۰

سرانجام تجمعات مقابل کارخانه سیمان اردبیل به کجا رسید

دیروز و برای سومین بار در طول یک ماه اخیر، اهالی روستای گرده مقابل کارخانه آرتا سیمان اردبیل تجمع کردند تا به خواسته‌هایشان برسند.
سرانجام تجمعات مقابل کارخانه سیمان اردبیل به کجا رسید
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از سبلانه، در طول یک ماه گذشته جوانان، کنهسالان و زنان روستای گرده از توابع بخش مرکزی شهرستان نمین سه بار در مقابل کارخانه سیمان اردبیل تجمع کرده و از ورود و خروج ماشین های باری جلوگیری کردند.
آخرین تجمع اهالی گرده‌ مقابل کارخانه ارتا سیمان اردبیل نیز از ساعت 6:45 دقیقه صبح روز یک شنبه 15 فروردین آغاز و تا ساعت 14 همان روز ادامه داشت؛ در این تجمع زنان کهنسال روستای گرده تصاویری از مقام معظم رهبری و مردان و جوانان آنها نیز پلاکاردهایی در دست داشته و از مدیر عامل کارخانه سیمان خواستند که " رئیس کارخانه و مدیر منابع انسانی کارخانه را به علت تبعیض و سوء مدیریت برکنار کند.
 


 
در برخی پلاکاردها هم  متن هایی همچون با ولایت زنده ایم، تا زنده ایم رزمنده ایم و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل دیده می شد.
این تجمع با اطلاع تجمع کنندگان از این موضوع که که مدیرعامل کارخانه سیمان از تهران برای برگزاری جلسه با فرمانداری و نمایندگان و شوراهای اسلامی روستا حضور خواهد داشت به صورت مسالمت آمیز پایان یافت.
 
دلیل تجمع از زبان رئیس شورای روستای گرده
رئیس شورای اسلامی روستای گرده هم در مورد دلیل تجمع اهالی این روستا مقابل کارخانه سیمان اردبیل به خبرنگار شکوه فرهنگ گفته است: در زمان ساخت کارخانه سیمان، زمین های روستای گرده با قیمت 14 تومان قیمت گذاری شده بودند که اهالی روستا پنج تومان آن را به خاطر شرایط جنگ و به خاطر مرحوم آیت الله مروج و پنج تومان دیگر را به خاطر مقام معظم رهبری بخشیده وچشم پوشی کردند و تنها چهار تومان از حق خود را با این شرط که جوانان روستا و منطقه در کارخانه جذب و بکار گیری شوند، دریافت کردند.
کیکاوس اسرافیلی خاطرنشان کرده که در طول این چند سال به خاطر نزدیکی کارخانه سیمان به روستا، موجب خشک شدن چاه های آب روستا به دلیل حفر چاه عمیق از سوی کارخانه، از بین رفتن زمین های زراعی و باغ ها به دلیل آلایندگی و گرد و غبار خروجی از کارخانه و ترک برداشتن منازل روستایی به خاطر انفجارهای معادن آن شده است.
وی گفت: سالانه چندین تن از افراد روستا تنها به خاطر سرطان ریه فوت می کنند.
به گفته رئیس شورای اسلامی روستای گرده، زنان و مردان این روستا با تجمع در مقابل کارخانه سیمان ضمن اعتراض به جذب نیروهای غیر بومی،  خواستار اشتغال فرزندان و جوانان خود هستند.
 
آنچه در جلسه مسئولان با اهالی روستای گرده نمین گذشت
اما امروز جلسه مسئولان شهرستان نمین و کارخانه سیمان اردبیل با معتمدین، شوراها و نمایندگان مردم روستای گرده برگزار و مشکلات و خواسته های اهالی روستا مورد بررسی قرار گرفت.
 

 
 به نوشته سایت محلی شکوه فرهنگ، در این جلسه فرماندار نمین گفت: در سال 92 طی جلسه ای که با مسئولان شهرستان، کارخانه سیمان و روستای گرده تشکیل شد، مصوب شد که در جذب نیرو اولویت با منطقه علی الخصوص روستاهای گرده و نوشنق بوده و در صورتی که نیروی مورد نیاز کارخانه در منطقه وجود نداشته باشد، نسبت به جذب نیروی غیر بومی اقدام شود.
 
خواسته فرماندار نمین از مدیرعامل کارخانه سیمان اردبیل
فرهاد عبدالعلی پور گفت: باید اهالی منطقه در نزدیکترین کارخانه یا شرکت های تولید مشغول به کار شوند چرا که وقتی جوانان برای اشتغال به دیگر استانها می روند، موجب ایجاد برخی نابه هنجاری های اجتماعی و مشکلات در جامعه می شود.
وی از مدیر عامل کارخانه سیمان خواست تا نسبت به بکارگیری نیروهای کاری و کارگری با اولویت روستای گرده عمل شود.
وی همچنین عنوان کرد: پس از بررسی لیست جذب افراد جدید، نیروهای غیر بومی که به صورت کارگری به کارگیری شده اند کنارگذاشته شوند و از نیروهای روستای گرده بکارگیری شود.
فرماندار نمین با اشاره به جذب نیروهای تخصصی که به صورت غیر بومی و با آزمون جذب شده اند، اظهار کرد: پس از بررسی اینکه آیا افرادی با مدرک مشابه و سطح یکسان در روستای گرده وجود داشته باشد، آزمون مجددی برگزار شده و اولویت و شرایط نیروهای بومی مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: در صورت تجمع مجدد در کارخانه سیمان و هرگونه اقدام مخل جامعه با عوامل آنها برخورد خواهد شد.
 
مدیر عامل کارخانه سیمان اردبیل: اولویت جذب با چهار روستای نزدیک کارخانه است
در ادامه این جلسه مدیرعامل کارخانه سیمان اردبیل اظهار کرد: این کارخانه متعلق به منطقه بوده و در جذب نیرویهای جدید، با لحاظ شرایط مورد نیاز اولویت با جوانان منطقه خواهد بود.
احمد پایدار ضمن بی اطلاعی از صورتجلسه سال 92 و در دوران مسئولان وقت گفت: صورتجلسه ای که در سال 92 و پیش از بنده مصوب شده است، بنده به آن معتقدم و آن را اجرایی خواهم کرد.
وی گفت: برای بنده فرقی بین روستاها وجود ندارد، اما اولویت با چهار روستای نزدیک کارخانه سیمان است.
پایدار ضمن قبول درخواست فرماندار نمین اظهار کرد: نیروهای کاری از بین جوانان روستای گرده و منطقه و آن هم بدون برگزاری آزمون بکارگیری خواهند شد.
مدیرعامل کارخانه سیمان اردبیل گفت: برای جذب نیروهای تخصصی نیز ضمن برگزاری آزمون، اولویت با نیروهای بومی خواهد بود.
وی خاطر نشان شد: بنده در صدد هستم تا بهترین نیروی تخصصی را جذب کنم، اما در صورتی که یک نیروی بومی حداقل امتیاز لازم آزمون را کسب نکند، انتظار جذب آن را نداشته باشید چرا که خلاف این امر موجب از بین رفتن صنعت کشور خواهد شد.
پایدار گفت: حضور زنان در تجمع ها، راه بندی و ممانعت از خروج ماشین ها در شأن ما نبوده و وقتی موردی را می توان با گفتگو و جلسه مرتفع کرد، چرا باید زمینه ساز سواستفاده دشمنان خارجی شود.
وی گفت: همه باید در جهت حفظ و تقویت نظام و کشور گام برداریم.
 
رئیس کارخانه سیمان اردبیل: نیروهای بومی جایگزین جذب‌شده ها می‌شوند
در ادامه جلسه رئیس کارخانه سیمان اردبیل اظهار کرد: لیست جذب شده 20 نفره با آزمون سال 94 مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در خصوص نیروهای غیر بومی تصمیم گیری خواهد شد.
یعقوب مکبر گفت: از این پس دربرگزاری  آزمون ها و جذب نیروی کار تخصصی به صورت رسمی به فرمانداری، دهیاری ها و شوراهای روستاهای اطراف اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت: در آزمون جذب نیز 20 درصد امتیاز بیشتر برای نیروهای بومی و اهالی روستای گرده در نظر گرفته خواهد شد.
پیش از این شوراها و نمایندگان مردم روستای گرده خواسته ها و سخنان خود را مطرح کردند و مسئولان شهرستان و کارخانه سیمان به آنان پاسخ دادند.
در این جلسه نیروهای جذب شده از سال 90 تا 94 مورد بررسی قرار گرفت و تعداد جذب نیروهای روستای گرده، نیروهای بومی و غیر بومی مشخص شد.
مکبر رئیس کارخانه سیمان اردبیل گفت: 55 درصد نیروهای بکارگیری شده در کارخانه سیمان اردبیل بومی منطقه بوده و 45 درصد آن غیر بومی است.
 
نگاهی کوتاه به تاریخچه تشکیل کارخانه سیمان اردبیل
شرکت سیمان آرتا اردبیل در تاریخ 25/3/1366 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موافقت اصولی صادره توسط وزارت صنایع برای اجرای طرح تولید سیمان در منطقه روستای گرده اردبیل با ظرفیت 2300 تن کلینکر براساس سه شیفت کاری و درخصوص تولید آهک در منطقه آذرشهر با ظرفیت 250 تن آهک هیدارته براساس سه شیفت کاری صادر شده است .
به موجب تصمیمات متخذه در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 11/2/1378 شخصیت حقوقی شرکت از شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام تبدیل گردید و در تاریخ 6/12/82 بخشی از سهام شرکت از طریق بورس اوراق بهادار تهران به عموم عرضه و بقیه سهام دولتی در آذر ماه 1383 به بخش خصوصی واگذار شد.
طبق تصمیم مورخه 29/2/1388 مجمع عمومی فوق العاده، سال مالی شرکت روز اول دی ماه هر سال آغاز و در سی آذر ماه هر سال به پایان می رسد و دوره مالی سال جاری از روز اول فروردین ماه 1388 آغاز و در 30 آذر ماه سال 1388 به پایان رسیده است. در تاریخ 6/5/1389 دفتر مرکزی شرکت به شرکت سیمان آرتا اردبیل منتقل و دراداره ثبت شرکتهای اردبیل به ثبت رسیده است .
شرکت سیمان آرتا اردبیل به فاصله چهار کیلومتری شهرستان نمین به ارتفاع 1314 متر از سطح دریا و در نزدیکی روستای گرده و به مساحت 105 هکتار واقع شده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب: 430032
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *