۰
تورم کمر خانه به دوشان را خم کرد؛

کوچ مستأجران به حاشیه شهرها/ بازار مسکن همچنان بی‌فروغ

قیمت افسارگسیخته خرید و اجاره‌بها مسکن کمر مستأجران را شکست.
کوچ مستأجران به حاشیه شهرها/ بازار مسکن همچنان بی‌فروغ
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، مسکن یکی از اولویت‌ها و نیازهای اساسی بشر به شمار می‌رود و در واقع یکی از مهم‌ترین نیازهای سه‌گانه (خوراک، پوشاک، مسکن) انسان است که در اولویت بالایی قرار دارد.

نیاز به مسکن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها به شمار می‌رود و افراد بسیاری را می‌بینیم که درگیر مشکل مسکن هستند.

البته مشکل مسکن اغلب در قشر متوسط و ضعیف جامعه بیشتر نمود پیدا می‌کند و کسانی که متمول هستند دغدغه مسکن ندارند، در این اوضاع نابسامان اقتصادی نبود و کمبود مسکن برای افراد جامعه به‌خصوص قشر آسیب پذیر بیشتر مشاهده می‌شود.

مسئولین برنامه‌ها و تلاش‌هایی برای رفع موضوع مسکن برای قشر متوسط و ضعیف جامعه همانند مسکن مهر و طرح ملی مسکن انجام دادند؛ اما این مسئله درصد بسیار پایینی از متقاضیان پرشمار مسکن را صاحب‌خانه کرد.

زوج‌های جوانی که در این برهه کنونی تورم و دیگر مشکلات گریبان زندگی شان را به شدت گرفته بخش عمده‌ای از متقاضیان خرید یا اجاره مسکن هستند که با جمع‌آوری هرگونه پس‌انداز و دریافت وام‌هایی با سود بالا قصد خرید منزلی بسیار کوچک را دارند تا بتوانند زندگی خود را آغاز کنند؛ اما شیب بالای قیمت‌ها بسیاری را در امر خرید مسکن ناموفق کرده است.
 

افزایش قیمت مسکن بسیاری از شهروندان را دچار مشکل کرده است

یکی از کارشناسان بازار مسکن در خصوص افزایش قیمت مسکن می گوید: صاحبان ملک درصددند تا از سرمایه‌های خود به‌نوعی محافظت کنند و سعی دارند تا از میزان تورم موجود جا نمانند که این خود نیز یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن است.

معصومی معتقد است گرانی در بخش اجاره را تنها نمی‌توان به گردن صاحبان املاک انداخت، بلکه نوک پیکان این گرانی‌ها به سمت تصمیم‌سازان اقتصادی است و اینکه باید پرسید در این شرایط سخت اقتصادی چرا باید میزان دستمزدها به‌قدری پایین باشد که توان اجاره ملک در منطقه دلخواه را از افراد بگیرند و خانوارها را به سمت حومه شهرها منتقل کنند.

قیمت بالای خرید مسکن و اجاره‌بها این روزها بسیاری از خانواده‌ها را در مسیر بنگاه‌های املاکی کلافه کرده است.

افزایش افسارگسیخته قیمت خرید و اجاره مسکن بسیاری از شهروندان را دچار مشکل کرده است.

یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون از اجاره‌بهای مسکن گلایه‌مند بود و گفت: برای اجاره مسکن به چندیم بنگاه املاکی مراجعه اما قیمت اجاره‌بها نسبت به مساحت و امکانات خانه بسیار بالابود.

وی با اشاره به اینکه دارای یک فرزند نیز است افزود: بسیاری از صاحب‌خانه‌ها از اجاره مسکن به خانواده‌های دارای فرزند امتناع می‌کنند و اگر راضی به اجاره مسکن شوند بر قیمت اجاره‌بها می‌افزایند.

دررابطه‌با افزایش قیمت اجاره‌بها املاک مسکونی یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا املاک شاهد نا به سامانی در بازار مسکن بودیم که به طبع آن نرخ‌های اجاره‌بها نیز رشد قابل‌توجهی داشته و مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.
 

با سوداگران و قیمت گذاری‌های کاذب مسکن برخورد شود

اسماعیل حسین زهی برخورد با سوداگران و قیمت‌گذاری‌های کاذب در بنگاه‌های املاک و سایت‌ها را ضروری عنوان کرد و افزود: تا تصویب نهایی طرح ساماندهی املاک مسکونی به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌‌گذاری‌های کاذب و کاهش تلاطم بازار باید قیمت از سایت‌ها حذف شود.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ساماندهی اجاره‌بها املاک مسکونی و کاهش تلاطم این بازار تدوین کردند که در جلسه صحن علنی پس از بازگشت نمایندگان از حوزه انتخابیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی بهتر است تا تصویب نهایی طرح ساماندهی املاک مسکونی به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌‌گذاری‌های کاذب و کاهش تلاطم بازار باید قیمت از سایت‌ها حذف شود.

حسین زهی معتقد است پرداخت وام ودیعه مسکن برای مستأجران در بازار آشفته کنونی چندان گره‌گشا نیست و دولت باید تدبیر جدیدی برای این مهم اتخاذ کند.

حسین زهی گفت: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تأکید اعضای کمیسیون عمران مجلس و سایر نمایندگان بوده، ضرورت برخورد با سوداگران و قیمت‌گذاری‌های کاذب در بنگاه‌های املاک و سایت است که در طرح ساماندهی املاک مسکونی نیز به آن اشاره شده و با متخلفان قاطعانه برخورد قانونی خواهد شد.


انتهای خبر/
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 452975
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *