۰
بسته خبرهای کوتاه شبکه بهداشت و درمان خاش؛

انجمن معتادان گمنام خاش نقش بسيار مهمي در مقابله با اعتياد دارد/ از نشست گاز آمونياك در كشتارگاه طيور تا برگزاري كارگاه خدمات نوين سلامت ميانسالان و سالمندان

جلسه نمايندگان انجمن معتادان گمنام، گردهمايي مدارس مروج سلامت، نشت گاز آمونياك در كشتارگاه طيور، كارگاه دوروزه بسته خدمات نوين سلامت ميانسالان و سالمندان و جشنواره شير و محصولات لبني چند خبر کوتاه از شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش است.
انجمن معتادان گمنام خاش نقش بسيار مهمي در مقابله  با اعتياد دارد/ از نشست گاز  آمونياك در كشتارگاه طيور تا برگزاري كارگاه خدمات نوين سلامت ميانسالان و سالمندان
به گزارش تفتان ما، در راستای تقویت برنامه های پیشگیرانه از مصرف مواد مخدردر شهرستان و با هدف تقدیر و تشکر از همکاریهای حوزه سلامت با انجمن معتادان گمنام و به منظور توسعه این تعاملات جمعی از نمایندگان این انجمن در دفتر کار مدیر شبکه بهداشت و درمان حضور یافته و با اهدای تندیس از مدير اين شبكه تقدیر كردند.
 
رخشاني مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش در حاشيه اين ديدار اظهار كرد: توجه به برنامه های مبارزه با مصرف مواد مخدر یکی از اولین اولویتهای شبکه بهداشت و درمان در سالهای جاری است و به این منظور حمایتهای خوبی از انجمن های NAاز جانب حوزه سلامت صورت گرفته و بی شک این همکاریها تداوم خواهد یافت چرا که ما در مسیر آگاهی بخشی و  توانمندسازی افراد جهت مقابله با اعتیاد گام بر میداریم لیکن همکاری سایر ارگانهای مرتبط در این زمینه و با هدف کاهش گرایش جامعه بویژه نسل نوجوان و جوان به مواد مخدر غیر قابل انکار است.
 
وي ادامه داد: تلاش انجمن های معتادین گمنام در زمینه ارائه خدمات به مددجویان در کشور نیز قابل تحسین است چرا که با تقویت توکل به خدای متعال واستفاده از اراده افراد معتاد سعی در فائق آمدن بر این بلای خانمان سوز دارید.
 

 
در ادامه این دیدار تندیس انجمن معتادین گمنام به سبب مشارکت و حمایت شبکه بهداشت و درمان از این انجمن به مدیر شبکه اهدا شد.
 
* 15 مدرسه بعنوان مدرسه مروج سلامت در خاش انتخاب شد
کرد معاون مرکز بهداشت در گردهمايي مدارس مروج سلامت خاش با تقدیر از مشارکت های مستمر آموزش و پرورش با حوزه بهداشت و درمان شهرستان، با بيان اينكه امروزه سلامت مردم یکی از جالشهای عمده کشورهاست، اظهار كرد: تغییر در شیوه زندگی و نابودی محیط زیست همه رو تحت تاثیر قرارداده و بیماریها رو به  افزایش است بسیاری از این بیماریها از طریق آموزش ،ارتقاء سلامت و اقدامات حمایتی قابل پیشگیری است.
 
وي بيان كرد: کودکان و نوجوانان که با آموزش مناسب، رژیم غذایی متعادل، مکان سالم و حمایت عاطفی برای رشد شخصیتی تکامل می يابند برای مواجهه با چالش ها ی آینده آماده تر هستند همین امر باعث ایجاد برنامه ای تحت عنوان مدارس مروج سلامت شد چرا که ما با فرهنگ سازی و ارتقای سطح سواد جمعیت از این سنین می توانیم شاهد موفقیت های برنامه های بهداشتی در آینده کشورمان باشیم.
 
کرد با ارائه روند اجرای برنامه مدارس مروج سلامت در شهرستان خاش تصریح كرد: در شهرستان خاش در سال تحصیلی گذشته 15 مدرسه بعنوان مدرسه مروج سلامت انتخاب شد که این مدارس طبق چک لیست مورد پایش قرار گرفت که تنها به یک مدرسه 4 ستاره اعطا ء شد و نیز برای رسیدن به هدف مطلوب بايد تمامی ادارات دست در دست اداره آموزش پرورش و مرکز بهداشت داده و مشکلات و نواقص موجود را رفع كنند.
 
ریگی کارشناس سلامت سلامت نوجوانان و جوانان و مجری برنامه مدارس مروج سلامت در شهرستان نیز مطالب جامع و مفصلی در خصوص اهداف اجرای این برنامه، معیارهای انتخاب مدارس مجری، مدارک و مستندات لازم در مدرسه مروج سلامت، اجزای8گانه مدارس مروج سلامت، وظایف هر یک از کمیته های شهرستانی و چک لیست این برنامه ارائه كرد.
 

 
وي گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان 26مدرسه مروج سلامت داریم که از این تعداد8مدرسه ستاده دار هستند و این مهم پس از پایش مدارس مروج سلامت  بر اساس چک لیست انجام می گیرد که در آن وضعیت بهداشت محیط مدرسه، وضعیت تغذیه دانش آموزان، فعالیتهای جسمی دانش آموزان، خدمات سلامت روان و غيره مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس امتیازهای کسب شده مدرسه ستاره دار می شود.
 
گفتنی است در پایان این مراسم به تعداددی از مدارس مروج سلامت برتر لوح سپاس و به مدیران برگزیده نیز هدایایی تقدیم شد.
 
* نشت گاز آمونیاک در کشتارگاه طیور خاش کنترل شد
محمد رخشاني مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: نشت گاز آمونیاک از سردخانه کشتارگاه طیور خاش گزارش شد که مجموعه کارکنان بهداشت و درمان شامل کارکنان واحد سلامت محیط کار( بهداشت محیط) و همچنین پرسنل اورژانس 115به محل حادثه عزیمت و با همکاری شهرداری، آتش نشانی و سایرنیروهای امدادی نسبت به مهار نشتی اقدام كردند.
 
وي بيان كرد: در حال حاضر وضعیت آلودگی از نظر بهداشت محیط کنترل شده است و با توجه به اینکه تمهیدات فنی نیز در حال انجام است هیچگونه جای نگرانی از لحاظ آسیب به سلامت مردم و همچنین کارکنان عزیز آن مجموعه وجود ندارد.
 

 
رخشاني خاطرنشان كرد: یک نفر از کارکنان مجموعه دچار مسمومیت شده است که به بیمارستان منتقل شده و حال عمومی وی خوب گزارش شده است.
 
* برگزاري جشنواره شير و محصولات لبني در مدرسه شاهد فاطمه الزهرا(س) خاش
جشنواره شیر و محصولات لبنی با همکاری و مشارکت مرکز بهداشت و آموزش و پرورش شهرستان خاش و پس از برنامه ریزیهای صورت گرفته در دبستان فاطمه الزهرا و با استقبال پرشور دانش آموزان برگزار شد.
 
الله بخش کرد مسئول بیماریهای واگیر و معاون مرکز بهداشت در حاشيه برگزاري اين جشنواره گفت: آنچه ما را به اجرای این برنامه ها ترغیب می كنند اهمیت تغذیه و نقش آن در سلامت روح و جسم دانش آموزان و حساس سازی خانواده ها به مصرف مواد غذایی سالم نظیر شیر و فرآورده های لبنی است.
 
وي هدف از اجرای این جشنواره را آشنایی دانش آموزان و خانواده های آنان با ارزش غذایی و فواید شیر و ترویج فرهنگ مصرف صحیح شیر در بین خانوارهای شهرستان دانست و افزود: امروزه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در هر کشور نشان دهنده روند سلامت تغذیه و به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشور قلمداد می‌شود . این سرانه در کشور ما با استاندارد‌های جهانی فاصله زیادی دارد.
 

 
کرد با تأکید بر این مطلب که بسیاری از بیماریهای غیر واگیر که در حال حاضر جامعه ما با رشد آن نسبت با بیماریهای واگیر مواجه است بواسطه تغذیه صحیح و سالم قابل کنترل است تصریح كرد: شیر بعنوان یک ماده مغذی شامل ترکیبات اصلی از قبیل کلسیم ، فسفر ، سدیم ، پتاسیم  و آهن  است که در رشد جسمی‌و فکری دانش آموزان بسیار مفید بوده و مصرف آن از دوران کودکی به افزایش تمرکز و حواس کمک کرده  وسبب پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها  همچون پوسیدگی  دندان‌ها و پوکی استخوان‌ها در دوران بزرگسالی  می‌شود همچنین کسانی که کلسیم دریافت نمی‌کنند در آینده دچار اضافه وزن  و چاقی ، فشار خون و سکته‌های قلبی خواهند شد. کمبود دریافت کلسیم  می‌تواند زمینه سرطان‌ها مخصوصا سرطان روده بزرگ را فراهم آورد.
 
ریگی کارشناس سلامت خانواده نیز در این جشنواره با تقدیر همکاری دبستان فاطمه الزهرا، گفت: دانش آموزان در این جشنواره غذا و محصولات تهیه شده از شیر و مواد لبنی نظیر حلوای شیر، شیربرنج، انواع دسرهایی که در آنها شیر استفاده شده را به معرض نمایش گذاشتند و در پایان نیز به برگزیدگان این جشنواره هدایایی از طرف مرکز بهداشت تقدیم شد.
 
گفتنی است، برپایی نمایشگاه نقاشی دانش آموزان با موضوع شیر و اهمیت مصرف آن گوشه دیگری از این جشنواره بود.
 
* برگزاری کارگاه خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان در خاش
کارگاه دو روزه خدمات نوین سلامت میانسالان و سالمندان به همت گروه سلامت جمعیت و خانواده و  با حضور کلیه کاردانان مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و مراقبین سلامت پایگاههای سلامت در سالن کنفرانس مرکز بهداشت برگزار شد.
 
الله بخش کرد معاون مرکز بهداشت و کارشناس مسئول بیماری ها هدف از برگزاری این کارگاه دو روزه را ارتقای توانمندیهای ارائه دهندگان خدمت در مراکز جامع سلامت و پایگاههای سلامت در ارایه خدمات در گروه سنی میانسالان یعنی 30 تا 59 سال و 10 سال نخست دوره سالمندی یعنی 60 تا 69 سال تمام، به صورت نوین اعلام کرد.
 
وی ادامه داد: بر اساس برنامه های پیشنهادی WHO، مقرر شده است که تا سال 1404میلادی، 25 درصد از مرگ های زودهنگام یعنی 30 تا 70 سالگی که در اثر بیماری های قلبی عروقی یا بیماری های غیرواگیر مزمن است، کاهش پیدا کند به همین دلیل بسته خدمات نوین سلامت با هدف کلی تعیین شده در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‎های غیرواگیر در خصوص کاهش ۲۵ درصدی میزان مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‎های قلبی _ عروقی، دیابت، سرطان‎ها و بیماری‎های تنفسی مزمن بازنگری و تدوین شده است.
 

 
وي افزود: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیشتر تمرکز و فعالیت ها برای کودکان و مادران بود اما در حال حاضر تمامی گروه های سنی کودکان، نوزادان، نوجوانان، میانسالان و سالمندان را شامل می شود.
 
معاون مرکز بهداشت با بیان اینکه شرکت کنندگان حاضر در این کارگاه، روش ها و دستورکارهایی که برای انجام مراقبت سلامت میانسالان و سالمندان وجود دارد را فرا می گیرند تا بتوانند به بهورزان و جامعه انتقال دهند؛ ادامه داد: موضوعات مختلف شامل فشارخون بالا، دیابت، بیماری های روانی، تغذیه، تحرک بدنی و جسمانی، نمایه توده بدنی و چاقی در این کارگاه آموزش داده می شود.
 
حمیرا نارویی کارشناس مسئول سلامت جمعیت و خانواده نیز ضمن بیان اهداف ، مباحث و دستورالعمل های اجرایی، مطالب آموزشی نظیر نحوه شناخت عوامل خطر و نشانه های بالینی ساده، ارزیابی کلی سلامت باروری، خطرسنجی بیماریهای قلبی و عروقی، ارزیابی روانشناختی، بررسی وضعیت تغذیه ای، ارزیابی اختلالات فشارخون، ارزیابی وضعیت چربی خون و دیابت، غربالگری سرطان ها، پیشگیری از مصرف دخانیات، فعالیت بدنی، ارزیابی روانشناختی و خشونت خانگی در زنان متأهل و غيره را به منظور ارزیابی و طبقه بندی اختلالات و بیماریهای مربوط به گروه سنی میانسالان و سالمندان ارائه كرد.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 437541
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *