۰

توسعه سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی راهی برای مقابله با قاچاق/ قاچاق کالا با همکاری دست های پشت پرده صورت می گیرد!

متاسفانه برخی افراد با استفاده از قدرت اقدام به قاچاق محصولات مختلف از طریق کانال های رسمی می کنند، و وجود مرزهای گسترده، فساد اداری، سوء استفاده از کمبود قانون و یا خلاء های قانونی نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است که عموما با همکاری دست های پشت پرده صورت می گیرد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سرویس اقتصادی تهران نیوز؛ یکی از معضلات امروز اقتصاد کشور که باعث شده تا بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌های اقتصادی آسیب‌های فراوانی ببینند، موضوع قاچاق کالا است.
متاسفانه برخی افراد با استفاده از قدرت اقدام به قاچاق محصولات مختلف از طریق کانال های رسمی می کنند، و وجود مرزهای گسترده، فساد اداری، سوء استفاده از کمبود قانون و یا خلاء های قانونی نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است که عموما با همکاری دست های پشت پرده صورت می گیرد.
دلایل مختلفی برای قاچاق از سوی کارشناسان عنوان می‌شود اما عده‌ای از کارشناسان حوزه اقتصاد براین باورند که یکی از دلایل رغبت برخی افراد برای وارد‌کردن کالای قاچاق، فرایند سختی است که در گمرک باید طی شود، در این رابطه اقداماتی برای اصلاح روند ترخیص کالا در گمرک انجام شد اما موضوع دیگری که در رابطه با قاچاق کالا نگران‌کننده است این است که برخی از وارد‌ات کالای قاچاق به داخل کشور از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد.
در گذشته افرادی که می‌خواستند کالایی را صادر یا وارد کنند باید یک فرایند سخت چند مرحله‌ای را پشت‌سر می‌گذاشتند و اکنون این روند نسبت به گذشته اصلاح شده است و از حدود ١۵مرحله‌ای که باید در گذشته طی می‌‌شد تا مسیر واردات و صادرات در گمرک انجام شود در‌حال‌حاضر به حدود  ٢تا ‌٣ مرحله رسیده است و با این اصلاحی که صورت گرفته جایگاه جهانی ایران در حوزه صادرات و واردات بالا خواهد رفت.
البته هنوز بخش های دیگری مانده است که باید در آن اصلاحات صورت بگیرد، به‌ویژه در موضوع اجرای برنامه جامع گمرکی که اگر این برنامه به‌خوبی اجرا شود به میزان زیادی هزینه‌های واردات و صادرات به‌ویژه از محل خواب کالا به واردکنندگان و صادرکنندگان کاهش خواهد یافت و سود بیشتری نصیب آن‌ها خواهد شد که همین موضوع سبب می‌شود تا افراد از مسیر قانونی اقدام به صادرات و واردات کنند.
*کشور را به بهشت کالاهای قاچاق تبدیل کرده اند
 
محمد حسین قربانی، عضو فراکسیون تولید ملی و جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، با اشاره به اینکه هم اکنون نگاه اقتصادی تولید محور و در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد، گفت: مسئولان باید اراده و تلاش کنند تا کشتی به گل نشسته تولید کالای داخلی و بومی کشورمان را حرکت و تکان دهند.
وی با تاکید بر اینکه عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند بودجه کشورمان را از وابستگی به نفت رهایی بخشد، اظهار کرد: می توان گفت که جمع بندی بودجه در این زمینه مطلوب نبوده است.
این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی ضمن بیان اینکه مسئولان برای رونق و تحول در عرصه اقتصادی باید اقدام های مستمری انجام دهند، افزود: محقق شدن سیاست ها و هدف های اقتصاد مقاومتی منوط به شرایط تحریم و یا دوران پسا تحریم نیست.
قربانی با اشاره به اینکه بالا بودن سود بانکی و واردات کالاهای قاچاق منجر به تولید داخلی کشورمان آسیب رسانده است، تصریح کرد: متاسفانه تولید کالا در کشورمان اصلا به صرفه نیست و این امر نشان دهنده بی توجهی به تولید محسوب می شوند.
عضو فراکسیون تولید ملی و جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: در شرایط فعلی کارخانه های و بنگاه های تولیدی کشورمان با کمتر از یک سوم ظرفیت خود مشغول به کار هستند.
وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد رونق اقتصادی باید سیستم بانکی به تولید کنندگان کمک کند، ادامه داد: با کمک به بخش تولید، از واردات بی رویه نیز جلوگیری می شود.
قربانی با تاکید بر اینکه همه باید نگاه ملی به محصولات بومی کشورمان داشته باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورمان به بهشت کالاهای قاچاق تبدیل شده لذا باید اراده قوی جهت مبارزه با قاچاق در دولت ایجاد شود.
براین اساس؛ تدوین بسته تسهیلات ویژه صادرات و واردات گمرک طرح جامعی است که طی آن برای صادرکنندگان و واردکنندگان تسهیلاتی قائل می شوند تا روند صادرات و واردات ساده‌تر شود و افراد قبل از اینکه کالا وارد ایران شود می‌توانند کالای خود را اظهار کنند؛ چرا‌که در‌حال‌حاضر مراحل اظهار کالا الکترونیکی است و گمرک این ادعا را دارد که کالا کمتر از دو روز ترخیص می‌شود.

در این بین برخی از مسئولان گمرک ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی را غیر ممکن و خلاف واقع می دانند و معتقدند که چنین چیزی امکان پذیر نیست، و ممکن است که در قالب بداظهاری، جاسازی یا بیش از حد مجاز کالای همراه مسافر قاچاقی از مبادی رسمی صورت بگیرد. و راه چاره آن را در تقویت نظارت برای جلوگیری از بداظهاری کالا دانسته اند.
*بخش زیادی از قاچاق کالا از مبادی رسمی وارد کشور می شود
این در حالی است که وزیر دادگستری پیش تر در مورد آمار احتمالی قاچاق در کشور گفته بود که آمار قاچاق را ستاد مبارزه با کالا و ارز ارایه می‌هد که آمارهای متفاوتی بوده و از حدود ۱۰ میلیارد تا ۸۰ هزار میلیارد تومان ادعا شده است، اما جمع‌بندیها نشان می دهد حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تا ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌توان اتکا کرد که آن بسیار بزرگ است، متاسفانه بخش زیادی از این کالاها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که از طریق ارایه اطلاعات ناقص و عدم ارزیابی مناسب صورت می‌گیرد و سامانه جامع کمک خوبی به این موضوعات می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ابزارهایی برای کشف قاچاق از سوی دولت وجود دارد گفت: شبکه حمل و نقل موضوع مهمی است و مهمترین مسایل این شبکه بوده و اگر بتوانیم مجموعه ناوگان حمل و نقل را مدیریت کنیم که به کجا سفر کرده بارانداز و بارگیری در چه محلی است عملا شبکه قاچاق کنترل خواهد شد.
پورمحمدی ادامه داد: حجم جابه جایی وجوه و جابه جایی حساب بانکی غیر از حوزه صادرات و واردات تولید، گردش صحیح مالی باید مالیات و عوارض صحیح پرداخت شود که مکمل شبکه قاچاق خواهد بود فکر می‌کنیم ۸ سامانه وجود داد که اگر کنار هم قرار گیرد، جلوی قاچاق کالا را به صورت هوشمند خواهیم گرفت.
پورمحمدی افزود: چند گام خوب انجام شده که یکی بهترین‌های آن سامانه جامع گمرکی بوده و همچنین در بحث نظام بانکی و شبکه حمل و نقل و پلیس باید پیشرفت‌هایی حاصل شود که البته مانند گمرک نبوده، اما امیدواریم به زودی نهایی شود و صرفا بحث قاچاق نیز در صورت راه‌اندازی این سامانه‌ها شفافیت در نظام اقتصادی و امنیت ایجاد خواهد شد.
*تولید ملی زیر چرخ دنده های قاچاق
از سوی دیگر، واردات بی رویه کالای خارجی به صورت قاچاق  تولید ملی را در معرض خطر قرار داده است. این اجناس با کیفیتی پایین و قیمتی ناچیز در بازارهای کشور عرضه می شوند و طبیعتا مردم هم به سمت خرید آن ها می روند.
کالای قاچاق در ایران به دو دسته تقسیم می شود، بخشی از کالای قاچاق موجود در کشور به همان شیوه قدیمی از مناطق صعب العبور مرزی وارد می شود که این نوع قاچاق حجم چشمگیری نسبت به شیوه دوم ورود کالای قاچاق به کشور ندارد.
دومین شیوه قاچاق در ایران که از مبادی قانونی و رسمی صورت می گیرد و حتی ممکن است گمرک هم متوجه آن شود، وارد کننده با ارائه اطلاعات غلط نهاد نظارتی را گمراه کرده و می تواند به راحتی جنس قاچاق وارد کشور کند؛ برای مثال فردی کالایی وارد می کند که قیمت آن هزار تومان است اما قیمت محصول خود را ۲۰۰تومان اعلام می کند و یا مقداری کم تر از آنچه قرار است وارد کند، اعلام می کند و به همین راحتی قاچاق در کشور صورت می گیرد.
در حال حاضر شاهد واردات میلیونی پارچه، تلفن همراه، پوشاک و لوازم خانگی و . . . به کشور هستیم که اکثر آنها قاچاق هستند. معضل واردات این اجناس نیاز به قانون‌گذاری ندارد بلکه دولت و گمرک باید وظایف نظارتی خود را به درستی انجام دهند.
*حجم بالای کالای قاچاق با همکاری دست های پشت پرده صورت می گیرد
محمد تقی توکلی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز؛ ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ” تا حالا در مبارزه‌ى با قاچاق خیلى جدّى عمل نکرده‌ایم؛ من قاچاق هاى سازمان‌ یافته بزرگ را میگویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟” گفت: بر همگان روشن است که قاچاق هاى سازمان‌ یافته در عرصه محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین محصولات قاچاق در حوزه کشاورزی از مرزهای شرقی کشورمان ورد می شوند، اظهار کرد: میوه های فانتزی، بیشترین محصولات کشاورزی هستند که به بازارهای سراسر کشور وارد می شوند.
توکلی با تاکید بر اینکه میوه های قاچاق، عموما از سلامت مناسبی برخوردار نیستند، افزود: این محصولات کشاورزی دارای آفت های گوناگونی بوده و باعث آسیب دیدن محصولات کشاورزان داخلی می شوند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه تعداد کم واردکنندگان محصولات کشاورزی از دیگر دلایل رشد قاچاق است، ادامه داد: قاچاقچیان بدلیل پرداخت نکردن مالیات، عوارض گمرکی و غیره سودهای کلانی به دست می آورند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ میلیارد دلار از محصولات موجود در کشورمان از طریق قاچاق وارد شده است، تصریح کرد: نقص نظارتی در گمرک ای کشورمان نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است.
توکلی با تاکید بر اینکه برخی افراد با استفاده از قدرت اقدام به قاچاق محصولات مختلف از طریق کانال های رسمی می کنند، گفت: وجود مرزهای گسترده، فساد اداری، سوء استفاده از کمبود قانون و یا خلاء های قانونی نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حجم بالای کالای قاچاق می شود، عموما همکاری ها و دست هایی در کار است.
با توجه به اینکه بیشتر قاچاق‌های انجام شده در کشور از مبادی رسمی واردات کالا به کشور انجام می‌شود، بهترین راه و روش برای نظارت در امر واردات کالا از گمرکات رسمی کشور استفاده از سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی است که در محل‌های ورود کالا قرار گیرند و باید در کشور توسعه پیدا کنند.
اگر اطلاعات کالاهای وارد شده به کشور به دستگاه‌های مختلف نظارتی و اجرایی ارسال شود و این دستگاه‌ها اطلاعات را تحت کنترل داشته باشند، می‌توان بسیاری از مشکلات و تخلفات موجود در گمرکات رسمی کشور را حل کرد. این در حالی است مکه کنترل مبادی کشور تحت یک دستگاه و ارگان امکان تخلف را بیشتر می‌کند، و از سوی دیگر شفاف شدن قوانین و استفاده از ابزارهای به‌روز رایانه‌ای برای پیگیری و رصد کالاهای وارداتی می‌تواند روزنه قاچاق از کانال‌های رسمی را ببندد.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 432444
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *