۰
گزارش تفتان ما از جاده های عیر استاندارد جنوب شرق همچنان در پیچ مرگ؛

"ارابه مرگ" در جاده های غيراستاندارد سيستان و بلوچستان همچنان قربانی مي گيرد/ كشته و مجروح شدن ۱۵ نفر در حوادث ترافیکی ۴۸ ساعت گذشته

جاده هاي غيراستاندارد جنوب شرق كشور كه يكي از مشهورترين و معروف ترين جاده هاي ايران از لحاظ ميزان آمار و تلفات جاده اي محسوب مي شوند متاسفانه به علت عرض كم، حجم ترافيك بسيار بالا و وجود آسفالت هاي غيراستاندارد و فرسوده، همواره جان بسياري از هموطنان را در سايه بي تدبيري مسئولان مي گيرد و تاكنون تنها مسئولان با شعارهاي رنگارنگ انتخاباتي به دنبال رفع اين مشكل بودند اما در عمل هيچ اقدامي انجام نشده است.
"ارابه مرگ" در جاده های غيراستاندارد سيستان و بلوچستان همچنان قربانی مي گيرد/ كشته و مجروح شدن ۱۵ نفر در حوادث ترافیکی ۴۸ ساعت گذشته
به گزارش تفتان ما، جاده ها و محورهاي مواصلاتي خاش به زاهدان، ايرانشهر و سراوان كه از مهمترين محورهاي مواصلاتي جنوب شرق كشور به شمار مي آيند و در ورودي منطقه بلوچستان نيز قرار دارند اما متاسفانه بعلت عرض كم و حجم ترافيك بسيار بالا و آسفالت هاي غيراستاندارد و فرسوده هميشه جان بسياري از هموطنان را در سايه بي تدبيري مسئولان مي گيرد و تاكنون تنها مسئولان با شعارها و وعده هاي رنگارنگ انتخاباتي بدنبال رفع اين مشكل بودند ولي در عمل هيچ اقدامي انجام نشده و تنها وعده ها بر زمين مانده است.
 
در واقع در اين جاده ها هر روز شاهد تصادفات بسياري هستيم و اين جاده ها به يكي از مشهورترين و معروف ترين جاده هاي كشور از لحاظ ميزان و آمار تصادفات در كشور تبديل شده و هميشه حوادث رانندگي اين محورها تيتر يك بسياري از رسانه ها و خبرگزاري ها بوده است و كمتر هفته اي است كه خبر كشته و مصدوم شدن تعدادي بي گناه در اين محورهاي غيراستاندارد در مطبوعات و رسانه ها منتشر نشود و سوژه داغ براي رسانه ها نباشد.
 
در چندمدت اخير حتي عبدالحميد زرك زهي قهرمان وشوو آسیا و مدال آور شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع یک سانحه رانندگی در اين محور هاي نامناسب جان خود را از دست داد.
 
 

 
نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي در همين خصوص چندي پيش گفته: با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته، به زودي پس از تخصيص اعتبار لازم، محور خاش به زاهدان كه يكي از پرترددترين محورهاي مواصلاتي جنوب شرق كشور است دوبانده خواهد شد.
 
علي كرد معتقد است: متاسفانه بسياري از جاده هاي استان سيستان و بلوچستان با استانداردها فاصله دارد نياز است تا مسئولان وزارت راه و شهرسازي در اين خصوص تدبيري را اتخاذ كنند.
 

 
به گفته وي اين مشكل پيگيري شده است و طي مكاتباتي به منظور تخصيص اعتبار لازم براي پروژه دو بانده شدن محور خاش به زاهدان با آقاي دژپسند معاون هماهنگي بودجه سازمان مديريت، برنامه ريزي و بودجه كشور قرار شده است در كميسيون مربوطه مطرح و پيگيري شود.
 
وي گفته: بسياري از جاده هاي استان سيستان و بلوچستان تنها در 30 سال گذشته جهت روکش کردن آنها اقدام شده و تعریض و دو بانده کردن مسیرهای پرخطر متاسفانه هنوز عملی نشده و حتی به دست اقدام هم نرفته اند.
 
در واقع اين جاده القاب بسياري همچون جاده وحشت و جاده مرگ را نيز به خود گرفته و حتي بعضاً در برخي از محافل و مجالس نيز کم از حوادث جاده‌ای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانی‌های سيستاني و بلوچستاني در محور پر خطر و پرحادثه اين استان سخن به میان نیامده است اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم و تنها به اين نکته خواهيم رسيد كه سوء مديريت مسئولان امر باعث شده تا روزانه بسياري از افراد در اين جاده هاي مرگ جان خود را از دست بدهند و قرباني بازار گيج بودجه هاي دولتي باشند و با رفتن به دل مرگ به دليل وضعيت نامناسب و بي توجهي مسئولان، آمال و آرزوهاي خود را به فنا بسپارند.
 
 

 
به طور متوسط آمار رسمي نشان مي دهد كه هر ماه 20 نفر در اين محور كشته مي شود كه سبب نگراني مردم منطقه و رانندگان و مسافرين شده و يك نوع ناآرامي و دغدغه را ايجاد كرده است.
 
محور خاش به ايرانشهر همان جاده، ترانزيتي چابهار به ميلك، جاده گردشگري تفتان، جاده مرزهاي شرقي و محور ارتباطي به تمام شهرها و شهرستان هاي جنوب است و هر روز بار ترافيكي آن سنگين تر مي شود و تعداد زیادی کامیون در آن تردد می کنند اما همه آنها یک بانده هستند.
 
محمداكبر چاكرزهي فرماندار خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به وقوع حوادث ناگوار رانندگی در محورهای مواصلاتی و کشته شدن سالانه بالای سیصد نفر و صدها مجروح ضرورت دو بانده شدن محورهای ارتباطی خاش به سمت شهرهای همجوار را خواستار شد.
 
استان سيستان و بلوچستان از لحاظ داشتن راه هاي مناسب بعنوان فقيرترين استان كشور محسوب مي شود و از مجموع 20 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي، تنها 220 كيلومتر از راه هاي اين استان چهارخطه و الباقي راه ها دوطرفه با عرض هفت تا هفت و نيم متر است و اين استان را به كانون حوادث رانندگي در كشور با تلفات جاني و مالي بسيار بالا تبديل كرده است.
 
علي اي حال مسئولان بسياري هستند كه با وجود اوضاع نابسامان و شرايط بسيار بد اين جاده ها سر راحت بر بالين مي گذارند و بدون شك مسئول تمام جان هايي هستند كه در اين محورها گرفته مي شود و خانواده هايي كه يك عمر بايد در سوگ بهترين عزيزانشان بنشينند.
 
شايد ميزان كشته و زخمي شدن هموطنان در روزها و ماه هاي اخير تنها آماري باشد كه از حوادث مختلف در دفتر متوليان جاده به ثبت مي رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عريض كردن اين محور سخن و عمل جدي به ميان نمي آيد و اين جاده ها در سكوت و بي تدبيري مسئولان هر روز جان مي گيرد و شكار جان انسان ها توسط غولهاي آهني و محورهاي غيراستاندارد نيز چشم مسئولان را براي ديدن اين حوادث انساني سنگين تر كرده و آن ها را به خواب زمستاني فرو برده است و اين جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده اي را داغدار كند.
 

 
رئيس فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در اين خصوص به خبرنگار ما گفته: در 48 ساعت گذشته براثر برخورد رخ به رخ پژو 405 با خودروی ساینا پراید متاسفانه یک کودک هفت ساله، یک زن 55 ساله و یک مرد 36 ساله در این حادثه رانندگی در سر صحنه جان خود را از دست دادند.
 
به گفته عليرضا سرگزي؛ اين حادثه 7 مجروح نيز داشته است كه نيروهاي امدادي اورژانس شهرستان خاش فوراً در محل حادثه حاضر شدند و توسط 2 دستگاه آمبولانس سه راهي خاش و دو راهي كوشه به بيمارستان امام خميني(ره) منتقل شدند.
 

 
وي ادامه داد: همچنين در حادثه ديگري در محور سراوان به خاش(جنب پمپ بنزين ميلاد) كه تقريباً در 5 كيلومتري شهرستان خاش قرار دارد يك كاميونت با پرايد به صورت رخ به رخ برخورد كردند كه در اين حادثه 5 نفر مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
 
علي اي حال استان سيستان و بلوچستان كه پهناورترين استان كشور نيز محسوب مي شود و بافت و اقليم آن سبب ايجاد فاصله هاي چندصد كيلومتري شهرها از يكديگر و بعضاً تا مركز استان برخي از شهرها فاصله اي نزديك به 800 كيلومتر را طي مي كنند و متاسفانه به دليل نداشتن اتوبان و بزرگراه در اين استان همواره آمار تلفات جاده اي به بيشترين حد فوتي مي رسد.
 
انتهاي پيام/
جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 439025
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *