۰
در اورژانس هوایی سیستان وبلوچستان چه می‌گذرد؛

پوشش خدمات سلامت در نقاط صعب العبور با اورژانس هوایی

گسترش خدمات اورژانس هوایی در نقاط مختلف دورافتاده در جنوب سیستان و بلوچستان که علاوه بر ارتقای سطح سلامت شهروندان، افزایش امید به زندگی را برای حادثه‌دیدگان در مناطق محروم و صعب العبور بوجود آورده‌است.
پوشش خدمات سلامت در نقاط صعب العبور با اورژانس هوایی
به گزارش تفتان ما؛به نقل از عصرهامون، امروز اهمیت خدمات پزشکی اورژانس هوایی در مدیریت زمان در حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی بیش از پیش روشن شده‌است و در مواردی که فاصله بین محل حادثه و مراکز درمانی زیاد است و یا اینکه زمان نقش کلیدی در درمان بیمار دارد، انتقال هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه نجات جان آنها است.
 
آمبولانس هوایی در مقایسه با نوع زمینی شعاع عملیاتی گسترده‌تری دارو و می‌تواند در زمان بسیار کوتاهی دارو، تجهیزات و کادر پزشکی را به نقاط دور دست و صعب العبور اعزام کند یا بیماران را به مراکز درمانی مجهز انتقال دهد که باید به این موضوع به دید فرصت نگاه شود.
 
انتقال مادران باردار پرخطر، تولد نوزدان بر فراز آسمان‌ها در بالگرد اورژانس، انتقال بیماران به وسیله بالگرد اورژانس بخشی از اخباری است که هر انسانی با شنیدن امداد رسانی به این افراد و نجات جان آنها خوشحال می شود .
 
اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در ۹۷ نقطه ثبت شده در جنوب سیستان و بلوچستان

سعید موحد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت و نیاز مردم در جنوب استان بیان کرد: سیستان و بلوچستان استان پهناور و با پراکندگی بسیار زیاد روستا است و با توجه به شرایط سخت انتقال بیمار در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، وجود مناطق کوهستانی و دور از دسترس مانند مناطق صعبالعبور که فاصله زیادی با مراکز درمانی دارند، نقاط پرخطر مرزی، ضرورت راه‌اندازی اورژانس هوایی را دوچندان کرده بود.
 
وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های طرح تحول سلامت و ارتقای کیفی و کمی خدمات اورژانس پیش‌بیمارستانی از مهم ترین اهداف به مردم است، افزود: ۲ فروند بالگرد مدل bell۲۱۴c با ظرفیت سه تخت بیمار است و برای عرضه خدمات اورژانس هوایی در شهرستان های ایرانشهر و کنارک مستقر هستند.
 
این مسئول با بیان از لحاظ جغرافیایی حوزه زیرپوشش این دانشگاه با ۱۲ شهرستان بزرگترین وسعت را در کشور دارد، گفت: استفاده از اورژانس هوایی در مناطق سخت گذر با کاهش زمان در امداد رسانی موجب نجات جان مصدومان تصادفی و کاهش صدمات ناشی از حوادث و بیماران اورژانسی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اورژانس هوایی با یک فروند بالگرد در گذشته در ایرانشهر مستقر و فعال بود اما بنا به دلایلی از این شهرستان به نقطه دیگری از کشور انتقال یافت که مجددا با تلاش مسئولان و به سبب بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در جنوب استان ۲ فروند بالگرد به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اختصاص یافت.
 
موحد افزود: بالگرد قبلی با ظرفیت محدود بیمار و بصورت قراردادی و زیرنظر شرکت آوا سلامت در حوزه زیرپوشش این دانشگاه فعالیت داشت که به دلیل مشکلات قانونی و موانع حقوقی در قرارداد امکان فعالیت را نداشت و ادامه فعالیت آن منوط به رفع مشکلات قانونی و حقوقی بود و در حال حاضر با ۲ فروند بالگرد مدل bell۲۱۴ در حال خدمت رسانی به مردم جنوب استان است.
 
وی تشریح کرد: کادر اورژانس هوایی این شهرستان متشکل از چهار نفر کارشناس فوریت های پزشکی و سه نفر تیم پروازی است و جا به جایی مادران باردار، مصدومان حوادث ترافیکی و انتقال بیماران دارای وضعیت وخیم در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از جمله وظایف بالگرد اورژانس هوایی است.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به آمار پروازهای اورژانس هوایی در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در ۶ ماه نخست امسال اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون بالگردها ۴۱ پرواز را انجام دادندکه ۳۰ پرواز ماموریت به ایرانشهر و ۱۱ مورد به چابهار انجام شده و ۶۰ درصد این ماموریت ها انتقال مادر باردار به مراکز درمانی بوده است.
 
وی با اشاره به نقاط پد بالگرد ثبت شده در جنوب سیستان و بلوچستان اذعان کرد: ۹۷ نقطه مشخص و ثبت شده برای فرود بالگرد و ۱۰۰ پد نشانه گذاری شده است که در آینده نزدیک امکان فرود بالگرد در این نقاط مهیا خواهد شد.
 
موحد ادامه داد: در حوزه سرباز ۱۵ نقطه مشخص و ثبت شده و در این مناطق کوهستانی و صعب العبور در حال خدمت رسانی به مردم هستند.
 
سرپرست دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان شامل ایرانشهر، بمپور، دلگان، سرباز، راسک، فنوج، قصرقند، نیکشهر، دشتیاری، زرآباد، کنارک و چابهار از محور مسجد ابوالفضل، بزمان، دلگان و مهرستان را زیر پوشش دارد.
 
 انتهای پیام/
  http://asrehamoon.ir/vdcjh8evtuqei8z.fsfu.html
 
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 452132
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *