۰

ناامیدی اوباما از براندازی اسد

آمریکا یا انگلیس و هر کشور دیگری که برای ساقط کردن حکومت بشاراسد به سوریه نیروی زمینی اعزام کنند اشتباه است.
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از دانا رضوی، در روزهایی که باراک اوباما به پایان دوران ریاست جمهوری‌اش نزدیک می‌شود، برخی از واقعیت‌ها را مطرح می‌کند.
رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر گفت، اعزام نیرو برای براندازی اسد اشتباه است و نمی‌توان میان تروریست‌ها و مخالفان اسد تمایزی قائل شد. این اظهارات اوباما در حالی مطرح می‌شود که قریب به پنج سال با متحدان منطقه‌ای و عربی خود برای ساقط کردن بشار اسد از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌اند و جنگ نیابتی تمام عیاری را در منطقه به پا کرد که به قیمت آواره شدن چندین میلیون سوری و آسیب به زیر ساخت‌ها را حاصل سیاست‌ها و تدابیر آمریکا و همپیمانانش در منطقه دانست.
اما همه این تلاش‌ها و صرف دلارهای نفتی و تسلیح تروریست‌ها برای زمین‌گیر کردن اسد ناکافی نبوده و غرب به اهداف خود نرسیدند و در جدیدترین اعترافات خود می‌گویند نمی‌توان میان تروریست‌ها و مخالفان اسد تمایزی قائل شد. به هر شکل، ناکامی محور عربی- غربی باعث شده تا اوباما اذعان کند که اشتباه خواهد بود که آمریکا یا انگلیس و هر کشور دیگری، برای ساقط کردن حکومت بشاراسد به سوریه نیروی زمینی اعزام کنند.
فشار آمریکا بر متحدان سوریه
باراک اوباما تلویحاً به شکست خود و متحدان منطقه‌ای‌اش اشاره کرده و اکنون داعش تبدیل به تابویی برای آن‌ها شده است. در واقع تروریست‌های دست‌ساز غرب اکنون تبدیل به مهاجمانی شده‌اند که حتی تبعات آن دامن‌گیر غربیها نیز شده است.
لذا آمریکا برای رهایی از فشارهای منطقه‌ای و جبران ناکامی‌هایشان بار دیگر متوسل به راه‌های تکراری شده است. غربی‌ها معتقدند که باید با بازیگران منطقه‌ای موثر که در سوریه فعالیت می‌کنند فشار آورد تا متقاعد شوند که پس از یک دوره انتقالی در سوریه، از بشار اسد عبور شود. در واقع غرب برای مهار سوریه نقش فرا ملی قائل می‌شود و مداخله و حضور نظامیان خود در این کشور را به این شکل توجیه می‌کند.
از طرفی هم حق سوری‌ها در تعیین سرنوشت خویش را نادیده می‌گیرد. با این تفاسیر، اوباما از براندازی بشار اسد ناامید شده و سخن از بازیگران منطقه‌ای دارد و این یعنی شکست در سیاستهای منطقه‌ای.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۷
کد مطلب: 431340
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *