۰

استاد باید منتور باشد/اگر دانشگاهی کشف دست اول نکند، پیشرفت نخواهد کرد

استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: ما باید علمی را کشف کنیم که قبلا کسی کشف نکرده، اگر دانشگاهی کشف دست اول نکند، پیشرفت نخواهد کرد.‌
استاد باید منتور باشد/اگر دانشگاهی کشف دست اول نکند، پیشرفت نخواهد کرد
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، به نقل از دانشگاه زابل، پروفسور علی‌اکبر موسوی‌موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران در جمع دانشجویان دانشگاه زابل ضمن قدردانی از زحمات وافر دکتر بهلولی در دانشگاه زابل گفت: امروز دانشگاه‌های پیشرفته جهان تنها حرکت بین‌المللی ندارند، بلکه حرکت فرازمینی هم دارند، اگر حرکت فرا زمینی نکنیم، محکوم به باخت هستیم.
وی با بیان اینکه منطقه زابل یک منطقه با اصالت بزرگ است، تصریح کرد: اینجا منطقه‌ای با اصالت بزرگ است که توانایی پیشرفت دارد، دانشگاه زابل بر‌اساس امکانات بسیار خوبی ساخته شده و بایستی برای آینده کوتاه و بلندمدت آن تصمیم‌سازی شود، لازمه این امر مهم تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که باید تحویل جامعه داد تا بتواند علاوه بر پیشرفت ایران اسلامی، جهان را نیز دگرگون کند.
وی با اشاره به فرمایشی از حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: آن حضرت می‌فرمایند؛ هر وقت خواستی کاری انجام‌دهی موقعش همین الان است. تصمیماتی که می‌گیریم باید تصمیماتی باشند که قبلا در دنیا تجربه شده باشد، یکی از تصمیمات مهم تربیت نیروی انسانی و فارغ تحصیلی است که وارد حوزه HDI (انسان توسعه یافته) شود.
رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: باید برای اجرایی شدن تصمیمات‌مان، بایستی زیر‌ساخت‌ها را فراهم کنیم و تولید علم داشته باشیم و البته این موضوع باید در راستای رفع نیازهای کشور باشد.
وی به سخنی از نیوتون اشاره کرد و افزود: اگر بخواهید بزرگ شوید و بال و پر بگیرید و افق‌های دور دست را ببینید، دو پا را بگذارید روی شانه‌های اساتید بزرگ.
استاد ممتاز دانشگاه تهران بیان کرد: استاد شایسته دو خصلت دارد، اول‌ مترجم نباشد و علم از رگ و پوست خودش باشد، اینگونه نباشد که غرب تولید علم و شرق مصرف کننده باشد. دوم استاد باید منتور باشد، بیشتر اساتید سوپروایزر هستند، در صورتی که ما نیاز به منتور داریم، سوپروایزر کار به فرمول و الگوریتم دانشجو دارد، یک فرمول به دانشجو یاد می‌دهد ولی منتور با علم و معنا کار دارد و در قلب و ذهن دانشجو مشکلاتش را پیدا می‌کند و رفع می‌کند و مثل پشتیبان عمل می‌کند.
این چهره ماندگار با بیان اینکه بُعد دوم دانشگاه شکستن مرزهای علم و دانش است؛ تصریح کرد: گسترش مرزهای دانش یعنی اینکه ما باید علمی را کشف کنیم که قبلا کسی کشف نکرده، اگر دانشگاهی کشف دست اول نکند، پیشرفت نخواهد کرد.‌
پروفسور موسوی موحدی با اشاره به اینکه بین تولید علم و تولید مقاله تفاوت دارد، اظهار داشت: اگر مقاله‌ای نوشته شود که استناد داشت و رجوع به آن شد، می‌شود علم. در واقع تولید علم مبتنی بر استناد و ضریب تاثیر علمی آن است.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت کشور‌های دیگر نظیر اروپای غربی و آمریکای شمالی مسئله ظرفیت‌سازی علمی است افزود: ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آن کسی که می‌خواهد پیشرفت کند زمینه ترقی برای آن فراهم باشد. ما نسل آینده را پشتیبانی خواهیم کرد زیرا یکی از معیارهای کشور پیشرفته ارثیه گذاشتن علم است و این ایرانی است که می‌تواند با هویت خود ماندگار بماند.
استاد ممتاز دانشگاه تهران بر تشکیل هیئت مشاوران ارشد تاکید کرد و گفت: آن کسی که دانشگاه‌ها را هدایت می‌کند هیئت رئیسه و روسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مدیر‌گروه‌ها هستند. دانشگاه به یک هیئت مشاوران ارشد از دانشمندان ایران و جهان، نیاز دارد.
وی در پایان بر ایجاد بنیاد خیرین دانشگاه تاکید کرد و پیشنهاد داد: برای توسعه هر چه بیشتر دانشگاه باید از کمک خیرین استفاده شود. ‌
‌انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 426356
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *