۰

لمس برجام با عکس یادگاری!

حدود 50 روز از روزگار پسابرجام سپری شده و روحانی، اثرات برجام را در هواپیماهایی که هنوز وارد کشور نشدند، اعلام می‌کند.
لمس برجام با عکس یادگاری!
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از آناج، رئیس‌جمهور در نشست خبری دیروز، در پاسخ به خبرنگار یک رسانه انگلیسی که گفته بود برجام تأثیری بر اقتصاد کشور نگذاشته و به نظر می‌رسد فقط محدوده اثرگذاری آن بر خیابان پاستور بوده است، گفت: «مردمی که سوار هواپیما می‌شوند برجام را لمس می‌کنند. مردم ما برجام را در قطار هم حس می‌کنند. مردم به خوبی برجام را لمس می‌کنند.»
روحانی در این‌باره اظهار داشت: «هم سانتریفیوژ در فردو و نطنز می‌چرخد و هم بانک مرکزی می‌چرخد...؛ برجام یک مثل آفتاب تابان است چشم‌ها را باید باز کرد.»
وقتی با چشم‌های باز به برجام و دستاوردهای آن می‌نگریم، آنچه بیشتر از همه جلوه می‌کند ضریب بالای کمیت و کیفیت تعهدات ایران در قبال 5+1 است که از قول مقامات دولتی، به تمامی آنها عمل شده است. روحانی که پیش‌تر در بیستم فروردین‌ماه در مراسم گرامی‌داشت نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای گفته بود «هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم، مگر آنکه همان روز کلیه‌ی تحریم‌ها لغو شود» این‌بار در اظهارنظری معنادار گفت: «دولت‌های طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خودشان عمل کرده‌اند و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند.»
این صحبت رئیس‌جمهور، تعهدات طرف غربی را صرفا به «اعلام نظرات خود به بخش‌های اقتصادی» تقلیل می‌دهد و مواردی مانند بیانیه ایرباس در خصوص لزوم اجازه آمریکا برای تحویل هواپیماها به ایران را شامل می‌شود که حتی این «اعلام نظری» هم از سوی ایالات متحده صورت نگرفته است.
 

 
روحانی که مدتی است در سخنرانی‌های خود، حتی سخنرانی سیاسی روز 22 بهمن، از تریبون ریاست‌جمهوری برای توجیه قراردادهای نجومی هواپیمایی بهره می‌گیرد، این‌بار نیز نشستن در قطار و هواپیما را عاملی برای لمس برجام عنوان می‌کند. روحانی یکی دیگر از اثرات برجام را در صادرات و واردات خلاصه می‌کند و می‌گوید: «کسانی که در صادرات کالا و یا واردات مواد اولیه دستی دارند، برجام را حس می‌کنند.»
حدود 50 روز از روزگار پسابرجام سپری شده و روحانی، اثرات برجام را در هواپیماهایی که هنوز وارد کشور نشدند و عده‌ای با آن عکس یادگاری گرفتند، اعلام می‌کند. به نظر می‌آید تنها چیزی که مردم از برجام و دستاوردهای آن دیده‌اند، عقد قراردادهای تماماً وارداتی با کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و در آینده آلمان می‌باشد که بازار ایران را برای فروش کالاهای خود، بسیار پر رونق توصیف کرده‌اند!
روحانی که پیش از برجام، همه‌ی مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره می‌زد و پس از اجرایی‌شدن آن، در چرخشی عجیب، فقط 40 درصد مشکلات را ناشی از تحریم‌ها عنوان کرد، اکنون باید برای 60 درصد باقیمانده پاسخگو باشد و به جای بیان اثرات هوایی و ریلی برجام، فکری به حال بیکاری، رکود و بی‌رونقی بازار کند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۳
کد مطلب: 428687
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *