۰

بازار بی رقیب داخلی و سکوت معنی دار دولتی ها!

در طی 3 سال گذشته همواره دولتی ها یکی از دلایل افزایش قیمت ها به خصوص در صنعت خودرو را بحث تحریم ها عنوان می کردند که هم اکنون مدعی هستند که با برجام این تحریم ها برطرف شده است.
بازار بی رقیب داخلی و سکوت معنی دار دولتی ها!
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از سایت قم فردا، "دولت هیچ گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله در صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود. صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود."
این بخشی از صحبت های حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در 12 اسفندماه سال گذشته بود، وی که آن زمان در سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران سخنرانی می کرد به نکات دیگری نیز اشاره کرد که البته نظر بسیاری از مردم هم بود.
وی درباره عدم وجود رقیب دربازار داخلی برای خودروسازان گفت: اینکه دروازه‌ها را ببندیم و خودرویی تولید و به ملت تحمیل کنیم و بگوییم همین است که هست، چنین منطقی را دولت ابدا نمی‌پذیرد.دولت در این سال‌ها، با ممنوعیت واردات برخی خودروها و اعمال تعرفه‌های سنگین از خودروسازی حمایت کرده، اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد.
در حالی که بیش از یک ماه از این سخنان رییس جمهور نمی گذرد که خودروسازان بار دیگر فیتیله افزایش قیمت ها را بالا کشیده و این بار افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را عامل افزایش قیمت ها عنوان کرده اند.
بر اساس اعلام گروه خودروسازی سایپا قیمت محصولات سایپا بین 130 تا 150 هزار تومان افزایش داشته و بر این اساس قیمت های جدید به نمایندگی های فروش سایپا ابلاغ شده است.

ایران خودرو نیز دیگر گروه خودروسازی کشورمان است که  با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را افزایش داده است،  به طوری که قیمت محصولات ایران خودرو حدود ۱۴۹هزار تا ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشته که این قیمت ها به نمایندگی‌های فروش ایران خودرو ابلاغ شده است.به این ترتیب قیمت محصولات سواری ایران خودرو ۱۴۹ هزار تومان و قیمت وانت ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

هر چند که از کمک اخیر دولتی ها به صنعت خودرو که با پرداخت تسهیلات موجب فروش 110 هزار دستگاه خودرو شد، چند ماهی بیشتر نمی گذرد اما با این حال روند کنونی بازار خودرو و افزایش قیمت های اخیر نشان می دهد دولتی ها چندان تمایلی به کاهش قیمت و رقابتی شدن این صنعت ندارند.
این در حالی است که بازار خودرو این روزها راکد است و در واقع مردم در انتظار کاهش قمیت هستند که البته این انتظار را نیز خود دولتی ها به وجود آورده اند.
در طی 3 سال گذشته همواره دولتی ها یکی از دلایل افزایش قیمت ها به خصوص در صنعت خودرو را بحث تحریم ها عنوان می کردند که هم اکنون مدعی هستند که با برجام این تحریم ها برطرف شده است.
در این میان با توجه به افزایش بیش از دو برابری و در برخی مواقع 3 برابری خودرو در طول این 4 سال مردم در انتظار کاهش قیمت خودروها هستند که همین عامل باعث رکود در بازار شده است.
با این حال به نظر نمی آید انتظار مردم برای کاهش قیمت ها به نتیجه برسد و برخلاف وعده های داده شده باید همچنان نظاره گر افزایش قیمت ها و به عبارت دیگر یکه تازی خودروسازان در بازار بی رقیب داخلی باشیم.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 430253
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *