۰
دلسردی کشاورزان سیستان و بلوچستانی از صندوق بیمه کشاورزی/ 2 سال است غرامتی پرداخت نشده است

دلسردی کشاورزان سیستان و بلوچستانی از صندوق بیمه کشاورزی/ 2 سال است غرامتی پرداخت نشده است

عدم پرداخت به موقع غرامت به کشاورزان به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان، گلایه و دلسردی آنها را از صندوق بیمه کشاورزی به دنبال داشته است.
دلسردی کشاورزان سیستان و بلوچستانی از صندوق بیمه کشاورزی/ 2 سال است غرامتی پرداخت نشده است
به گزارش سرویس سیستان و بلوچستانتفتان ما،یکی از مباحث بسیار مهم در بحث کشاورزی با توجه به تنش‌های آب و هوایی که در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد بیمه محصولات کشاورزی است.
متاسفانه به دنبال شرایط آب و هوایی ناپایدار در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد شده و حاصل دسترنج کشاورزان را هدر داده است.
گلایه کشاورزان از صندوق بیمه کشاورزی
محمد بامری از منطقه جلگه به خبرنگار فارس در ایرانشهر گفت: سال گذشته و امسال محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌ایم اما تاکنون غرامتی برای محصولات خرما و گندم پرداخت نشده است.
تمندانی یکی دیگر از کشاورزان این منطقه است که می‌گوید: از سال 93 محصول خرمای خود را بیمه کرده‌ایم اما تاکنون غرامتی پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: دام‌های خود را نیز بیمه کرده‌ام که در این زمینه نیز تاکنون خسارتی پرداخت نشده و این خود ما را نسبت به بیمه کشاورزی بدبین می‌کند.
ستار بامری کشاورز ایرانشهری نیز به خبرنگار فارس در ایرانشهر گفت: من عضو شورای روستا هستم و در مقابل کشاورزان شرمنده‌ام، هر روز گلایه‌های آنها را در این زمینه می‌شنوم.
مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر نیز با تایید عدم پرداخت غرامت بیمه به کشاورزان، گفت: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
او که خود یکی از کشاورزانی است که تاکنون غرامت محصولات خود را دریافت نکرده است می‌گوید: نگران خودم نیستم اما شرمنده کشاورزانی هستم که مستمر به ما مراجعه می‌کنند و از زمان پرداخت بیمه می‌پرسند و ما حرفی برای گفتن نداریم.
این کشاورز ایرانشهری معتقد است: وقتی محصولات خود را بیمه می‌کنیم، پول واریز می‌کنیم اما بیمه جوابگو نیست دیگر نمی‌توانیم به شرکت بیمه اعتماد کنیم.
وی ادامه داد: به بانک کشاورزی مراجعه کرده‌ایم برای پیگیری این موضوع که اعلام کردند که در حال حاضر شرکت مربوطه موضوع بیمه کشاورزان را انجام می‌دهد و باید از طریق مدیریت جهاد کشاورزی پیگیری کنید.
یکی دیگر از کشاورزان که در چاه شور و ایرانشهر محصول دارد و چند سال است که غرامت خود را دریافت نکرده است، اظهار داشت: امسال نیز با توجه به بارندگی‌هایی که در سطح منطقه رخ داد، بیشتر محصول خرما ترش و خراب شده که باید بیمه جوابگوی خسارت باشد.
حسن شاولی‌بر مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر نیز با تایید عدم پرداخت غرامت بیمه به کشاورزان، گفت: این موضوع را پیگیری کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
پاسخ رئیس سازمان جهادکشاورزی به کشاورزان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: طی سه سال گذشته محصولات کشاورزی زراعی و باغی را بیمه کردیم.
رضا نجفی افزود: سطح بیمه در سال زراعی 95 ـ 94 بیش از 24 هزار هکتار از سطح باغات و 33 هزار هکتار در بحث محصولات زراعی بوده و توانسته‌ایم در سال زراعی گذشته که باید غرامتش پرداخت می‌شد برای محصولات زراعی 3 میلیارد و 400 میلیون تومان و برای محصولات باغی حدود 20 میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت بگیریم که بیشتر محصول خرما بود.
بیمه محصولات کشاورزی تنها عاملی است که روستاییان را به تولید و کشت و کار راغب کرده است که اگر آن هم مورد بی‌مهری مسؤولان این بخش قرار گیرد قطعا باعث دلسردی این قشر زحمتکش جامعه خواهد شد.
وی افزود: دولت باید به صندوق بیمه اعتبار دهد چرا که 250 میلیارد تومان کل غرامت بیمه باغات کشور است و دولت قرار است 90 میلیارد تومان آن را تخصیص دهد که 20 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: دولت هنوز پولی به صندوق بیمه پرداخت نکرده اما قرار است در چند روز آینده اعتبار لازم را پرداخت کند که متعاقبا غرامت کشاورزان سیستان و بلوچستانی نیز پرداخت می‌شود.
به گزارش فارس، بیمه محصولات کشاورزی تنها عاملی است که روستاییان را به تولید و کشت و کار راغب کرده است که اگر آن هم مورد بی‌مهری مسؤولان این بخش قرار گیرد قطعا باعث دلسردی این قشر زحمتکش جامعه خواهد شد.
انتهای پیام/
 
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 434546
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *