۰
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

اختصاص رتبه دوم بازنگری طرح هادی روستایی کشور به سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته رتبه دوم کشوری در تهیه بازنگری طرح هادی روستایی در کشور به سیستان و بلوچستان تعلق گرفت.
اختصاص رتبه دوم بازنگری طرح هادی روستایی کشور به سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تفتان مابه نقل از عصرهامون، مصطفی بیک مداح در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ بیان کرد: سالروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) با افتتاح حساب ۱۰۰ کار خود به جهت تأمین مسکن برای محرومین آغاز کرد.

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۲۶ هزار واحد مسکونی احداث شده است، افزود: بنیاد مسکن در همان سال‌ها کار خود را سیستان و بلوچستان آغاز کرد و واحد‌های بازسازی منازل را در سال‌های ۶۹ و ۷۰ در سیستان و طوفان گونو در سال ۸۶ در جنوب استان را احداث کرد.

احداث ۱۲۶ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تصریح کرد: بنیاد مسکن متولی خدمات‌رسانی در روستا‌ها است و در واقع در قدم اول با تهیه طرح‌های هادی روستایی که همان نقشه راه است، و هر روستا یک طرح هادی نقشه دارد که بنیاد مسکن ابتدا نقشه‌برداری می‌کند وضعیت موجود را بررسی و مشاورین با کمک دهیاران و اهالی روستا به جمع‌بندی می‌رسند کاربری‌های مورد نیاز روستا تعریف می‌شود و طرح در جلسه کارشناسی در شهرستان مطرح جهت تصویب به استان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: این روند ادامه دارد تا یک طرح هادی روستایی در کارگره استان مطرح وتمامی دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را اعلام و پس از آن این طرح که نقشه راه است پس از تصویب در اختیار دهیاری روستا قرار می‌گیرد و دهیار براساس این نقشه روستا پروانه ساختمانی صادر می‌کند استعلامات آب و برق براساس این طرح صادر می‌شود.

مداح بیک اذعان کرد: روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در اولویت برنامه‌های مسکن است تا به امروز از سه هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار، شاخص استان ۹۴ درصد بوده و تعداد اندکی از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در سال جدید برنامه تهیه طرح داریم و در سال آینده ۱۰۰ درصد روستا‌ها دارای طرح هادی هستند.

در سال گذشته ۴۲۳ روستا تحویل و بازنگری شد

وی گفت: شاخص کشور ۹۸ درصده و شاخص استان فاصله چندانی با نرم کشوری ندارد در سال گذشته ۴۲۳ روستا را تحویل و بازنگری شد و هر ۱۰ سالی بازنگری تغییراتی شکل می‌گیرد و نیاز دارد طرح هادی مجدد بازنگری شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته رتبه دوم کشوری در تهیه بازنگری طرح هادی روستایی در کشور به سیستان و بلوچستان تعلق گرفت و اقدامات خوبی برداشته شد و اجرای طرح‌های هادی به میزان اعتبارات و تخصیص صورت گرفته بستگی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار کرد: در سال گذشته درخصوص اجرای طرح هادی در کل استان ۸ الی ۱۰ روستا در هر شهر با اعتبار مشخص پیش‌بینی شد و اگر در سنوات گذشته در طول یک سال ۳۰ الی ۴۰ روستا طرح اجرا می‌شد در سال قبل ۲۰۰ روستا برای اجرای طرح هادی برنامه‌ریزی شد و ۶۰ روستا به بهره‌برداری خواهد رسید.

۶ هزار واحد روستایی مقاوم‌سازی شد

وی افزود: هدف دیگر بنیاد مسکن مقاوم‌سازی مسکن روستایی است چراکه اکثر روستا‌ها منازل خشتی و گلی است و با کوچکترین حوادث غیرمترقبه از بین می‌رود و شاخص مقاوم‌سازی منازل روستایی از ۴۵ درصد به ۴۸ درصد رسیده و سالانه بین ۱۰ تا ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار قرار دارد و حدود ۶ هزار واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بیک مداح با ابیان اینکه اولویت دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن است، تشریح کرد: بنیاد مسکن علاوه بر روستا‌ها متولی ساخت مسکن در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر را هم برعهده دارد و بیش از چهار هزار واحد مسکن شهری در قالب نهضت ملی شروع شده است.

وی ادامه داد: در شهر‌های خاش، میرجاوه، سیب و سوران، مهرستان و دلگان که در تأمین زمین مشکلی وجود ندارد منازل بصورت ویلایی و با هزینه کمتری ساخته می‌شود و در شهر‌هایی مثل سراوان، نیکشهر، کنارک و زهک با توجه به محدودیت زمین به صورت دو طبقه است.

۹۰ واحد مسکن شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید

مدیرکل بنیاد مسکن بیان کرد: ۹۰ واحد مسکن شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر در حوزه راه و شهرسازی مثل زابل، زاهدان، ایرانشهر و چابهار به صورت کارگزار وارد می‌شویم و راه و شهرسازی پروژه ۷۲۳ واحدی شهرک قدس را به ما واگذار کرده و باقی پروژه‌ها به تعاونی ادارات واگذار کرده است.

وی ادامه داد: پروژه ۷۲۳ واحدی زاهدان یکی از پروژه‌های بزرگ استان که از سال گذشته آغاز شده و ساختمان‌های ۱۱، ۸ و پنج طبقه هستند و بنیاد مسکن با آورده متقاضی و تسهیلات کار می‌کند و اگر آورده متقاضی به موقع دستمان نرسد پروژه‌ها می‌خوابد.

بیک مداح با اشاره به افتتاح پروژه‌ها بنیاد مسکن استان تصریح کرد: ۶۰ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است، ۹۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن برای شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر و ۳۵ پروژه مسکن روستایی با اعتباری ۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: شاخص تهیه طرح هادی در سیستان و بلوچستان از ۹۳ به ۹۵ درصد رسیده، در خصوص اجرای طرح‌های هادی از ۱۹ به ۲۲ درصد رسید و مقاوم‌سازی مسکن روستایی از ۴۵ به ۴۸ درصد رسیده و رو به افزایش است.

انتهای خبر/
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 452869
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *