۰

کودتای۲۸ مرداد نتیجه اعتماد به بیگانه

کودتای ۲۸ مردادنایجه اعتماد به آمریکا و انگلیس بود.
کودتای۲۸ مرداد نتیجه اعتماد به بیگانه
 با کودتای ۲۸ مرداد، سیاستمدار بزرگ معاصر ایران از نخست‌وزیری به زیر کشیده شد و استقلال سیاسی و اقتصادی ایران از بین رفت. کودتای ۲۸ مرداد از وقایع تاریخی مهم دوره معاصر است که نقش زیادی در تغییر حوادث بعد از خود داشت. با شکل‌گیری کودتای ۲۸ مرداد، استقلال سیاسی که مصدق سال‌ها با تلاش سیاسی خود به دست آورده بود، از بین رفت. علیرضا شهنوازان در گفتگو با خبرنگار تفتان ما؛ بیان کرد: با طرح ملی کردن صنعت نفت و سیاست موازنه منفی که در زمینه امتیاز دادن به دولت‌های خارجی در پیش گرفت، مغضوب دولت‌هایی شد که تا پیش از آن، از ایران امتیاز می‌گرفتند.

فرماندار تفتان اظهار کرد: طرح ملی شدن صنعت نفت توسط مصدق، دولت انگلستان را بیشتر از هر دولتی آزرد و انگلیس، موضع خصمانه‌ای نسبت به ایران به خود گرفت.وی افزود: انگلیس به‌دنبال این بود که از طریق طراحی کودتا با کنار گذاشتن مصدق، به اهداف خود دست پیدا کند؛ اما به‌تنهایی نمی‌توانست او را کنار بگذارد. انگلیس چندین بار با آمریکا وارد مذاکرده شد تا نظر او را به خود جلب کند؛ اما هر بار موفق نمی‌شد. با روی کار آمدن آیزنهاور در پاییز ۱۳۳۱، انگلستان توانست دولت آمریکا را نیز با خود همراه کند.

شهنوازان در ادامه اذعان کرد: طرح کودتا در روز ۲۵ مرداد شکست خورد؛ اما طراحان کودتا از پای ننشستند و کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدند. سه روز بعد، صبح روز ۲۸ مرداد، افرادی در خیابان جمع شدند و فریاد مرگ بر مصدق دادند. جمعی از اوباش با آن‌ها همراه شدند و ادارات را تصرف کردند. پس از آن به خانه مصدق حمله و او را دستگیر کردند.

وی تصریح کرد: با دستگیری مصدق، دولت او سقوط کرد و مصدق از سر راه دست‌یابی انگلیس و امریکا به اهدافشان برداشته شد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد، ساختار امنیتی گسترده‌ای در ایران شکل گرفت و آزادی سیاسی از ایران رخت بربست.این مقام مسئول عنوان کرد: در ایران بعد از کودتای ۲۸ مرداد، چارچوبی که قانون اساسی برای قدرت شاه تعیین کرده بود، شکسته شد و افزایش قدرت شاه منجر به دیکتاتوری او در سال‌های بعد شد.

وی گفت: بعد از کودتای ۲۸ مرداد، گزینه مشارکت سیاسی نخبگان در امر حکومت، تبدیل به اطاعت محض از قدرت دیکتاتوری شاهنشاه شد. پیامد‌های داخلی و خارجی کودتای ۲۸ مرداد تا سال‌ها بر ایران سایه افکند و بازگشتن شرایط ایران به پیش از برکناری مصدق، تبدیل به مطالبه‌ای شد که تا سال‌ها دغدغه مردم شد.

شهنوازان بیان کرد: این مطالبات حتی تا سال‌های پیش از انقلاب اسلامی هم ادامه داشت و حتی برخی از مورخان، انگیزه قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ را در ادامه دست‌یابی به این مطالبات می‌دانند. گرچه از خیانتهای مصدق نباید به سادگی گذشت.

فرماندار تفتان خاطرنشان کرد: برنامه مصدق این بود که شاه و اطرافیان او را به خارج از کشور بفرستد و نقشه‌اش این بود که همان اقدامی که رضا شاه بر سر خانواده قاجار انجام داد و قدرت را به دست گرفت، مصدق نیز این چنین کاری را انجام دهد تا خود قدرت مطلقه کشور شود.

وی ابراز کرد: مصدق در مدت زمانی که بر سر کار بود قوه مجریه را به دست داشت، قوه مقننه را نیز عملاً تعطیل کرده بود و دستگاه قضایی نیز ربه دست او بود و تنها قدرت سلطنت مانده بود و در چنین شرایطی که او جامعه مذهبی را از خود رانده و آمریکا و انگلیس علیه او متحد شده بودند، امکان موفقیت برای او وجود نداشت و بنابراین او در این وضعیت تسلیم می‌شود.

فرماندار تفتان خاطر نشان کرد: کودتا ۲۸ مرداد ماه نشان می‌دهد که ما به حمایت‌های ظاهری آمریکا نبیاد دلخوش باشیم، باید روی پای خودبایستیم و به مردم خود اتکا کنیم و با اتکا به یاری خداوند متعال در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان بایستیم.
انتهای خبر/
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 453178
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *