۰
گزارش تفتان ما از نمادها؛ مدرسه تعلیم و تربیت نامرئی دانش آموزان

تن پوش ذهنیت دانش آموزان ایرانی با نقوش هالیودی/ بازار لوازم التحریر جنوب شرق كشور در سیطره خارجی‌ها و نمادهاي غربي! + تصاوير

نماد های غربی سهم زیادی از بازار لوازم التحریر جنوب شرق كشور را تحت تاثیر خود قرار داده و اين روزها قهرمانان عروسکی هالیودی سبب ترویج باورهای غلط غربی در ميان دانش آموزان شده و بت من و باب اسفنجی و تیتان ها جاي ننه قمر و شخصیتهای شکرستان را گرفته و مسئولان نيز هيچ اقدامي برای جلوگیری از نفوذ افسانه های غربی در فرهنگ ایرانی انجام نداده اند.
تن پوش ذهنیت دانش آموزان ایرانی با نقوش هالیودی/ بازار لوازم التحریر جنوب شرق كشور در سیطره خارجی‌ها و نمادهاي غربي! + تصاوير
به گزارش تفتان ما، این روزها تصویر کودکی که دست در دست مادر به سمت نوشت افزار و لوازم التحريرهاي خاش مي رود بسيار آشناست و كافي است كه سري بچرخاني تا تعداد زيادي از اين كودكان را مشاهده كني و با چهره هاي شاد و لب هاي خندان آن ها را مي بيني ولي زماني كه چندسانتي متر سرت را بالا مي آوري چهره اي متفاوت بر پيكره بي لبخند مادر و پدر را مي بيني از آن چهره‌های یخ‌زده؛ علت اما گرانی است.
 
در بازار خاش اين روزها تكاپوي عجيبي در خيابان ها و مراكز تجاري برپا شده كه به بهانه آغاز سال تحصيلي جديد بازار جاني دوباره مي گيرد ولي اين حجم انبوه از عرضه و تقاضا بي حاشيه هم نيست و اگر كمي با دقت بيشتري به بازار لوازم التحرير و نوشت افزار نگاه كني چيزي كه به وفور ديده مي شود ، «Made in China» است. قصه‌ی پر غصه واردات کالای خارجی و به ويژه چینی تمامی ندارد؛ گویا قانونی برای ممنوعیت خرید کالای خارجی مشابه داخلی در کشور ما وضع نشده است و مسئولان نيز هميشه تنها برای بنر شدن و برگزاری همایش‌ها سريع و با عجله كار مي كنند اما براي حمايت از توليد داخل و رونق اقتصادمقاومتي هيچ اقدام عملي انجام نداده اند.
 
علي اي حال بیشترین تاثیر گذاری فرهنگی بر بازار در ایام آغازين سال تحصيلي جديد رخ می دهد و به جای اینکه تولید کنندگان داخلی از این فرصت بي نظير بهره بگيرند این چینی ها هستند که محصولاتشان و البته فرهنگ خارجی را به فروش می رسانند.
 

 
در واقع بي توجهي به بخش فرهنگ در عرصه توليدات داخلي سبب شده كه عملاً بازار ايران از دست تولید کنندگان داخلی محدودی که در کشور وجود دارد خارج شود و اغلب بازار لوازم التحریر ایران تحت سلطه محصولات رنگارنگ چینی است.
 
با رفتن به داخل یک فروشگاه لوازم‌التحریر می توان دید که طرح روی جلد دفاتر از کارتون های خارجی مثل انیمیشن ماشین ها و انیمشین ماتر و روح نورانی، تیم های ورزشی مثل بارسلونا و رئال مادرید و شخصیت های فوتبال همچون لیونل مسی و کریستیانو رونالدو است.
 
علي اي حال در طول سال ها بی توجهی اکثر تولید کنندگان داخلی ورشکست شده‌اند و دیگر توان رقابت با نمونه های وارداتی وجود ندارد و برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم نوشت افزار داخلی نیز هر چند در شهر خاش هیچ گاه انجام نشده است اما زيماني در شهرهای کوچک و محروم استان برگزار می شود مورد مخالفت اصناف قرار می گیرد.
 

 
آخرین آمار‌ها نشان دهنده آن است که حدود 75‌درصد محصولات موجود در ایران از طریق واردات تامین می‌شود و صرفاً چیزی حدود 25درصد بازار در اختیار تولیدات داخلی است، عرصه‌ای که می‌تواند در اختیار تولید‌کنندگان ایرانی قرار بگیرد و در کنار سود‌آوری مناسب و اشتغال برای کارگران ایرانی، می‌تواند یک فعالیت فرهنگی محسوب شود.
 
خبرنگار تفتان ما برای بررسی این موضوع به یکی از مغازه‌های لوازم‌التحریر رفت و با خانواده‌ای که در حال خرید بود، گفتگو کرد.
 
* مهمترين مشكل در بازار لوازم التحرير توزیع اقلام و محصولات خارجی در بازار است
محمدنبي شهنوازي پدر يكي از دانش آموزان خاشي كه در حال خريد نوشت افزار براي فرزند خود بود در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد:  مهمترين مشكل در بازار لوازم التحرير خاش توزیع اقلام و محصولات خارجی در بازار لوازم التحریر است که می طلبد مسئولان، بستر و زمینه ای فراهم کنند تا در شرایطی که محصولات تولید داخل، قابلیت تامین نیاز دانش آموزان و محصلان را دارد، مسیر ورود چنین محصولاتی مسدود شود.
 

 
وي با بابيان اينكه رهبر انقلاب بر تحقق اقتصادمقاومتي تاكيد مي فرمايند، گفت: هر آنچه كه مسئولان مربوطه از توليدات داخلي حمايت كنند بدون شك ضریب حصول سیاست ها و اهداف مرتبط با اقتصاد مقاومتی با افزایش بیشتری همراه خواهد شد.
 
شهنوازي خاطرنشان كرد: بسیاری از خانواده ها علاقه مند به خرید دفاتر و لوازم التحریر با الگوهای ایرانی و اسلامی هستند و به نظر می رسد که بعضي موانع باعث مي شود تا بستر و زمینه لازم برای فروش هر چه مطلوب تر لوازم التحریر ایرانی و اسلامی فراهم نشود.
 
* مسئولان بايد بر بازار لوازم التحرير نظارت كنند
سيده مريم حسيني يكي از شهروندان خاشي كه به همراه همسر خود براي خريد لوازم التحرير فرزندش به مغازه لوازم التحرير آمده بود به خبرنگار تفتان ما با انتقاد بسيار شديد از رواج الگوهای غربی و خارجي بر روی نوشت افزار دانش آموزان ایرانی، گفت: قطعاً این مسئله پذيرفتني نیست که بعضي از نوشت افزارها که الگوهای غربی و خارجي بر روی آن نقش بسته از لوازم التحریر ایرانی و اسلامی بسیار ارزان تر و در دسترس تر باشد.
 
وي با انتقاد از مسئولان خاشي كه خبری از فروش کالای ایرانی و اسلامی و راه اندازي نوشت افزار ايراني در اين شهرستان نيست، افزود: در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر بیشتر محصولات از اجناس خارجی است و متاسفانه در یک فروشگاه بااینکه دفاتر در ایران چاپ می‌شود اما طرح روی جلد آن‌ها خارجی است و دانش‌آموزان بیشتر آن‌ها را برای خرید می‌پسندند.
 

 
سيده حسيني بيان كرد: البته دفاتری هم با طرح‌های ایرانی مثل شهدا ازجمله شهدای مدافع حرم و کارتون و اسباب‌بازی‌های ایرانی هم وجود دارد که برخي از دانش‌آموزان نیز به آن‌ها علاقه‌مند هستند. قیمت دفاتر ایرانی هم به نسبت کیفیتی که دارند، بسیار خوب است و مردم می‌توانند با خرید از دفاتر ایرانی، از تولید ملی نیز حمایت کنند.
 
وي تصريح كرد: تراش رومیزی، غلط‌گیر، زوم کَن، ماژیک و غيره چند نمونه از وسایل خارجی موجود در بازار است که هر خانواده‌ای مجبور است برخي از آن‌ها را باید برای فرزندش تهیه کند.
 

 
* مسئولان بايد از توليدات نوشت افزارهاي داخلي حمايت كنند
يكي از فروشندگان لوازم التحرير شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگارتفتان ما اظهار كرد: متاسفانه يكي از مهمترين دلايل كاهش خريد لوازم التحرير و نوشت افزارهاي ايراني اسلامي توليد كم و قيمت بسيار بالا است و همچنين نبود طراحي و جذابيت رنك آميزي از ديگر مشكلات عدم فروش محصولات ايراني است.
 
مولوي مرادزهي بيان كرد: جاي بسيار تعجب و تاسف دارد وقتي كودكان ما براي خريد لوازم التحرير و نوشت افزار مي آيند با شوق و ذوق محصولات خارجي و نمادهاي غربي را انتخاب مي كنند كه اين سرمنشاء از برنامه هاي كودك خارجي و غربي است.
 
* تمامی لوازم تحریری که برای فروش گذاشته ام، دارای نمادهای ایرانی اسلامی است
وي با بيان اينكه تمامی لوازم تحریری که برای فروش گذاشته ام، دارای نمادهای ایرانی اسلامی است، گفت: قطعاً چنانچه تولید لوازم تحریر با نمادهای ایرانی اسلامی و بومی چه از لحاظ کمی و چه کیفی بها داده شود، این کالا جایگاه خود را در ميان خریداران خواهد یافت.
 

 
اين فروشنده لوازم التحرير خاش بيان كرد: چنانچه اگر در برابر دانش آموزی دفترچه ای با نماد برنامه های کارتونی خارجی چون بن تن، مرد عنکبوتی و سیندرلا و یا نمادهای برنامه های کاتونی ایرانی مانند مدرسه موش ها و شکرستان گذاشته شود، لوازم تحریر با تصاویر برنامه کارتونی خارجی برای خرید انتخاب می شود.
 
وي اذعان كرد: بسیاری از فروشندگان لوازم التحریر آمادگی عرضه محصولات ایرانی و اسلامی را داشته و حتی حاضرند در این عرصه سرمایه گذاری کنند ولي انحصار سبب می شود که نتوان به نتیجه مطلوب در این زمینه رسید.
 
* باید انحصار در تولید لوازم التحریر ایرانی و اسلامی شکسته شود
مولوي مرادزهي اظهار كرد: باید انحصار در تولید لوازم التحریر ایرانی و اسلامی شکسته شود و این درحالی است که مدل های غربی به راحتی و به وفور تولید و روانه بازار می شود.
 
* لوازم التحريرهاي خارجي سبب كندي در یادگیری و خلل در روند آموزشي دانش آموزان مي شود
يكي از معلمان و مشاوران تربيتي و تحصيلي دانش آموزان و كارشناس متوسطه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه در تربیت کودکان و دانش آموزان 2 نوع روش وجود دارد که یک نوع تربیت به صورت مستقیم و نوع دیگر به روش غیرمستقیم است، اظهار كرد:  نشانه ها و نمادها به صورت غیر مستقیم در تربیت کودکان تاثیرگذار باشند.
 

 
حسين بولاغ با بيان اينكه نمادها می توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، گفت: نمادهاي غربي و خارجي که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می شود تاثير بسيار منفي بر ذهن و روان دانش آموزان دارند.
 
وي با بيان اينكه بايد جهت جلوگیری از تاثیر فرهنگ بیگانه بر کودکانمان به دنبال تقویت فرهنگ خودی باشیم، افزود: والدين بايد بر و بر مدرسه نامرئی و تربیت غیرمستقیم کودکان مسلط شوند و جامعه باید این آگاهی را داشته باشد که کودکان هر چیزی را که مشاهده می کنند یاد می گیرند و حاصل این یادگیری در نوجوانی به عملکرد تبدیل می شود.
 
اين كارشناس و مشاور تربيتي و تحصيلي شهرستان خاش بيان كرد: لوازم التحریر هند، ترک، اروپایی هم در کنار چینی ها عرضه می شود این در حالی است که تجربه شخصی من نشان داده است اجناس ایرانی از کیفیت و استاندارد بهتری برخوردارند و در نوشت افزارهاي خارجي و غربي از مواد اوليه بي كفيت و غير استاندارد كه سبب بروز مشکلاتی نیز برای دانش آموزان از جمله حساسیت و یا جراحت ناشی از غیر استاندارد بودن خواهد شد.
 

 
وي خطاب به خانواده ها اذعان كرد: بايد خانواده هاي خاشي به نوع کیف ها و استاندارد بودن آن‌ها توجه ویژه كنند و برای پیشگیری از آسیب های مذکور ضرورت اطلاع رسانی کاملا احساس می‌شود.
 
بولاغ اظهار کرد: والدین باید به این نکته هم توجه کنند که دانش آموز در کلاس باید روی درس متمرکز باشد نه برند لوازمش و استفاده از اشکال و نمادهای کارتونی فقط ذهن کودک را مشوش می کند و سبب کندی در یادگیری و داستان پردازی می شود.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 441316
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *