۰

یأس مردم از بهبود اقتصاد، وقتی وعده ایرباس ها هم عملی نشد/50 روز گذشت خبری از سوئیفت نیست

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اوایل بهمن ماه سال جاری خبر از انعقاد اولین قرارداد خرید هواپیما با شرکت ایرباس برای ورود 114 فروند هواپیما داد و افزود تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد وارد ایران خواهد شد. این ادعا وزیر راه در حالی است که تا پایان سال چند روزی باقی نمانده است و هنوز خبری از هواپیماهای ایرباس نیست. این ادعای پسا برجامی نیز به جمع سایر وعده های تحقق نیافته دولت یازدهم می‌پیوندد.
یأس مردم از بهبود اقتصاد، وقتی وعده ایرباس ها هم عملی نشد/50 روز گذشت خبری از سوئیفت نیست
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از یزدرسا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اوایل بهمن ماه سال جاری خبر از انعقاد اولین قرارداد خرید هواپیما با شرکت ایرباس برای ورود 114 فروند هواپیما داد و افزود تا پایان سال جاری چند هواپیما از این قرارداد وارد ایران خواهد شد.
این ادعا وزیر راه در حالی است که تا پایان سال چند روزی باقی نمانده است و هنوز خبری از هواپیماهای ایرباس نیست. این ادعای پسا برجامی نیز به جمع سایر وعده های تحقق نیافته دولت یازدهم می‌پیوندد.

حتی کارشناسان صنعت هوایی معتقدند در صورت فراهم بودن همه شرایط ورود ایرباس‌های ایران حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.

معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه کشور دلیل عدم نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما را صادر نشدن مجوز از سوی آمریکا عنوان کرده است و مسئولین نیز پاسخ قانع کننده‌ای در خصوص دلیل عدم صدور این اجازه برای خرید هواپیما ندارند و صرفا مانند قبل به گفتن وعده و وعیدهایی اکتفا می‌کنند.

این اقدام آمریکا درحالی است که بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام، امریکا ﻣﺘﻌﻬﺪ به ﺻﺎدرات، ﻓﺮوش، اﺟﺎره ﯾﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮی ﺗﺠﺎری و همچنین ﻗﻄﻌﺎت ﯾﺪﮐﯽ و ﻗﻄﻌﺎت ﻋﻤﺪه آن است و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺒﻌﯽ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺿﻤﺎﻧﺖ، ﻧﮕﻬﺪاری، و ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻌﻤﯿﺮ و ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ‌ﻫﺎی اﯾﻤﻨﯽ هواپیما نیز ﺑﺮای ﮐﻠﯿﻪ این ﻣﻮارد ﻣﺬﮐﻮر است.
رفع و برداشتن تحریم‌های مالی و بانکی از دیگر تعهدات برجام بود و در حالی که با گذشت نزدیک به 50 روز هنوز خبری از بازگشایی ال سی و سوئیفت نیست خوش باوری دولتمردان به برجام به حدی بود که روحانی در ساعات اولیه توافق برجام از بازگشایی هزار ال سی در روز تعطیل خبر داد.
بیان چنین سخنان و وعده هایی از سوی دولتمردان در پسا برجام صرفا برای راضی کردن مردم است و در مقام عمل چیزی مشاهده نمی‌شود.

قبل از برجام همه مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم نیز به تحریم‌ها وابسته بود و اجرای برجام و وتوافق هسته‌ای تنها راهکار نجات کشور محسوب می‌شد اما با اجرای برجام نیز نه تنها مشکلی از کشور حل نشد بلکه وعده‌های دولتمردان در زمینه های مختلف همچون سوئیفت و خرید هواپیما نیز عملی نشده است.

وقتی این چنین وعده هایی عملی نشده است دیگر امیدی نیز به رفع مشکلات اقتصادی مردم نیست. باید گفت کلید دولت تدبیر در قفل برجام هم شکسته است.

همه تلاش دولت بر این بود که با دست و دلبازی‌هایی که در سفر به کشورهایی اروپایی داشت و انعقاد قراردادهای تجاری روزهای پررونق را در پسابرجام به تصویر بکشد اما هر چه از برجام می‌گذرد بی‌حاصل بودن آن برای اقتصاد و معیشت مردم بیشتر خودنمایی می‌کند. بنابراین برجام با آن همه تبلیغات و مانورها نتوانسته نتایج مثبت اقتصادی به دنبال داشته باشد و این ضعف بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.

در قراردادهای پسا برجام خبری از انتقال تکنولوژی و دانش و سرمایه‌گذاری خارجی که  دولتی ها مدت‌ها منتظر آن هستند نیست و صرفا بازار 80 میلیونی ایران هدف کشورهای غربی قرار گرفته است.

ذوق زدگی در پسابرجام تنها مختص روحانی و دولتمردان همراه او نیست بلکه غربی‌ها و رسانه‌هایشان از ولخرجی‌ها و دست ودلبازی‌های آقای رییس جمهور به وجد آمده‌اند و خود به این موضوع معترفند که درصد اندکی از سودآوری قراردادهای منعقد شده از آن ایران است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 428685
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *