مولوی عبدالستار حسین زهی، در گفتگو باخبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی
تفتان،ماضمن تأکید بر جایگاه رفیع خانواده در نظام ارزشی اسلام، بیان کرد: «خانواده، بهعنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعی در اسلام، پایههای اصلی جامعه را تشکیل میدهد و عقد نکاح، سنگ بنای این نهاد مقدس و حیاتی به شمار میرود. اسلام، بهطورجدی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده تأکید ورزیده است، زیرا یک خانواده سالم و متعادل، بسترساز شکلگیری جامعهای سالم، پویا و رو به پیشرفت خواهد بود.»
وی با استناد به منابع اصلی دین مبین اسلام، یعنی آیات نورانی قرآن کریم و سنت گرانقدر پیامبر اکرم (صلیالله علیه و سلم)، افزود: «قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت و جایگاه رفیع نکاح اشاره کرده است. بهعنوانمثال، آیه ۳۵ سوره نور که میفرماید: 'الله نورُ الذین آمنوا و هدیَهم من الظلمات إلی النور'، به طور غیرمستقیم به اهمیت ایجاد خانواده و حفظ عفت و پاکدامنی از طریق مسیر مشروع نکاح اشاره دارد. همچنین، سیره و فرمایشات پیامبر اکرم (صلیالله علیه و سلم) سرشار از تأکید بر این امر است؛ ایشان فرمودهاند: 'نکاح سنت من است، هر کس از سنت من رویگردان شود، از من نیست.' این فرمایش، عمق اهمیت نکاح را از دیدگاه اسلام آشکار میسازد.»
امامجمعه اهلسنت خاش در ادامه، به تشریح دقیق شرایط صحت عقد نکاح از منظر فقه اهلسنت پرداخت و اظهار کرد: «برای اینکه عقد نکاح از نظر شرعی صحیح و معتبر تلقی شود، رعایت شروطی اساسی و حیاتی الزامی است. این شروط شامل وجود ایجاب و قبول (پیشنهاد و پذیرش طرفین)، رضایت و اختیار کامل طرفین در انعقاد عقد، حضور و شهادت حداقل دو شاهد عادل و مرد، تعیین و مشخصشدن مهر (که حق مالی شرعی زن محسوب میشود) و اطمینان از عدم وجود هرگونه مانع شرعی (مانند قرابت و خویشاوندی که موجب حرمت ابدی میشود) است. هرگونه نقص یا خلل در رعایت این شرایط، میتواند منجر به بطلان یا فسخ عقد گردد و پیامدهای ناگواری را به همراه داشته باشد.»
وی با تأکید ویژه بر اهمیت و جایگاه مهردر عقد نکاح، توضیح داد: «مهر، حقی مالی و شرعی برای زن است که در زمان انعقاد عقد یا پس از آن، بر عهده مرد قرار میگیرد و باید به زن پرداخت شود. تعیین مهر، یکی از شروط اساسی و غیرقابلاغماض در صحت عقد نکاح است و میزان و ارزش آن، بر اساس توافق و رضایت طرفین تعیین میگردد. مهر، تنها یک حق مالی برای زن نیست، بلکه نمادی از ارزشگذاری، احترام و تعهد مرد به همسر آیندهاش نیز محسوب میشود.»
مولوی عبدالستار حسین زهی با اشاره به حقوق و تکالیف متقابل زوجین که در چارچوب عقد نکاح تعریف میشوند، بیان کرد: «عقد نکاح، نهتنها حقوقی را برای هر یک از طرفین ایجاد میکند، بلکه تکالیفی را نیز بر عهده آنها قرار میدهد. از جمله حقوق زن، حق تمکین (اجرای وظایف زناشویی و اطاعت از همسر در حدود شرعی)، حق نفقه (تأمین هزینههای زندگی، پوشاک و مسکن توسط مرد)، حق طلاق (که در صورت وجود دلایل شرعی موجه، برای زن نیز امکانپذیر است) و حق حضانت فرزندان (در صورت وقوع جدایی و با رعایت مصلحت کودک) است. در مقابل، زوجین در قبال یکدیگر تکالیفی اساسی دارند، از جمله حفظ عفت و پاکدامنی، احترام متقابل، وفاداری، صداقت و تلاش مستمر برای ایجاد یک زندگی مشترک سرشار از آرامش، محبت و سعادت.»
این عالم برجسته اهلسنت، با تأکید بر نقش حیاتی عقد نکاح در حفظ عفت عمومی و سلامت اخلاقی جامعه، افزود: «عقد نکاح، بهمثابه بهترین و مشروعترین راهکار برای حفظ عفت و پاکدامنی افراد و در نتیجه، سلامت اخلاقی جامعه عمل میکند. با تشکیل خانواده و برآوردهشدن نیازهای غریزی و عاطفی در چارچوب ضوابط شرعی، از بروز انحرافات اخلاقی، فساد و آسیبهای اجتماعی که بنیان جامعه را متزلزل میسازند، جلوگیری میشود. اسلام،
بهشدت با پدیده زنا و هرگونه روابط نامشروع مخالف است و عقد نکاح را راهی امن و مطمئن برای رهایی از این مفاسد و انحرافات معرفی میکند.»
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص موانع شرعی نکاح در فقه اهلسنت، مولوی عبدالستار حسین زهی، موانع را به دودسته دائمی و موقت تقسیم کرد و گفت: «موانع دائمی نکاح، شامل مواردی مانند محرمیت نسبی یا سببی (که موجب حرمت ابدی میشود)، ازدواج با زنی که مشهور به زنا است (در برخی از فتاوا) و ازدواج با زن کافره (که در برخی مذاهب و شرایط خاص، ممنوعیت دارد) است.
موانع موقت نیز شامل ایام عده (دوران پس از طلاق یا فوت همسر که زن باید صبر کند) و ایام خاصی از مناسک حج است.»
مولوی عبدالستار حسین زهی با اشاره به اهمیت حیاتی "مشورت" در فرایند انتخاب همسر، بیان کرد: «اسلام، به افراد توصیه اکید دارد که پیش از اقدام به ازدواج، حتماً با افراد مورداعتماد آگاه و باتجربه مشورت نمایند. این مشورتها، به افراد کمک میکند تا با دیدی بازتر و شناخت عمیقتر، تصمیمی صحیح و منطقی اتخاذ کنند و از انتخاب همسری که ممکن است با سبک زندگی، ارزشها و اهداف آنها سازگار نباشد، اجتناب ورزند.»
وی در پایان، با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان و تسهیل شرایط قانونی و عرفی عقد نکاح، خاطرنشان کرد: «بر عموم مسلمانان، بهویژه علما، مسئولین و خانوادهها واجب است که با تسهیل شرایط ازدواج، کاهش هزینههای غیرضروری و تشویق و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده، در جهت حفظ ارزشهای اصیل اسلامی و تقویت بنیانهای جامعه گام بردارند. همچنین، لازم است که همواره بر اهمیت رعایت حقوق و تکالیف متقابل زوجین در بستر زندگی خانوادگی تأکید شود. مسئولین و نهادهای ذیربط نیز باید با ارائه تسهیلات مالی، حمایتی و فرهنگی لازم، زمینه را برای ازدواج جوانان و شکلگیری خانوادههای سالم، مستحکم و پایدار فراهم سازند. این تلاش جمعی، نقش بسزایی در صیانت از ارزشهای اخلاقی و دینی جامعه ایفا خواهد کرد.»
انتهای خبر/