۰

هنوز تخلفات «کرسنت» به طور کافی رسیدگی نشده/ قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال کند

بررسی مطالب مطرح شده از سوی زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون پرونده نفتی «کرسنت» و پیرو آن اظهارات مهرداد بذرپاش دیگر نماینده مردم تهران در مجلس آنقدر حساسیت دارد که واکنش دیگر نمایندگان مجلس را در پی داشت.
هنوز تخلفات «کرسنت» به طور کافی رسیدگی نشده/ قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال کند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق»، افشاگری علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون پرونده نفتی «کرسنت» واکنش های مختلفی را در پی داشت.
زاکانی در نشست خبری اش پیرامون پرونده «کرسنت» و قرار دادهای جدید با بیان اینکه حداقل بیش از ۵۰میلیارد دلار خسارت و عدم نفع در اسناد نفتی کرسنت دیدیم، گفت: چرا دبیرخانه شورای امنیت ملی از پخش این اسناد ممانعت می‎کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ادعای محرمانه بودن این اسناد، افزود: ادعای محرمانه بودن اسنا در حالی بیان می‌شود که ‌پلیس ضد فساد انگلیس(FSO ) وقتی به دفتر عباس یزدان‌پناه یزدی در لندن رفت مشاهده کرد که اسناد وزارت نفت ایران از سال ۷۶تا ۸۴درکامپیوتر شخصی این فرد در لندن می بیند و سوال ما این است که چرا این افراد به واسطه مهدی هاشمی محرم می‌شوند و همه قراردادهای نفتی ایران در لندن در دست آنهاست اما مجلس نامحرم است.
بررسی مطالب مطرح شده از سوی زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس و پیرو آن اظهارات مهرداد بذرپاش دیگر نماینده مردم تهران در مجلس آنقدر حساسیت دارد که واکنش دیگر نمایندگان مجلس را در پی داشت.
هنوز یک پازل از بررسی نهایی «کرسنت» تشکیل نشده است
روبرت بیگلریان در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به افشاگری علیرضا زاکانینماینده مردم تهران در خانه ملت پیرامون کرسنت و قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: جناح گیری های زیادی نسبت به این پرونده نفتی با توجه به میزان خسارات بیان شده که بالغ بر 50 میلیارد دلار می باشد وجود دارد.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: زاکانی بر این امر بیشتر تاکید وانتقاد داشت که شکل قرار دادهای نفتی آینده که قرار است مبنا قراربگیرد به نوعی است که پیامد های منفی و آثاری که قرار دادهای نفتی مانند «کرسنت» پیش آورد را به همراه دارد و تیتر سخنان زاکانی نماینده تهران در خانه ملت در واکنش به این موضوع بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه  از دو سال قبل مجلس شورای اسلامی و شورایامنیت ملی بر روی پرونده نفتی «کرسنت» اعمال نظر و بررسی های لازم راانجام دادند، اضافه کرد : شورای امنیت ملی هم بر پرونده نفتی «کرسنت»ورود پیدا کرد.
بیگلریاندر پاسخ به این سئوال که نقطه انتقاد دکتر زاکانی این است که چرا دبیر خانه شورای امنیت ملی این اسناد را پخش نکرده است، افزود: تخلفاتی در این پرونده است و هنوز هم به برخی از تخلفات موجود درپرونده نفتی «کرسنت» به شکل کافی و وافی رسیدگی نشده است و این واقعیت است.
وی در ادامه بیان کرد: هنوز یک پازل از بررسی نهایی پرونده نفتی «کرسنت» تشکیل نشده است، گفت: در گذشته این پرونده در مرحله داوری بود ووکیل ها در کش مکش بودند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: من در مقام نماینده ملت می توانم بگویم که مردم و دستگاه های قضاوتی امین هستند و جوانب خاصی دارد که ما به آن اشراف نداریم و نمی توانیم در مورد امنیتی بودن و محرمانه بودن این پرونده نظربدهیم.
وی تصریح کرد: نهاد های مرتبطی وجود دارند که تعیین می کنند که برخی از امورات مصلحت نیست که مطرح شود.
بیگلریان با بیان اینکه گروهی به نمایندگی از نمایندگان خانه ملت به عنوان امین مردم  در کنار روند بررسی تخصصی نهادهایی با نگاه تخصصی نسبت به بررسی پرونده نفتی «کرسنت» باید تشکیل می شد تا برخی نمایندگانو حتی مردم را توجیه می کردند که به دلیل برخی مسائل خاص فعلا گشایش این اسناد مصلحت نیست و این اعتماد به مردم داده شود که نهاد های قضایی و نظارتی به جد موضوع را رصد می کنند و وقتی شرایط مساعد شود به مردم گزارش مکفی راارائه دهند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این مسئله که طبق گفته دکتر زاکانی ابهام در امضاءقرار دادهای نفتی وجود دارد، بیان کرد: باید در درجه اول همه نهادها از قوای سه گانه تا نهاد های نظارتی به یک جمع بندی مشترک برسند کهبا توجه به ساز وکار های حقوقی و قانونی که قرار دادها درست امضاء شود بایدچه ساز وکار هایی را تعریف کنیم و بخشی از این اجماع را قانون باید تعیینکند.
وی با تاکید براینکه اگر قوانین ابهام دارند و یا گره های کوریوجود دارد نیاز به کار کارشناسی دارد، اظهار کرد: باید بین دستگاه هاآن اجماع شکل بگیرد که مفهوم ابهام شفاف شود و به ظاهر سیستم وزارت نفت ونهاد های تابعه دست بالاداشتند و به قول خودشان هم منعقد کننده این قراردادها بودند، هم ناظر و هم مجری و باید مورد بررسی قرار بگیرد کهاگر چنین نیست، چرا مایه ابهام می شود.
وی با اشاره پیشنهاد زاکانی بر اجرای قانون «از کجا آوردید» که در سال 1337تدوین شد، اظهار کرد: قوانین مرتبط  وجود دارد و شاید دراین رابطه قوانین ترکیبی هم بوده است و اگر مسئول اجرای آن قوه مجریه ویا قوه  قضائیه است باید در مورد جریان اجرای این طرح نظر بدهند.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به صحبت های نماینده مردم تهران در مورد پرونده نفتی «کرسنت»، گفت: بعاد و زوایای پرونده نفتی کرسنت نشان می دهدکه یک خسارتی بزرگ از این جریان به اقتصاد ایران اسلامی وارد شده است.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: هنوز روزنه های امیدی در بررسی پرونده نفتی «کرسنت» برای دفاع از منافع ملی ایران اسلامی وجود دارد.
کرسنت با صحبت‌های موافقان و مخالفان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد
وی در پاسخ به این سئوال که چرا دبیر خانه شورای امنیت ملی این اسناد را پخش نکرده است که مورد انتقاد دکتر زاکانی نماینده تهران در خانه ملت هم بود، اضافه کرد:جزئیات را در مورد روند بررسی این پرونده از سوی شورای امنیت ملی راندارم و اگر برخورد سیاسی شود  این پرونده برند امنیتی دارد و شورای امنیت ملی می تواند در مورد افشای محتوای این پرونده نفتی نظر بدهد.
قادری افزود: اگر مشکلی در افشای پرونده نفتی «کرسنت»وجود ندارد، چه اشکالی دارد رسانه ای شود و با صحبت های موافقان و مخالفان دلایل اصلی این پرونده مورد تجزیه و تحلیل  قرار بگیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه هم ورود پیدا کند و اگر اتهامی به افرادی بر می گرددرا بررسی کند، اظهار کرد: قوه قضائیه هم باید ابهامات در این راستا راکنار بگذارد و موضوع را با جدیت دنبال کند و تخلفات را مورد برخورد قراردهد.
قادری در مورد اجرای فعلی قانون «از کجا آوردی»، با اشاره به این انتقاد دکتر زاکانی که  امروز وضعیت اقتصادی وزیراندهه 70 و مسئولان آن دهه باید بررسی شود باید پاسخگو شوند که وزیرانی که امروز هزار میلیارد دلار سرمایه دارند این پول را از کجا آورده اند، بیان کرد: من از محتوای این قانون خبر ندارم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد:  اگر براساس اطلاعاتی که نمایندگان و دوستان دیگر مطرح میکنند اتهاماتی به افراد وجود دارد برای کنکاش بیشتر قوه قضاییه باید وارد شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 424498
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *