۰

قطار مسکن مهر در ایستگاه دولت یازدهم متوقف شد/ غرق شدن خانه های مردم در باتلاقی از مشکلات

مسکن مهر در شهرستان های غرب و مرزی استان کرمانشاه از جمله پروژه هایی است که در دولت یازدهم با بی مهری های متعدد روبرو شده است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از مرصاد، پروژه عظیم و ماندگار مسکن مهر یکی از مهم ترین طرح های تاریخ ایران به خصوص در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود که توانست معضل بزرگ خانه دار شدن اقشار کم در آمد را تا حدود فراوانی حل کند.
 
این طرح که در دولت های نهم و دهم آغاز و به نام آن ثبت شد، امروز به دلیل برخی از بی توجهی ها از سوی مسئولین دولت یازدهم که ناشی از نگاه منفی آنها به این پروژه راهگشاست، در وضعیت چندان مطلوبی نیست.
 
تکمیل نشدن برخی از واحد ها در کنار عدم رسیدگی به مشکلات پس از ساخت، مهم ترین معضلاتی است که امروزه مسکن مهر با آن روبروست. با این وجود وضعیت این پروژه در استان کرمانشاه در مجموع در دولت یازدهم چندان چنگی به دل نمی زند. در نقاط مختلفی از استان واحدهای نیمه کاره وجود دارد به آن رسیدگی نمی شود.
 
 
بی توجهی دولت یازدهم به مشکلات فعلی مسکن مهر سرپل ذهاب
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز، افزایش جمعیت کشور و عدم مطابقت تعداد واحدهای مسکونی با این جمعیت باعث به وجود آمدن مشکل کمبود مسکن و افزایش اجاره‌ها شده بود که در این راستا طرح مسکن مهر از سوی دولت نهم و دهم مطرح شد.
 
این طرح مورد توجه خانوارهای مستاجر و کم درآمد برای فرار از نگرانی‌های هر ساله در تهیه مسکن قرار گرفت که با استقبال متقاضیان همراه شد.
 
چندسالی است از اجرای طرح مسکن مهر در کشور برای خانه دار شدن مردم می گذرد و متقاضیان آن که بیشتر از اقشار متوسط و کم درآمدند در انتظار یک سقف با امکانات متوسط برای بهره مند شدن از زندگی راحت و مناسب هستند.
 
شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستانهایی است که در جهت خانه دار شدن اقشار متوسط و کم درآمد پیشرفت قابل توجهی داشت و با اجرای طرح مسکن مهر این دغدغه در بین مردم  کاهش داده است.
 
امروزه با واگذاری واحدهای مسکن مهر تکمیل شده در این شهرستان، زندگی مطلوبی برای این اقشار فراهم شده است.
 
اما در این میان عدم رسیدگی به برخی از مشکلات واحد های مسکن مهر توسط دولت یازدهم سوالی را مطرح می کند که آیا دولت یازدهم به مسکن مهر که طرح دولت سابق است نگاه سیاسی دارد؟

 
 
با وجود اینکه این خانه ها به متقاضیان آن ها تحویل داده شده است، اما مشکلاتی کماکان ساکنان آن ها را آزار می دهد که نیازمند پیگیری مسئولان در دولت یازدهم است.
 
در این راستا اهالی ساکنین مسکن مهر در سرپل ذهاب در گفتگو با خبرنگار بازی دراز، مشکلات خود را مطرح کردند.
 
 

 
احمدی ساکن مسکن مهر سرپل ذهاب در این گفتگو از مشکلات امکانات زیرساختی همچون آب، برق و گاز گفت. وی اظهار داشت: طبقه های فوقانی این ملک با کمبود و عدم فشار آب مواجهه هستند.
 
قربانی یکی دیگر از این شهروندان افزود: با توجه به کیفیت زیرساخت های این مجموعه مسکونی، متاسفانه هنوز مشکلاتی از قبیل عدم روشنایی کافی و نظافت محیط اطراف این محوطه، ما را با مشکلاتی روبرو کرده است.
 
وی تصریح کرد: انتظار می رود مسئولین با توجه به مطالعات کافی نسبت به برطرف نمودن مشکلات مسکن مهر اقدامات اساسی انجام دهند.
 
عدم نصب آسانسور درست و اصولی، رعایت نکردن اصولی ساخت و ساز صحیح در برخی از واحدهای مسکن مهر، عدم آسفالت معابر در برخی خیابانها و کمبود نانوایی از عمده مشکلات مطروحه جمعی از ساکنین این محله بود.
 
مرادی عدم آسفالت خیابانهای محوطه مسکن مهر و مشکلات عبور و مرور خودروها را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: سلامتی و امنیت این اهالی هم دارای اهمیت فراوانی است که نیازمند توجه است.
اهالی مسکن مهر سرپل ذهاب امیدوار بودند با کمک و مساعدت مسئولین شهرستان این چشم انداز توسعه یابد و این اقدام ارزشمند و سودمند برای این زمان و نسل های بعد ادامه یابد.
 
در ادامه خبرنگار ما به سراغ معاون فرماندار سرپل ذهاب عزیزمراد کرمی رفت تا از وضعیت رفع مشکلات مسکن مهر شهرستان جویا شود.
 
عزیزمراد کرمی با بیان اینکه مسکن مهر شهرستان به صورت صددر صد به مالکین تحویل داده شده است، اظهار داشت: برای خانه دار شدن اقشار مختلف و اجرای طرح مسکن مهر گامهای خوب و موثری برداشته شده است.
 

 
کرمی اظهار داشت: شهرستان سرپل ذهاب ازجمله شهرهایی است که در آن 1هزار و 44 واحد در پروژه مسکن مهر به اجراء درآمده  و بعد از تکمیل پروژه های مسکن در این شهرستان و رفع چالش ها و کاستی ها، با دارا بودن امکانات رفاهی و عمومی این ملک به متقاضیان واگذار شد.
 
وی افزود: اجرای کیفیت ساخت و ساز مسکن یکی از اولویت ها برنامه ریزی در این راستا بوده است و ساخت و ساز مراحل این پروژه، با نظارت عالی و دیدگاه های کارشناسی صورت گرفته است.
 
به گزارش بازی دراز، حال با توجه به بررسی و برطرف شدن مشکلات اساسی این پروژه، متاسفانه هنوز کمبود امکانات سایه سنگینی بر ملک این مالکین انداخته است.
 
اکنون وضعیت و مشکلات عدیده ای دامن گیر این ساکنین شده است که انتظار می رود هر چه سریعتر به چالش های به وجود آمده رسیدگی شود.
 
پیشرفت لاکپشتی مسکن مهر قصرشیرین
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از  الوند خبر، تامین مسکن اقشار مختلف جامعه همیشه به عنوان یک مساله مهم و قابل تامل در رده‌های تصمیم‌ گیری اقتصادی و اجتماعی تلقی می‌شود. در این بین، طرح مسکن مهر، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ ترین سیاست‌های اقتصادی برای حل مشکل مسکن مردم بویژه اقشار کم درآمد جامعه بود.
 
مسکن مهر طرحی بود که در چند سال گذشته با وعده صاحبخانه شدن بیش از یک میلیون خانوار در سراسر کشور سر زبان ها افتاد و بسیاری از طبقات فرودست اجتماعی را به یافتن سرپناه امیدوار کرد.
 
شهرستان قصرشیرین همانند دیگر شهرهای کشور در اوایل کار از این طرح بزرگ جا نماند و اقدامات لازم برای اجرای این پروژه و حل مشکل مسکن مردم شهرستان اجرایی شد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت های لازم از سوی مدیران و مسئولان مربوطه استانی و شهرستانی به خصوص در دولت یازدهم این پروژه با پیشرفت تاسف بار مواجه شد.
 
باوجود اینکه چند سالی است بر روی این طرح کار می شود اما  پیشرفت لاک پشتی آن موجی از نا امیدی را بین مردم بوجود آورد به گونه ای که مردم شهرستان دیگر هیچ امیدی به نتیجه رسیدن این پروژه در آینده نزدیک ندارند.
 
سازه ای که با یک باد تخریب شد!
 
نحوه ساخت و مصالح به کار رفته در شروع این طرح مشکلات متعددی به وجود آورد به گونه ای که یکی از فاز های آن با یک باد نچندان شدید تخریب و تمام سازه های آن بر زمین ریخت و به صورت متروکه باقی ماند. سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید از فاز تخریب شده این پروژه از عدم تکمیل و بازسازی آن خبر داد.
 
 احمد اصغری معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه علت این امر را تخلف مکرر پیمانکار این طرح در ایجاد و بکارگیری سازه های نامناسب و معرفی آن به دستگاه قضایی عنوان کرد و افزود: به علت توقف طولانی مدت این طرح، پرونده آن در دادگستری در جریان است و برهمین اساس از ادامه ساخت و تکمیل آن جلوگیری خواهد.
 
این طرح در شهرستان قصرشیرین در چند فاز صورت گرفت که در یک فاز آن زمین به صورت رایگان به مردم واگذار می شد و مبالغی تسهیلات در اختیار آنان قرار می گرفت که چون بیشترین اقدامات برای ساخت و ساز توسط خود مردم صورت گرفت این پروژه با سرعت فیزیکی بسیار بالایی به اتمام رسید.
 
اکنون فاز 300 واحدی آن در دست اجرا است که متاسفانه بیش از چندین سال با پیشرفت لاکپشتی خود بر روی زمین مانده است.
 
تاکنون مسئولین شهرستانی، استانی و حتی کشوری نیز طی چندین سال گذشته در خصوص پروژه مسکن مهر قصرشیرین جلسات و نشست های متعددی برگزار کرده و هریک از دید خود دلایلی نه چندان قانع کننده برای کندی پروژه داده و مردم محروم قصرشیرین را با وعده هایی پوچ و بی اساس امیدوار کرده اند.
 
زمان واگذاری پروژه به مردم مشخص نیست
 
رئیس بنیاد مسکن قصرشیرین در گفتگو با الوند خبر در خصوص آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر قصرشیرین اظهار داشت: پروژه 300 واحدی مسکن مهر این شهرستان در زمینی به مساحت سه هکتار و در 43 بلوک سه یا چهار طبقه در حال اجرا است.
 
صمد کرمی افزود: در این پروژه  تمامی واحد های آن از مرحله فونداسیون خارج شده که اسکلت بندی 160 واحد آن نیز صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه زمان واگذاری پروژه به مردم مشخص نیست افزود: از این تعداد 130 واحد آن با پیشرفت 85 درصدی پروژه نماکاری شده و به سرعت درحال تکمیل طرح های داخلی آن است.
 
ناامیدی از تدبیر دولت پاشنه آشیل مسکن مهر گیلانغرب
 
به گزارش  شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از مطلع الفجر، پروژه مسکن مهر یکی از پروژه‌هایی بود که قشر مستضعف و خانواده‌های بدون مسکن را خوشحال کرد تا بتوانند پس از سال‌ها با هزینه کم صاحب‌خانه شوند.
 
این پروژه عظیم ملی در خیلی از استان‌های کشور روند چشمگیری داشت و با موفقیت به سرانجام رسید و در استان کرمانشاه  نیز اقدامات خوبی در ساخت مسکن مهرانجام گرفت اما در سال‌های اخیر روند تکمیل این پروژه رو به‌کندی رفت و این روند باعث نگرانی، دلخوری و نارضایتی اقشاری از مردم شد.
 
اگرچه  در بهمن ماه 89، افتتاح پروژه 122 واحدی مسکن به عنوان  اولین فاز از مسکن مهر شهرستان گیلانغرب، نوید بخش موسم خوشی برای محرومان و اقشار نیازمند فاقد مسکن بود اما این روند دیری نپایید و با بهره برداری از فاز دوم یکصد واحدی این روند رو به کندی گذاشت و عملا در سایه کم لطفی و بی توجهی مسولان دولتی، در چهار راه مشکلات کشتی مسکن مهر به گل نشست تا بسیاری از متقاضیان مسکن مهر آرزو به دل بمانند.
 
مسکن مهر در شهرستان گیلانغرب در 4 فاز و در نهایت با افزایش فاز 66 واحدی فرهنگیان  کار اجرایی خود را در شهرستان آغاز کرد اما بعد از تکمیل دو فاز  اولیه 122 واحدی و فاز 100 واحدی متاسفانه در روند اجرای دو فاز باقی مانده مشکلاتی پیش آمد و روند اجرای این طرح مفید و خدومانه را با کندی و چالش مواجه کرد.
 
بلاتکلیف ماندن واحد های نیمه کاره مسکن مهر
 
اکنون در شهرستان گیلانغرب از فاز دوم و فاز سوم 66 واحدی فرهنگیان  واحدهای زیادی هنوز بلا تکلیف و مسکوت مانده که این امر روند تکمیل این پروژه را در شهرستان با ابهام مواجه ساخته و به بیانی حلاوت این طرح  ارزشی را در شهرستان گیلانغرب به کام متقاضیان تلخ کرده است.
 
در گیلانغرب از 126 واحد فاز سوم 84 واحد  و از 66 واحد مسکن مهر فرهنگیان هنوز 21 واحد تکمیل نشده و صاحبان آنها با مشکلاتی مواجه هستند که رفع آنها نیازمند توجه مسولان دولت است.
 

 
مشکلاتی که ساکنان مسکن مهر با آن روبرو هستند
 
یکی از ساکنان واحدهای 66 واحدی فرهنگیان که مشکلات عدیده ای دارند در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: ما با مشکلات و سختی های فراوان و تهیه سهم آورده توانستیم واحدهای خود را تکمیل کنیم اما با وجود ساکن شدن در این مجتمع از 2 سال پیش هنوز با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.
 
حسینی افزود: این مجموعه 66 واحدی هیچ شکل و شمایلی به قسمتی از یک شهر ندارد چرا که از لحاظ زیرساختی توجهی به آن نشده است.
 
وی اظهار داشت: آسفالت نبودن و عدم ساماندهی معابر به ویژه در فصل سرما و بارندگی وضعیت اسفناکی برای خیابان های آن به وجود آورده که نیازمند توجه جدی در زمانی کوتاه است.
 
 
حسینی تصریح کرد: اگر چه ما سال 92 در این واحد ها ساکن شده ایم اما برای دریافت خدمات رفاهی از سوی ادارات و نهادهای متولی با بی توجهی مواجهیم.
 
این شهروند گیلانغربی گفت: ساکنان واحدهای مسکن مهر 66 واحدی گیلانغرب از وجود جاده و معابر ابتدایی محروم بوده و  ساکنان این منطقه از داشتن تلفن ثابت نیز بی بهره اند و می توان این مجموعه را  نمادی از اوج بی توجهی مسئولان معرفی کرد.
 

 
فرماندار گیلانغرب در خصوص مشکلات واحدهای مسکن مهر در گیلانغرب در گفتگویی تخصیص نیافتن تسهیلات برای 105 واحد در دو فاز 2 و 4 و همچنین اجرا نشدن کامل طرح آماده سازی معابر و آسفالت نشدن خیابان های منتهی به این واحدهای مسکونی را از عمده مشکلات فراروی این مجتمع ها دانست.
 

کرم محمدی خاطرنشان کرد: از فاز دوم 126 واحدی مسکن مهر فرهنگیان 84 واحد نیمه کاره و از فاز چهار 66 واحدی نیز 21 واحد بلاتکلیف است.
 
سال گذشته نیز معاون وزیر راه و شهرسازی از طرح های در دست اقدام مسکن مهر شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب بازدید کرد و از نزدیک روند اجرای این طرح ها را مورد بررسی قرارداد و برای رفع مشکلات اساسی و تکمیل هرچه زودتر این واحدها نیز قول مساعد داد.
 
مسکن مهر به عنوان یک طرح موفق و در قالب خدمتی فراگیر و موثر به اقشار محروم و نیازمند رقم خورد و در کل باید گفت تحقق کلی آن در برهه کنونی نیازمند توجه بیشتر دولت است چرا که اجهاف در این بستر و درگیر کردن متقاضیان به پیچ و خم های معمول اداری  نه تنها باعث نگرانی و نارضایتی مردم می شود بلکه نشان از عدم توانایی دولت در سروسامان دادن به این پروژه به عنوان یک وظیفه در قبال اقشار چشمگیری از مردم است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 431848
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *