۰

وظایف مجلس در قبال دولت چیست؟

مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات و وظایف سنگین و حساسی است که به دو بخش اصلی «قانون‌گذاری» و «نظارت» تفکیک می‌شود.
وظایف مجلس در قبال دولت چیست؟
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از آناج، طبق اصل 57 قانون اساسی در ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایران، قوای حاکمه که عبارتند از قوه مقننه، مجریه و قضاییه، زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت هستند و این سه قوه مستقل از یکدیگر می‌باشند. اصل 58 نیز می‌گوید قوانین توسط قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی که نمایندگان منتخب مردم هستند اعمال می‌شود و بر اساس اصل 66 هر نماینده سوگند یاد می‌کند که به موارد زیر ملتزم باشد:
1ـ پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی؛
2ـ رعایت امانت و تقوا در انجام وظایف وکالت؛
3ـ پای‌بندی به استقلال و اعتلای کشور؛
4ـ دفاع از قانون اساسی؛
5ـ مدنظر قرار دادن آزادی مردم و تأمین مصالح آنها.
مجلس شورای اسلامی دارای اختیارات و وظایف سنگین و حساسی است که به دو بخش اصلی «قانون‌گذاری» و «نظارت» تفکیک می‌شود.
اصل 71 قانون اساسی «مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه‌ی مجلس» را قانون‌گذاری در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی عنوان می‌کند. بررسی طرح‌ها و لوایح، شرح و تفسیر قوانین عادی، حق تصویب رجوع به همه‌پرسی در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انتخاب 10 نفر به عنوان اعضای شورای بازنگری در قانون اساسی از جمله وظایف قانون‌گذاری مجلس می‌باشد.
یکی دیگر از وظایف حساس و مهم مجلس، نظارت بر هیئت دولت و مجموعه‌ی زیر دست آن می‌باشد که اصل‌های 87، 88 و 89 از جمله‌ی آنهاست. «بررسی و دادن رأی اعتماد به هیئت وزیران»، «حق سؤال از رئیس‌جمهور یا وزرا درباره وظایف آنها» و «استیضاح رئیس‌جمهور یا وزیران»، در اصول سه‌گانه‌ی یادشده، عنوان شده‌اند.
با توجه به مشروح وظایف مجلس در قانون اساسی، متأسفانه برخی از کاندیداها چه در دوران تبلیغات و چه پس از کسب جواز ورود به مجلس، با اتخاذ مواضعی در صدد «رقیق‌کردن» برخی از وظایف مجلس و تحدید آنها به مسائل سیاسی و سطحی برآمدند و با به کارگیری ادبیاتی نظیر «مجلسی همراه دولت» و یا «مجلسی در شأن ملت» قصد توجیه اقدام خود را دارند. مثلا محمدرضا عارف در ایام تبلیغات و در گردهمایی اصلاح‌طلبان گفت: «می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد که از وزیران دولت سؤال نکرده و استیضاح نکند و بتوانیم برجام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تقدیم مجلس کنیم!»
هم‌چنین علاوه بر عارف، نامزدهایی نظیر علی مطهری و تعدادی از اعضای فهرست 30 نفره اصلاح‌طلبان، از مردم می‌خواستند که اگر خواهان رفع حصر می‌باشند، پای صندوق‌ها بیایند و اکنون نیز پس از پیروزی در انتخابات، شجاعت نمایندگان مجلس را در گرو تحقق این موضوع می‌سنجند.
شب گذشته نیز محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، گفت: «بعد از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را نقد خواهیم کرد و برای حضور قدرتمند در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری آماده می‌شویم.» او هم‌چنین در اظهارنظری معنادار افزود: «اولویت اصلی اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی کرسی‌های باقی‌مانده است که بتوانیم 50 درصد آنها را به دست بیاوریم... در مرحله‌ی دوم بیشتر «رأی‌تکلیفی‌ها» به میدان می‌آیند و این موضوع برای اصلاح‌طلبان اتفاق خوبی نیست و بر همین اساس باید تا زمان برگزاری مرحله دوم، تنور انتخابات گرم بماند.»
با توجه به سیاست رسانه‌ای که اصلاح‌طلبان در ایام انتخابات هفتم اسفند برگزیدند، این‌بار نیز در راستای به صحنه کشاندن حداکثری طیف غیرمصمم به پای صندوق‌ها، که البته فی‌نفسه اقدام مثبتی است، قصد دارند تا با برجسته‌سازی بعضی از حواشی کم‌رنگ انتخاباتی و مصادره‌ی آن به نفع خود، آرای این طیف را از آن خود نمایند.
مثلا پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات در تهران، یک کانال تلگرامی که منتسب به هیچ حزب، جناح و ارگان اصولگرایی نیست، رأی مردم تهران را زیرسؤال برد و تهران قرن 21 را با کوفه‌ی قرن اول هجری مقایسه کرد. این اقدام که به سرعت از سوی شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرایی محکوم شد اما به چشم اصلاح‌طلبان نیامد و آنها با موج‌سواری بر روی این حاشیه، در صدد تخریب جناح رقیب برآمدند. اما در این میان اقدام یکی از اعضای شاخص اصلاح‌طلب که مردم ایران را به لحاظ شعور و توسعه‌یافتگی سیاسی درجه‌بندی کرد، اصلا دیده نشد و اصلاح‌طلبان با تکرار فراوان یکی دو خبر از آن کانال غیروابسته به اصولگرایی، سعی در فراموشی توهین حسین مرعشی، دبیر حزب کارگزاران به مردم ایران داشتند.
تنور گرمی که عارف از آن سخن می‌گوید همان تکرار ادعاها و جنجال‌های رسانه‌های اصلاحات است که حتی برای جذب مخالفان حداکثری نظام، متوسل به پخش خبر دروغ رأی دادن شیخ مهدی کروبی در انتخابات شدند و اکنون نیز با تقسیم مردم به «رأی تکلیفی‌ها» و «غیر تکلیفی‌ها» در صددند برای غیرتکلیفی‌ها، مشق انتخابات مشخص کنند.
  انتهای پیام/
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 428566
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *