۰
جهاد همدلی همچنان ادامه دارد؛

سپاه و بسیج پای‌کار مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی شدید در روزهای اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان سبب آب‌گرفتگی، مسدودشدن برخی محورهای روستایی و محاصره روستاییان منطقه شده است.
سپاه و بسیج پای‌کار مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری «تفتان ما»، به دنبال نزولات آسمانی در سیستان و بلوچستان و روان‌شدن سیلاب در برخی مناطق و آب‌گرفتگی در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری تمامی دستگاه‌های اجرایی مسئول، بسیجیان و جهادگران بسیجی از نقاط مختلف استان به‌ویژه بسیجیان جنوب استان لحظه‌ای برای کمک به سیل‌زدگان غفلت نکردند.

هم‌زمان با وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، بسیج و سپاه در کنار سایر ارگان‌ها و نهادها به یاری هم‌وطنان سیل‌زده شتافته و سعی کردند با امدادرسانی و کمک‌های غیرنقدی و نقدی بخشی از آلام سیل‌زدگان را کاهش دهند.

رگبارهای تند و پراکنده علاوه بر اینکه موجب شادمانی مردم شد به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسیاری از خانواده‌های روستایی را در محاصره قرارداد و موجب غافلگیرشدن مردم جنوبی استان شد و یکی از مهم‌ترین حادثه‌های سیستان و بلوچستان را رقم زد.

این حادثه‌ منجر به آوارگی مردم جنوب سیستان و بلوچستان شد و به بخش‌های زیر ساختی استان نیز خسارت‌های زیادی وارد کرد.

سبزپوشان سپاه و بسیجیان با حضور در روستاهای آسیب‌دیده شهرهای سراوان، سرباز، راسک، قصرقند، نیک‌شهر، دشتیاری، چابهار زرآباد و کنارک برای کمک‌رسانانی و بازسازی این روستا به کمک مردم شتافتند.

بسیجیان جهادگر از ابتدای وقوع سیل در استان برای بازسازی شهرها و روستاهای سیل‌زده، پاک‌سازی رودخانه‌ای که در زمان سیل طغیان کرد و همچنین بازسازی جاده‌ها و توزیع اقلام گرمایی و خوراکی در تلاش بوده و دوشادوش مردم برای رفع آثار سیل اقدام کردند.

در این سیلاب بسیاری از روستاها گرفتار سیلاب شده‌اند و تعداد قابل‌توجهی خودرو در آب‌های رودخانه‌ها گیر افتاده‌اند که برخی از دستگاه‌ها به کمک آنها شتافتند، اما دراین‌بین برخی از روستاها بودند که دستگاهی حضور نیافته و روستائیان با مشارکت بسیجیان حاضر در روستا به کمک هم شتافته و برخی از مشکلات همدیگر را رفع کردند؛ اما بااین‌وجود کمک اقلامی و مالی نیز به سیل‌زدگان احساس می‌شود.

برهمین اساس رئیس‌جمهور دستور ویژه به وزیر کشور برای تسریع در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان داد و زیر کشور را مأمور کرد در صدر هیئتی به استان سیستان و بلوچستان سفرکرده و ضمن سرکشی به مناطق سیل‌زده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های امدادرسان، جهت تسریع در رفع نیازمندی‌های مردم منطقه و جبران آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها اقدامات لازم را به عمل آورد.

احمد وحیدی، وزیر کشور با هدف بازدید از مناطق سیل زده جنوب استان و بررسی خسارات وارده، روز گذشته از طریق فرودگاه کنارک وارد سیستان و بلوچستان شد و مورد استقبال جمعی از مدیران استانی و شهرستانی قرار گرفت.

همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق تماس تلفنی پیگیر خدمت‌رسانی به مردم درگیر با سیل شده و در خصوص امتداد و تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده تأکید نمود.

عمده خسارت‌ها در سیستان و بلوچستان به راه‌های ارتباطی وارد شده است
سردار سرتیپ محمد پاکپور،  فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده در جنوب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» با اشاره به اینکه امدادرسانی‌ها توسط نیروهای سپاه و بسیج در حال انجام است، بیان کرد: در منطقه پلان و پیر سهراب سیلاب موجب قطع راه‌های ارتباطی شده بود که امدادرسانی‌ها از ابتدای شروع سیلاب آغاز شد.
 
وی افزود: در بازدیدی که امروز از مناطق سیل‌زده صورت گرفت، برآورد و ارزیابی خسارت‌ها انجام شد که عمده مشکل و خسارت به جاده‌ها و برخی راه‌های ارتباطی وارد شده است که نیروهای امدادرسانی در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.
 
پاکپور تصریح کرد: باتوجه‌به خسارتی که به مردم وارد شده است استاندار امروز جهت برآورد و تعیین خسارت‌ها در منطقه حضور دارد.

نیروهای امدادی و خدمات‌رسان با تمام توان پای‌کار هستند
احمد وحیدی، وزیر کشور در جریان سفر به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نیروهای امدادی و خدمات‌رسان با تمام توان پای‌کار هستند، گفت: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند.

وی افزود: طی چند روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی در جنوب سیستان و بلوچستان بودیم که این بارش‌ها در برخی مناطق به ۱۰۰ تا ۱۴۵ میلیمتر می‌رسید که البته این امر موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم منطقه شد.

وی افزود: برخی از روستاها در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری دچار آب‌گرفتگی شدند که از ابتدای ساعات بارش، خدمت‌رسانی در منطقه آغاز شد.

وی ادامه داد: در روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی به‌خصوص محصول هندوانه وارد شد.

وحیدی تصریح کرد: خوشبختانه در سیل اخیر تلفات جانی نداشتیم همچنین تخریب کامل منازل نیز صورت نگرفت؛ اما برخی از منازل دچار آب‌گرفتگی شدند که خدمت‌رسانی به آنان نیز ادامه دارد.

وی اذعان کرد: بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی راه‌ها هستند و باتوجه‌به پیش‌بینی ادامه بارش‌ها در روز سه‌شنبه تدابیری برای کنترل روان آب‌ها صورت‌گرفته است.

وی بیان کرد: خوشبختانه وجود برخی از زیرساخت‌ها از جمله سدها در منطقه موجب شده تا شدت سیلاب به‌شدت کاهش پیدا کند و باتوجه‌به شرایط اقلیمی استان برنامه جامعی برای ذخیره بیشتر بارش‌ها پیش‌بینی‌شده است.

با تمام نیرو در خدمت سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان هستیم
احمد شفائی، فرمانده سپاه سلمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» بیان کرد: به دنبال بارش قابل‌توجه باران در جنوب استان سیستان و بلوچستان و مشکلاتی که دامن‌گیر مردم جنوب استان شده است در جهت رفع مشکلات سیل‌زدگان اقداماتی تدبیر شده که در دست اجرا است.

وی ضمن شاکر بودن این نعمت الهی و جبران خشکسالی‌های اخیر افزود: علی‌رغم همه پیش‌بینی‌هایی که توسط متولیان مربوطه در منطقه جنوب استان رقم خورده بود با طغیان رودخانه‌ها و حجم سنگین آب جاری در مسیرها مشکلاتی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد.

فرمانده سپاه سلمان تصریح کرد: این سیلاب در حوزه جنوب شهرهای سراوان، سرباز، راسک، قصر قند، نیک‌شهر، دشتیاری، چابهار زرآباد و کنارک را تحت‌تأثیر خود قرار داده و مشکلاتی از جمله عدم دسترسی به جاده‌ها، قطعی آب و برق و در محاصره قرارگرفتن تعداد زیادی از روستاها در منطقه دشتیاری و چابهار بوده است.

شفائی تشریح کرد: همچنین خسارت بسیار سنگین به مزارع کشاورزی وارد شده که باهمت متولیان مربوطه، مجموعه سپاه پاسداران، نیروی زمینی سپاه، بسیج، گروه‌های جهادی، توانمندی‌های خود مردم در منطقه و نیروهای مرکزی کشور همچنین مجموعه ظرفیت پایگاه دریایی امام علی علیه‌السلام که از مجموعه نیروی دریایی سپاه در چابهار است با همه توان حاضر شدند و در حال کمک‌رسانی هستند.

وی تصریح کرد: موضوع اساسی در حال حاضر حل مشکلات مردم و انجام اقدامات لازم در جهت برخورداری از آب و برق است و به‌محض فروکش‌کردن حجم آب با همه توان در بحث مشکلات معابر، آسیب‌های جاده‌ای و شکستن و آب بردگی پل‌ها را دنبال خواهیم کرد.

تمام دستگاه‌های اجرایی برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در میدان حضور دارند
محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق جنوب استان، ضمن نظارت مستقیم از روند خدمات‌رسانی به مردم، گفت: تلاش خواهیم کرد تا مشکلات مردم را با بسیج تمامی دستگاه‌ها پیگیری و برطرف کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه با بسیج تمامی دستگاه‌های اجرایی برای کمک‌رسانی به مردم، روند اجرای خدمات‌رسانی مثبت ارزیابی می‌شود و در حال حاضر نیز از نظر امکانات کمبود احساس نمی‌شود.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdceef8zejh8pni.b9bj.htmانتهای l
 
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب: 453840
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *