مسئولان و فعالان محلیدر نشستی مشترکمطرح کردند:
توسعه حمایتهای آموزشی کودکان نیازمند، اولویت منطقه
24 تير 1404 ساعت 6:46
مسئولان و فعالان محلی در نشست مشترک بر ضرورت اجرای برنامههای منسجم و پایدار برای حمایت از کودکان کمبرخوردار تأکید کردند.
به گزارش گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما، محمدرضا ریگی در نشستی که در محل دارالاکرام شهرستان برگزار شد، با تأکید بر اهمیت حمایت هدفمند و سازمانیافته از کودکان نیازمند و دانشآموزان کمبرخوردار منطقه، گفت: ایجاد سازوکارهای مستمر، همافزا و قوی در مسیر حمایتهای مادی و معنوی، میتواند اثرات بلندمدتی در رشد فردی و اجتماعی این نسل داشته باشد. وظیفه همه ما است که باتوجهبه نیازهای واقعی، حمایتهای جامع و منسجم را در قالب برنامههای منسجم و کارآمد پیگیری کنیم.
وی افزود: ما باید در این مسیر، از ظرفیتهای مردمی و نهادهای خیریه، فرهنگی و آموزشی بهرهبرداری کنیم و با همکاری گسترده، منابع مالی و انسانی را جمعآوری و هدایت کنیم. در کنار این حمایتها، آموزش مهارتهای زندگی، تربیت اخلاقی، و توسعه خلاقیتهای فردی، نقش اساسی در تربیت نسلی پرسشگر، مبتکر و مسئول دارد.
محمدرضا ریگی در ادامه، بر ضرورت پیگیری و ارزیابی مستمر طرحهای حمایتی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: بدون ارزیابی مناسب و دقیق، برنامههای حمایتی نمیتوانند نتیجه مطلوب دهند؛ لذا باید بانک اطلاعاتی منظمی داشته باشیم که در آن نیازهای واقعی، میزان پیشرفت و ظرفیتهای حمایتی ثبت و بررسی شود. این اطلاعات، مسیر هدایت منابع را روشن و فعالیتها را اثربخش میکند.
در ادامه نشست، عبدالخالق یارمحمدزهی، مسئول مشارکتهای مردمی آموزشوپرورش شهرستان، بر اهمیت نقش حمایتی و مشارکتی نهادهای مردمی در توسعه آموزشوپرورش منطقه تأکید کرد و گفت: ما باور داریم که همکاری و همافزایی میان نهادهای خیری، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، در راستای حمایت از دانشآموزان نیازمند، میتواند تحولی بنیادین در کیفیت خرد و کلان منطقه ایجاد کند.
وی ادامه داد: این همکاری باید هدفمند و منسجم باشد؛ یعنی، حمایتهای مالی، معنوی و فکری، باید در قالب برنامههایی هدفدار، منسجم و منسوب به نیازهای واقعی طراحی و اجرا شود. برگزاری نشستهای منظم، تعامل با خیرین و بسیج ظرفیتهای محلی، از جمله رویکردهای کلیدی است که باید در دستور کار باشد.
این مسئول، در حوزه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی، اردوهای علمی، مسابقات فرهنگی و هنری، نقش بسزایی در توسعه شخصیت، افزایش اعتمادبهنفس و همکاریپذیری کودکان دارد. ما باید به همه ظرفیتها و توانمندیها نهادهای محلی، مدارس، و خانوادهها اعتماد کنیم و مسیر پایانناپذیر حمایت را ادامه دهیم.
در این نشست، مقرر شد تا فعالیتهای حمایتی، از حوزههای مالی و فرهنگی گرفته تا فضاهای تربیتی و استعدادیابی، بهصورت منسجم و در قالب برنامه بلندمدت پیگیری شود. قرار بر این شد، صداوسیما، رسانههای محلی، سازمانهای خیریه و نهادهای فرهنگی، در کنار مدارس، در معرفی نیازمندان و ترویج حمایت عمومی نقشآفرینی کنند و پویشهای مردمی فعالتر برگزار گردد.
در پایان، طرفین بر تداوم جلسات، پیگیری مصوبات و ارزیابی اثرات برنامهها در دورههای زمانی مشخص تأکید کردند و معتقد بودند این همکاری، میتواند منجر به توسعه فرهنگی، تربیتی و اجتماعی منطقه باشد و الگوی موفقی در سطح استان و کشور قلمداد شود. هدف نهایی، ساختن نسلی متعهد، پرسشگر، خلاق و آماده برای سهمگذاری در ساخت آیندهای آباد و پایدار است که حمایتهای جمعی در آن نقش اساسی دارد.
این نشست، در واقع، نقطه شروعی است برای حرکت به سمت توسعه پایدار، رفع کمبودها و کاستیها و در مسیر ایجاد فضای امن و مهربان برای کودکانی است که بعدها باتکیهبر این حمایتها، آیندهسازان و مدیران کشور خواهند شد.
انتهای خبر/
کد مطلب: 455549
آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/455549/توسعه-حمایت-های-آموزشی-کودکان-نیازمند-اولویت-منطقه