۰
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان:

بازی های محلی، گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ ناب ایرانی هستند/ برگزاری بازی های بومی و محلی در روستاهاي خاش

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان گفت: بازی های محلی، گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ ناب ایرانی هستند و لذا بايد اين بازي هاي سنتي و قديمي احيا شوند.
بازی های محلی، گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ ناب ایرانی هستند/ برگزاری بازی های بومی و محلی در روستاهاي خاش
محمدامیر براهویی  در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به رقابت های بازی های بومی و محلی همزمان با دهه فجر در روستای ده قلعه بخش ایرندگان خاش، اظهار كرد: این جشنواره با هدف آشنایی هرچه بیشتر نسل جدید جامعه با بازی ها و آداب و رسوم سنتی و کهن این آب و خاک و نیز تبادل بین آن ها و ایجاد نشاط و شادابی در ميان روستاييان برگزار شده است.

وي افزود: وجود تنوع در آب و هوا و گوناگونی ریشه های فرهنگی، باعث تنوع در بازی های این مناطق شده است و در این جشنواره برای نخستین بار با در نظر گرفتن ریشه های بازی های بومی و محلی در فرهنگ و باورهای اجتماعی گذشتگان برنامه ریزی شده است تا بتوانیم غبار فراموشی از روی اینگونه بازی ها را بزدایم.

براهويي تصريح کرد: بازی های بومی و محلی باعث رشد جسمی، عاطفی، معنوی و ذهنی جوانان می شود و ضمن پرکردن اوقات فراغت، ارزش های فرهنگی و اجتماعی همچون همبستگی و همدلی را نیز در جامعه ترویج می دهد.

وي با بيان اينكه در اين رقابت ها 35 ورزشکار این روستا در رشته های کپگ، سوارکاری و دومیدانی به رقابت پرداختند، ادامه داد: بازی های بومی و محلی درواقع سرمایه های هر کشور و مملکتی هستند و این بازی ها هرکدام فلسفه نیایشی و حماسی دارند و گذشتگان با انجام این ورزش ها سلامتی و زندگی بهتر خود را تضمین می کردند.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان با بيان اينكه این ورزش ها نقش بسیار مهمی در تلفیق فرهنگ های این خطه دارد، خاطرنشان كرد: اين رقابت ها ابزاری قدرتمند جهت انتقال آداب و رسوم مردمان سرحدزمین است.

وي اذعان كرد: با توجه به فرمایشات و توصیه های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در مورد احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ بومی و محلی در کشور ایران اسلامی، برگزاری این مسابقات بسیار مهم است.

براهويي اظهار کرد: متاسفانه نسل جوان کنونی جامعه با بسیاری از بازی های بومی و محلی آشنایی ندارند و در این عرصه رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی را ایفاء کنند و گامی مهم در ترویج این سنت ها و بازی های بومی و محلی بردارند.
 
 


انتهای پیام/
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 451767
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *