۰
چابهار بهشت آبزی‌پروری ایران است؛

برداشت ۱۰۰۰ تن میگو در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان

چابهار به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، اقلیمی و مجاورت با دریای عمان یکی از مستعدترین مناطق برای فعالیت‌های شیلاتی کشور است.
برداشت ۱۰۰۰ تن میگو در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران با ظرفیت‌های بالقوه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق برای فعالیت‌های شیلاتی کشور است.
 
قرارگرفتن این استان در مجاورت دریای عمان ظرفیت ویژه‌ای را برای ایجاد مزارع پرورش میگو ایجاد کرده است، دسترسی به آب‌های آزاد و توانایی پرورش گونه‌های خاص دریایی این امکان را به سیستان و بلوچستان می‌دهد تا از این ظرفیت برای تغذیه بازارهای مصرف داخلی و صادرات به بازارهای خارجی استفاده کند.
 
مناطق پسا بندر، گواتر کنارک و چابهار به‌عنوان نقاط مهم اقتصادی و آبزی‌پروری، صید و صیادی در جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.
 
پرورش میگو یکی از ظرفیت‌های بالقوه این استان است که می‌طلبد با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به سرمایه‌گذاران از این ظرفیت غنی استفاده درست و جامع شود.
 
 

سطح زیر کشت مزارع میگو در استان ۸۷۱ هکتار است
عبدالرحمن پارسا، قائم‌مقام معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن فصل صید میگو از دریا، هم‌زمان پایش زیستگاه و صیدگاه میگو به‌منظور حفاظت از ذخایر ارزشمند دریا و جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی، توسط یگان‌های حفاظت و کارشناسان شیلات استان انجام شد.
 
وی افزود: در سیستان و بلوچستان باتوجه‌به ظرفیت‌های شیلاتی که در سواحل مکران وجود دارد، صید میگو به‌صورت پرورشی در استخرهای خاکی و صید میگو در دریا، دو بار در سال انجام می‌شود که هم برای مردم منطقه وهم برای استان ما یک ظرفیت بی‌بدیلی برای درآمدزایی است.
 
پارسا اظهار کرد: بر اساس برآورد‌هایی که مرکز تحقیقات شیلات آب‌های دور انجام داده است، پیش‌بینی ما این است که امسال تا پایان فصل صید میگو از دریا هزار تن میگو صید شود.
 
قائم‌مقام معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: فصل صید‌میگوهمه ساله از اواخر شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد، و میگو صید شده به خارج کشور صادر می‌شود.
 
پرورش میگو یکی از مزیت‌های اصلی سیستان و بلوچستان است و می‌تواند بیشترین منفعت را از صادرات و تأمین نیاز داخل کشور بر عهده داشته باشد، در جال حاضر سطح زیر کشت مزارع میگو در استان ۸۷۱ هکتار است.
 
 
حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم‌هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را به چندبرابر افزایش دهد ورود سرمایه‌گذاران به حوزه شیلات و اجرای برنامه‌ها و اهداف برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه پرورش آبزیان می‌تواند به‌راحتی و در کمترین زمان بازگشت سرمایه و سود قابل‌توجه را به دنبال داشته باشد.
جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 453339
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *