۰
گفت و گوي تفصيلي با رئیس دادگستري شهرستان خاش

بیشتر پرونده های قضایی شهرستان خاش مربوط به تصادفات و طلاق است/ خبرنگاران در كاهش جرائم و آگاه سازي مردم و شهروندان نقش مهمي دارند

رئیس دادگستری شهرستان خاش گفت: بیشتر پرونده های ورودی به دادگاه حقوقی این شهرستان را تصادفات و طلاق شامل می شود كه بايد شهروندان خاشي به اين دو مسئله مهم توجه بيشتري داشته باشند.
بیشتر پرونده های قضایی شهرستان خاش مربوط به تصادفات و طلاق است/ خبرنگاران در كاهش جرائم و آگاه سازي مردم و شهروندان نقش مهمي دارند
به گزارش تفتان ما، پس از استقرار جمهوری اسلامی درایران ، حضرت امام خمینی (ره) مسئولیت دیوان عالی کشور را که بالاترین مقام قضایی کشور است، در اسفندماه 1358 به دست باکفایت  آیت اللّه بهشتی سپرد تا برای این تشکیلات مهم وحیاتی که نقش مهم و تعیین کننده ای در جامعه دارد ، با درک و درایت والای ایشان برنامه نو و دقیق فراهم گردد و عدالت و قسط در جامعه رواج یابد.
 
آیت اللّه شهيد بهشتی در طول مدت خدمت خود، منشاء خير، بركت و خدمت بود و امور قضايي كشور را سر و سامان داد و انسجام بخشيد و جهت اسلامي كردن و اجراي احكام فعاليت هاي بسيار زيادي را انجام داد و با به كارگيري قضات عادل و عالم، نظام قضايي را دگرگون كرد.
 
علي اي حال هرگز آن هم تلاش بي وقفه شهيد بهشتي در قوه قضاييه فراموش نشدني است چرا كه منصب قضاوت مهمترين و حساس ترين جايگاه هاي اجتماعي در كشور است.
 
دين مبين اسلام، قاضي را نماينده پروردگار متعال بر روي زمين مي داند و از اين رو اميرمومنان حضرت علي(ع) در تعبیری زیبا و متین، خطاب به شریح قاضی می فرماید: «ای شریح! مجلس قضاوت، جایگاهی است که یا پیامبران و جانشینان به حق ایشان در آن قرار می گیرند، و یا سیه رویان و بدبختان بر آن تکیه می زنند» لذا فاصله بين قاضي شايسته و قاضي زشت كار در حقيقت فاصله بين بالاترين درجات بهشت و پايين ترين درجات دوزخ دردناك است.
 
در واقع قاضي فردي است كه از قوانين در دادگاه هاي اسلامي بهره گرفته و بر روند قانوني دادگاه نظات كافي دارد و شخصي است كه اختلافات ميان دو طرف دعوي را برطرف و حل مي كند و در صورت نياز، طبق قوانين و مقررات نسبت به صدور حكم و دستور اجرا، اقدام مي كند.
 
با قاضي علي مهرباني فر رئيس دادگستری شهرستان خاش گفت و گويي را داشته ايم كه در ادامه ماحصل اين گفت و گوي تفصيلي را مي خوانيد.
 
* مهمترين ويژگي يگ قاضي داشتن توانايي قضاوت است
رئيس دادگستری شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه مهمترين ويژگي يگ قاضي داشتن توانايي قضاوت است، اظهار كرد: قاضي بايد به علم روز به روز و آگاه باشد و از اطلاعات علمي بالايي برخوردار باشد.
 
قاضي علي مهرباني فر با بيان اينكه يكي از مهمترين ويژگي هاي يك قاضي سلامت جسمي، روحي و رواني است، تصريح كرد: پرهيز از خشم، عدالت عادلانه، تسلط بر هوا و هوس، ژرف انديشي و اخلاق نيكو و پسنديده از مهمترين ويژگي هاي يك قاضي خوب است.
 
* تنها دستگاه صالح جهت رسيدگي و داوري و تطبيق قوانين، قوه قضاييه است
وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه"تشکیل قوه قضاییه برای جامعه چه ضرورتی دارد؟"، كفت: تشكيل قوه قضاييه بسيار با اهميت از چرا كه بعد از تدوين قوانين و اعتبار يافتن آن در كشور بايد دستگاه و قوه اي براي تطبيق اين قوانين بر موارد خاص و تشخيص حقوق و تكاليف و رفع اختلافات و مشاجرات در نظر گرفته شود.
 

 
مهرباني فر با بيان اينكه تنها دستگاه صالح جهت رسيدگي و داوري و تطبيق قوانين، قوه قضاييه است، افزود: اگر دستگاه قضا نبود مطمئنا در تصويب قوانين در مجلس به مشكل برخورد مي كرديم چرا كه در هنگام اختلاف و نزاع هر شخصي حق را به خود می دهد و قانون را به نفع خود تفسیر می کند.
 
وي با بيان اينكه قوه قضایه، قوه ای مستقل، پشتيبان حقوق فردى و اجتماعى و مسئول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده دار وظايف مهمی است، گفت: براي اعضاي شوراهاي حل اختلاف كلاس هاي بسيار زيادي در راستاي افزايش دانش و آگاهي آنان برگزار شده است.
 
* مهمترين اهداف كاري دستگاه قضا در شهرستان خاش استمرار امنيت پايدار است
وي با بيان اينكه مهمترين اهداف كاري دستگاه قضا در شهرستان خاش استمرار امنيت پايدار است، گفت: تعامل سازنده و قانوني در راستاي ايجاد آرامش و امنيت با ساير دستگاه ها، ايجاد رضايت عمومي در سطح شهرستان از طريق حل و فصل سريع دعاوي با همكاري هرچه بيشتر شوراي حل اختلاف و سران و معتمدان طوايف از مهمترين اهداف دادگستري شهرستان خاش است.
 
رئيس دادگستری شهرستان خاش بيان كرد: در حال حاضر سه شعبه حقوقي و يك شعبه كيفري در معيت دادسرا، به همراه سه شعبه شوراي حل اختلاف مركزي و حوزه هاي روستايي مشغول به فعاليت در شهرستان خاش است.
 
* دادگستري شهرستان خاش با كمبود نيرو مواجه است
وي با بيان اينكه دادگستري شهرستان خاش با كمبود نيرو مواجه است، گفت: با همكاري و تعامل هرچه بيشتر مردم و نيروهاي امنيتي و قضايي شاهد امنيت بهتر در سطح شهرستان هستيم.
 

 
مهرباني فر بيان كرد: بيشترين حجم پرونده ها متاسفانه مربوط به تصادفات و طلاق در شهرستان خاش است.
 
* روند كاهشي حجم پرونده ها در دادگستري شهرستان خاش
وي با اشاره به روند كاهشي حجم پرونده ها، خاطرنشان كرد: از طريق فعاليت هاي پيشگيرانه و تسريع در رسيدگي به پرونده هاي ورودي در رفع اطاله دادرسي، سامانه ثبت راه اندازي شده است كه در كاهش حجم پرونده ها بسيار موثر است.
 
اين قاضي جوان با بيان اينكه پرونده هاي كه در دادگاه تشكيل مي شود مراحل تحقيقاتي آن توسط ارگان هاي انتظامي و يا دادسراها انجام مي شود، ادامه داد: پس از تكميل و سير مراحل قانوني، پرونده به دادگستري ارجاع داده مي شود.
 
وي افزود: در خصوص رسيدگي به پرونده هاي ارجاعي و در راستاي هرچه بهتر شدن احقاق حق و جلوگيري از تضعیع حقوق طرفین وقت رسیدگی معین می‌شود كه در وقت مقرر، طرفين را احضار و اظهارات خود را بيان مي كنند و دادگاه بر طبق اظهارات طرفين مبادرت به اتخاذ تصميم مي كند.
 
* دادگاه یک مقام بی طرف است
مهرباني فر بيان كرد: دادگاه یک مقام بی طرف است و قاضی در تمامي ابعاد باید عدالت را رعایت کند و پرسنل دادگاه باید از افرادی خوب و بی طرف تشکیل شوند وما برای اجرای عدالت دست یاری به سوی همه مردم دراز می کنیم و امیدواریم ما را در این راه تنها نگذارند.
 
وي گفت: از پروردگار متعال مي خواهم كه فرصتی بدهد که بتوانیم در مسیری که انتخاب می‌کنیم به نحو احسن خدمت كنيم و در پیشگاه خداوند بزرگ و امام علی (ع) که قاضی القضات است و همچنین مردم و ولی نعمتان خود شرمنده نباشیم.
 
* بله چندين بار هم حضوري و هم تلفني تهديد شدم
وي در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه تا كنون تهديد شده ايد، گفت: بله چندين بار هم حضوري و هم تلفني تهديد شدم اما با توجه به بافت طايفه اي شهر و استان اين مسئله امري طبيعي است و به راحتي حل شده است.
 

 
* ستاد پيشگيري از جرائم و حفاظت اجتماعي در دادگستري شهرستان خاش تشكيل شده است
مهرباني فر در پاسخ به اين سوال خبرنگار تتفتان ما مبني بر اينكه" جهت پیشگیری از جرائم چه اقداماتی صورت گرفته است؟"، گفت: ستاد پيشگيري از جرائم و حفاظت اجتماعي در دادگستري شهرستان خاش كه متشكل از نيروهاي مردمي است، تشكيل كه سبب ايجاد صلح و سازش شده است و بسياري از جرائم كه منجر به آسيب هاي بسيار بزرگي مي شود در مراحل اوليه متوقف مي شود.
 
* خبرنگاران در كاهش جرائم و آگاه سازي مردم و شهروندان نقش مهمي دارند
وي با بيان اينكه خبرنگاران در كاهش جرائم و آگاه سازي مردم و شهروندان نقش مهمي دارند، گفت: رسانه ها مي توانند با پيام رساني نسبت به تبعات ناشي از جرم، جامعه را به سمت و سوي سلامت و پيشگيري هدايت كنند چرا كه اطلاع رسانی و بالا رفتن فرهنگ باعث کاهش جرم و بسترهای مجرمانه خواهد شد به همین دلیل اجرای علنی مجازات ها در این منطقه را در دستور کار قرار دادیم تا مردم اثرات مجرم بودن را مشاهده کرده از آن دوری گزینند.
 
* پزشكي قانوني اين شهرستان كمبود نيرو دارد
وي با اشاره به وضعيت پزشكي قانوني شهرستان خاش، اذعان كرد: پزشكي قانوني اين شهرستان در حال حاضر با يك نفر پزشك اداره مي شود كه بايد جهت تقويت، نيروهاي بيشتري را جذب كند.
 
رئيس دادگستری شهرستان خاش اظهار كرد: زندان شهرستان خاش در مقايسه با ساير زندان هاي استان وضعيت بهتر و مناسب تري را دارد اما در تلاش هستيم وضعيت بهتري از لحاظ كمي و كيفي داشته باشيم.
 
* برقراري عدالت كار بسيار سختي است
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ قضاوت با توجه به برقراري عدالت كار بسيار سختي است و برقراري عدالت ركن اصلي هر جامعه است و حفظ اين ركن اساسي نيازمند دقت بسيار بالايي است كه اين شغل نيز برگرفته از اوليا و پيغمبران الهي است و لذا قاضي و حاكمي بايد در دادن راي خود اصل عدالت و خداپسندي را رعايت كند.
 
علي اي حال يك قاضي بايد با در نظر گرفتن رضايت و خرسندي پروردگار متعال، هنگام صدور حكم، خود را جاي افرادي كه قرار است براي او حكم صادر شود بگذارد و با رعايت اعتدال و عداللت بجاي پاي مال كردن حقوق افراد، درصدد احقاق حقوق مظلومان باشد.
 
در واقع يك قاضي نبايد هرگز از فضاي عدالت و حق گويي خارج شود و بايد بداند كه حكم پروردگار متعال به وسيله قاضيان و داروان پاك دامن زنده و پايسنده است و لذا با صدور حكم عدالت شب سر خويش را با آرامش خيال بر بالين بگذارد و هرگز هرگز حس پشیمانی و ندامت از حتی کوچک‌ترین تضییع حقوقی در او موج نزند.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 439938
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *