۰
گزارش تفتان ما از خودکشی، تقدیر یا تقصیر؛

خودكشي؛ قصه غم انگيز و تراژدي بي پايان مردمان قرن تكنولوژي و پيشرفت/ تجویز سکوت برای اخبار خودکشی در سيستان و بلوچستان، یک آفت بزرگ است

خودكشي؛ قصه غم انگيز و تراژدي بي پايان مردمان قرن تكنولوژي و پيشرفت متاسفانه تمامی ندارد و بعید است اين معضل تاسف بار و تلخ، هرگز به جاری شدن اشک مسئولی منجر و يا تغییری را زمینه‌ساز شود اما حداقل انتشار درست و آگاهانه اين حوادث در اين قرن می‌تواند از وقوع خودکشی‌های دیگر پیشگیری کند.
خودكشي؛ قصه غم انگيز و تراژدي بي پايان مردمان قرن تكنولوژي و پيشرفت/ تجویز سکوت برای اخبار خودکشی در سيستان و بلوچستان، یک آفت بزرگ است
به گزارش تفتان ما، اين روزها در روزنامه ها با قيمت ارزان جان آدمیزاد روبه‌رو می‌شوید و تیتر درشت و آشنای روزنامه ها و مجلات حوادث  اين روزها اينگونه است؛ دختری که از بلندی خودش را پرت کرد، پسری که در خانه خودش را دار زد، عروسی که خودش را به آتش کشید و غيره و یا از مردم کوچه و بازار می‌شنویم که فلان دختر خانم یا فلان پسر جوانی خودکشی کرده است، در کنار این قضاوت‌های بسیاری هم می‌شنویم، دهان‌به‌دهان می‌چرخد که آن پسر یا دختر به خاطر مسائل عاطفی و روابط عاشقانه خودکشی کرده و یا به دليل مشکلات زندگی و ناامیدی اقدام به چنین کاری کرده.
 
با واکاوی و کنکاش دلایل با محوریت خودکشی، یک موضوع مشترک و پر رنگ درصد چشمگیر علت این فعل سخیف و به روز شده جوانان است، نوعی جنون عاطفی که به عشق  وافر تعبیر می شود.
 
این فعل نامیمون که بیشتر در دختران کم سن شایع است در پی یک شکست عشقی و واهی انگاری هستی بعد آن عشق، اختیار و تعقل را از افراد سلب و آنان را به قهقرای نیستی و نابودی سوق می دهد.اما چرا یک جوان تحصیلکرده و معقول به چنین درجه ای از فهم تنزل پیدا می کند.
 
جوامع ایرانی از دیرباز در بیان معاشقات اساطیری سمبلیک بوده است و چون این رقم عشق ها و در کل خود عشق مورد پسند اکثریت افراد جامعه قرار دارد و از طرفی نیز انسان ذاتا موجودی عشق ورز خلقت شده است و گرایش قریب به اتفاق فیلمسازان و داستان نویسان پیرامون موضوعات عشقی بوده است .
 
در این میان محزونی حاصل از موانع عشق و فضای دراماتیک آن با بر انگیخته ساختن احساسات دور از تعقل، آتش زیبا انگاری عشق های ناکام را شعله ورتر می سازد؛ به گونه ای که این طرز تلقی عشق در باورها و عقاید تحکم یافته است و شاید قدمت این پدیده چیزی کمتر از عمر بشر نباشد ولي هنوز ما بر سر یک دو راهی گیر کرده و نمی‌دانیم که باید دراین‌باره اطلاع‌رسانی کنیم یا به کل همه چیز را تکذیب کرده و آسمان ابری را صاف جلوه دهیم؟
 
این نوع ذهنیت که بیشتر از طریق رمان های عشقی و فیلم های درام در جوانان القاء می شود افکار بارور جوانان را از مسیر اصلی به بیراهه کشانده و به جای پروراندن اندیشه  ، پرورش عواطف را مبنای هستی قلمداد می کند و چون اوج عاطفه عشق تفسیر می شود نه دوست داشتن، نرسیدن به آن یعنی فنا و نیستی و در نهایت یعنی پایان حیات و اين تراژدي بي پايان بعید است هرگز به جاری شدن اشک مسئولی منجر شده و تغییری را زمینه‌ساز شود و بدون شك تجویز سکوت برای اخبار خودکشی، یک آفت بزرگ به همراه دارد که چیزی نیست جز نادیده گرفتن درد و به طبع آن، چشم بستن بر علت‌هایی که خودکشی معلول آنهاست.
 

 
بسیار تراژدی دردناکیست در حالیکه که دیگر جوامع و ملت ها با زیر ساخت های فرهنگی هدفمند، مبانی حیات را گسترش علم و اندیشه معرفی می کنند در جوامع ما با پرداختن افراطی به مقوله عشق توسط رسانه ها که عنصر اصلی هدایت تفکر محسوب می شوند مبنای حیات بیشتر حول این محور بچرخد و این رفتار و اقدام ناخوشایند و پرخطر،مرز،کشور و قاره نمی شناسد و تقریبا در همه ي کشورهای دنیا کم و بیش چنین رخدادهای تلخی حادث می شود که موجی از نگرانی، تاسف و اندوه را در اذهان مخاطبان برجای می گذارد.
 
دردناکتر اینکه خودکشی به دلیل عشق نافرجام، توسط رسانه ها با چاپ رمان ها و ساخت فیلم های درام فوق العاده احساسی، خواسته و یا نا خواسته نوعی زیباانگاری کاذب در مخاطب ایجاد کرده و زمینه ادامه روند این سرانجام را محیا می سازد.
 
متاسفانه جوان ایرانی از طرفی توسط جبهه غرب از طرق مختلف به ابتذال کشیده می شود و سن بلوغ جنسیش به پایین کشیده می شود و در حالیکه قبل از بلوغ فکری به بلوغ جنسی رسیده است توسط کم فکری عوامل رسانه ای با مقوله عشق دچار شده و بدتر آنکه عشق برایش تفسیر دیگری می يابد و حتي آمار سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته حکایت از آن دارد که روزانه حدود 10‌نفر در ایران خودکشی می‌کنند و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که در یک سال، از هر صدهزار نفر حدود شش نفر خودکشی کرده‌اند.
 
* خودكشي يك كوه يخي است كه اطرافيان تنها ظاهر آن را مي بينند
يك كارشناس ارشد روانشناسي باليني و مددكار مشاوره خانواده در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: خودشكي از مشكلات مالي، فقر، شكست ها و فشارهاي روحي، رواني، عاطفي و غيره است كه در نتيجه منجر به خودكشي مي شود و در يك كلام اين معضل خودكشي در حقيقت يك كوه يخي است كه اطرافيان تنها ظاهر آن را مي بينند.
 
مرضيه جمشيدزهي تصريح كرد: خودكشي و خودسوزي در جوامع امروزي بيشتر در ميان جوانان و نوجوانان رخ مي دهد و از عوامل مهم آن مي توان به مشاجرات خانوادگي، برآورده نشدن درخواست هاي آنان از سوي خانواده، ضعف تاب آور، پاييين بودن آستانه صبر آن ها و ضعف مهارت هاي زندگي دانست.
 
* آمار خودكشي در استان سيستان و بلوچستان بسيار نگران كننده است
وي با بيان اينكه آمار خودكشي در استان سيستان و بلوچستان بسيار نگران كننده است، گفت: متاسفانه اين اخبار از ديد مسئولان محرمانه و پنهان است و در اكثر اوقات منتشر نمي شود ولي بهتر است اين اخبار در جهت بهبود وضعیت منتشر تا در کاهش این پدیده مؤثر واقع شود.
 

 
* مردان چهار برابر خانم ها خودكشي مي كنند
جمشيدزهي بيان كرد: مردان چهار برابر خانم ها خودكشي مي كنند ولي اقدام به خودكشي در خانم ها چهاربرابر بيشتر از مردان است و اين يعني فاجعه كه بايد توسط مسئولان براي اين آمارها تدابيري اتخاذ شود تا جان آدميزاد تا اين حد ساده گرفته نشود.
 
وي با بيان اينكه والدين بايد از كودكي آموزش هاي زندگي اجتماعي و كنترل خشم را به فرزندانشان آموزش دهند، گفت: در جامعه كنوني شاهد هستيم بسياري از دانش آموزان براي فشارهاي درسي و عدم قبولي در كنكور دست به خودكشي مي زنند كه متاسفانه اين فشار ميتواند بسيار آسيب زا باشد و عواقب جبران ناپذيري نيز دارد.
 
* شهروندان بجاي بازدارندگي از خودكشي، فرد را ترغيب ميكنند
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: متاسفانه بارها مشاهده شده اكثر شهروندان بجاي آنكه با فردي كه قصد خودكشي دارد صحبت كنند و او را از اين كار بازدارند دوربين هاي تلفن همراه خود را روشن كرده و از او فيلمبرداري ميكنند كه اين سبب ميشود فرد براي اين اقدام خود ترغيب و تشويق شود.
 
وي با اشاره به عوامل خودكشي در اين استان، گفت: سابقه بستري هاي مستمر در بخش هاي روان پزكشي، رفتارهاي خشن و مصرف مواد مخدر و الكل احتمال خودكشي را در افراد افزايش مي دهد و باعث مي شود فردي كه تصميم دارد خودكشي كند خود را آخر دنيا ببيند و براي رهايي از اين دنيا اين اقدام را انجام دهد.
 
* خانواده ها فردي كه تصميم برخودكشي دارد را به روانپزشك نشان دهند
اين مددكار مشاوره خانواده خطاب به خانواده ها، بيان كرد: اطرافيان فردي كه اقدام به خودكشي ميكند بايد قبل از اين اقدام وي را به يك روانپزشك ببرند و با داروهاي درماني روانشناسي تحت درمان قرارگيرد زيرا در مواردي كه فرد افسردگي دارد با مصرف مستمر دارو اين مشكل رفع خواهد شد.
 

 
این فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  گفت: در نوع خودكشي آنومي يا بي هنجاري شخص از جامعه سبقت ميگيرد و يا عقب مي ماند كه بیشتر می توان بر جنبه مادی آن تاکید کرد مانند شخصی که بدهکار شود و کرایه خانه او را به تنگنا بیاندازد و فرد در مقابل خانواده خود شرمنده شود و در نتيجه دست به خودكشي مي زند.
 
وي با اشاره به عواملي كنترل و پيشگيري از خودكشي، اظهار كرد: تقویت شبکه حمایتهای اجتماعی، تعاليم مذهبي، آموزشهاي مهارت هاي زندگي و ورزش، تقويت اعتماد به نفس، تفريح و نشاط و مسافرت، كنترل استرس، فعاليت هاي فردي و معاشرت هاي خانوادگي از جمله عواملی است که در کنترل و پیشگیری از خودكشي تاثيرگذار است.
 
* چرا مسئولان و متوليان به فكر افزايش آمار پنهان خودكشي نيستند؟
به گزارش خبرنگار تفتان ما، با وجود همه اخباری که درباره خودکشی در رسانه‌ها منتشر می‌شود آیا این آمار در مقایسه با آمار سایر کشورها قابل توجه است؟ جامعه ما در موضوع خودکشی در کجای جهان ایستاده است؟ پاسخ به این پرسش به‌ دلیل فقدان آمارهای رسمی کمی دشوار است اما دبیر انجمن علمی روانپزشکان بررسی‌های ویژه‌ای در این‌باره انجام داده است "در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها از جمله کشور و فرهنگ‌ما خودکشی از نظر اجتماعی تابو است و پذیرفته نیست، به همین دلیل ممکن است اصلاً گزارش نشده و در آمارها آورده نشود و خیلی از موارد خودکشی مثلاً مرگ بر اثر مسمومیت یا سقوط قید شود".
 
متاسفانه در حال حاضر برنامه ریزی مدونی در این خصوص توسط متولیان امر صورت نپذیرفته و کسی به فکر این مساله نیست که این مشکل را ریشه یابی و راه حل مناسبی برای آن ارایه كند.
 
در مقابل دین اسلام خودکشی را نفی می کند و کتاب مقدس مسلمانان- قرآن - پیروانش را این چنین از خودکشی بازمی دارد "خودتان را نکشید و از بین نبرید". همچنین احادیث بسیاری نیز وجود دارد که این عمل را خلاف اصول دین دانسته و گناه به حساب می آورند. علاوه بر این در اکثر کشورهای اسلامی  مردم خودکشی را یک انگ اجتماعی می دانند.

انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 434597
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *