پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.taftanema.ir/economic Fri, 29 May 2020 06:00:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری - تحليلی تفتان http://www.taftanema.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری -تحلیلی تفتان ما آزاد است Fri, 29 May 2020 06:00:17 GMT اقتصادی 60 بازبینی در تعرفه‌ مکالمه و اینترنت تلفن ثابت/ نیاز به افزایش نرخ داریم http://www.taftanema.ir/news/452048/بازبینی-تعرفه-مکالمه-اینترنت-تلفن-ثابت-نیاز-افزایش-نرخ-داریم به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران  در پاسخ به این سؤال که پس از آخرین تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت در دولت یازدهم در حالیکه برخی اعلام می کردند افزایش تعرفه‌ها تا حدی مشکلات نقدینگی مخابرات را رفع کرده اما در مقابل برخی هم معتقدند درآمد حاصل شده چندان کارساز نبوده است؛ اکنون دخل و خرج مخابرات جور است یا فکر می کنید نیاز به تغییراتی است؟ اظهار داشت: معتقدم در این موضوع کمی دیگر جای کار وجود دارد که با تعامل بسیار خوب با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ان‌شاءالله بررسی می‌کنیم که اگر در موردی باید تعدیل یا افزایش انجام شود بتوانیم انجام دهیم. صدری در پاسخ به سؤال فارس که روی چه بخش‌هایی از تعرفه معتقدید جای کار وجود دارد، گفت: در بخش مکالمه و اینترنت معتقدیم جای کار وجود دارد و باید یک بار دیگر به کمک رگولاتوری با توجه به هزینه‌ها تعرفه‌ها را بررسی کنیم. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: تلاش‌مان این است که یک سرویس باکیفیت مناسب و هزینه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Wed, 28 Feb 2018 09:16:07 GMT http://www.taftanema.ir/news/452048/بازبینی-تعرفه-مکالمه-اینترنت-تلفن-ثابت-نیاز-افزایش-نرخ-داریم اوراق گواهی سپرده اثر کاهنده بر نقدینگی ندارد/ مهار حرکت سپرده‌های بانکی http://www.taftanema.ir/news/452040/اوراق-گواهی-سپرده-اثر-کاهنده-نقدینگی-ندارد-مهار-حرکت-سپرده-های-بانکی به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،در خصوص آثار فروش اوراق گواهی سپرده ریالی بر متغیر پایه پولی و نقدینگی، اظهارداشت: فروش این اوراق از لحاظ طبقه‌بندی در چارچوب سپرده‌های بلند مدت قرار می‌گیرد و تاثیر آن جابه‌جایی سپرده‌ها از جاری، کوتاه مدت و وجوه نقد به سپرده‌های بلندمدت است. وی افزود: از این جهت فروش اوراق گواهی سپرده اثر کاهنده بر حجم نقدینگی ندارد، بلکه از سیّالیت نقدینگی و سپرده‌ها می‌کاهد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد اگر بانک‌ها مصارفی برای این منابع در نظر نگرفته‌اند، می‌توانند صرف بازپرداخت بدهی خود به بانک مرکزی کنند، تصریح کرد: اگر منابع حاصل از فروش اوراق گواهی سپرده صرف بازپرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شود، قطعا اثر کاهنده بر نقدینگی و پایه پولی خواهد داشت. قربانی این سوال را که آیا تاکنون برای مصرف منابع جمع‌آوری شده تصمیمی اتخاذ شده است، اینگونه پاسخ داد: در درجه اول بانک اجرای طرح را تا پایان هفته به اتمام برساند تا به طور دقیق مشخص شود چه میزان منابع توسط هر بانک جمع آوری شده و سپس برای هزینه‌کرد آن تصمیم گرفت. وی تاکید کرد: در صورتی اجرای یک سیاست منجر به کاهش پایه پولی خواهد شد که پول به دست آمده به بانک مرکزی برگردد و یا نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری شود. به گزارش فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از فروش 101 هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی در بازه زمانی 28 بهمن تا سوم اسفند ماه خبر داد. فروش این اوراق تا پایان ساعت کاری هفته جاری ادامه دارد. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Tue, 27 Feb 2018 07:20:01 GMT http://www.taftanema.ir/news/452040/اوراق-گواهی-سپرده-اثر-کاهنده-نقدینگی-ندارد-مهار-حرکت-سپرده-های-بانکی شیروانی زدن روی کافوی مخابرات برای محافظت مسبوق به سابقه است/ از کسی دستور نگرفتیم http://www.taftanema.ir/news/452028/شیروانی-زدن-روی-کافوی-مخابرات-محافظت-مسبوق-سابقه-کسی-دستور-نگرفتیم به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،محمد رضا بیدخام مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات در پاسخ به پیگیری  درباره انگیزه و علت اقدام مخابرات برای نصب شیروانی روی کافوی واقع در خیابان انقلاب که به نظر می رسد برای جلوگیری از کشف حجاب موسوم به «دختران خیابان انقلاب» بوده است، گفت: از گذشته با توجه به شرایط منطقه، تصمیماتی درباره ساختار فیزیکی تجهیزات مخابراتی در سطح شهر گرفته می‌شد. وی ادامه داد: همچنان که در مناطقی که برای مثال امکان سرقت یا آسیب رساندن به تجهیزات وجود دارد ظاهر فیزیکی تجهیزات نسبت به تجهیزات معمول تفاوت هایی دارد. وی در پاسخ به سوال فارس که چه مواردی مصداق آسیب رساندن به کافو است و اگر نصب شیروانی برای حفاظت فیزیکی است چرا روی سایر کافو این شیروانی نصب نشده است؟ گفت: از گذشته مواردی از استفاده غیرمعمول از تجهیزات مخابراتی وجود داشته برای مثال برخی دست فروش ها روی کافوها بساط می‌کنند که به دلیل حساسیت تجهیزات مخابراتی و اهمیت ارتباطات، در صورت مشاهده چنین مواردی اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت تجهیزات انجام می شود. علاوه بر این، نصب شیروانی روی کافوی این خیابان موردی نبوده و هم‌اکنون در سطح شهر تعداد بسیاری از کافوها با شیروانی وجود دارند و به هیچ وجه مورد جدیدی نیست. وی در پاسخ به سوال فارس که نصب شیروانی در این زمان روی کافوی مذکور ابهام برانگیز است و این شائبه را ایجاد می‌کند که نهادی به مخابرات دستور نصب شیروانی برای مقابله با هنجارشکنی را داده است، گفت: شیروانی نصب‌شده روی کافوی مورد نظر به هیچ وجه ارتباطی با شائبه های مطرح شده ندارد و در راستای اقدامات پیشگیرانه قبلی شرکت مخابرات در حفظ. تجهیزات بوده است. مخابرات از هیچ نهادی برای این موضوع دستور یا ابلاغ نگرفته است و این اقدام کاملا فنی بوده است. وی با بیان اینکه مخابرات قصدی برای برخورد نداشته و صرفا به عنوان یک استفاده غیر معمول، مسئولیت خود را در حفظ تجهیزات ایفا کرده است افزود: مخابرات در حفظ تجهیزات خود مسئولیت دارد. مگر در این موضوع جز از کافوی مخابرات  نمی‌توانستند از ابزارهای دیگه‌ای استفاده ‌کنند؟  انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Mon, 26 Feb 2018 06:27:36 GMT http://www.taftanema.ir/news/452028/شیروانی-زدن-روی-کافوی-مخابرات-محافظت-مسبوق-سابقه-کسی-دستور-نگرفتیم گزارش مستند حادثه سانچی هفته‌های آینده ارائه می‌شود/ تهیه بلیت نوروزی شناورها به سه روش http://www.taftanema.ir/news/452010/گزارش-مستند-حادثه-سانچی-هفته-های-آینده-ارائه-می-شود-تهیه-بلیت-نوروزی-شناورها-سه-روش به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،هادی حق‌شناس در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به آماده‌سازی ناوگان مسافری دریایی کشور برای سفرهای نوروزی، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد سفرهای دریایی کشور در استان هرمزگان انجام می‌شود، در این راستا توجه به ایمنی تردد شناورهای مسافری امری ضروری است.  وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد کاهش بسزای سوانح شناورهای مسافری بوده‌ایم، گفت: دستاورد ارتقای ایمنی، نبود هیچ‌گونه حادثه در تردد شناورهای مسافری در سال‌های اخیر است.  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: به زودی سه شناور با ظرفیت ۱۵۰ صندلی به شناورهای موجود اضافه می‌شود.  حق‌شناس افزود:‌در استان هرمزگان نزدیک به ۵ هزار صندلی برای سفرهای دریایی نوروزی آماده شده است.  وی اظهار داشت: نحوه فروش بلیت شناورهای مسافری برای ایام نوروز به سه طریق اینترنتی، حضوری در پایانه و خرید از پایانه‌های بانکی (بانک انصار) فراهم است.  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌ بیش از ۱۰۰ شناور در حوزه دریایی مسافری کشور فعال است، ضمن آنکه در ایام نوروز لندی‌کراف‌ها بابت جابجایی خودروی مسافران فعالیت ویژه‌ای دارند.  حق‌شناس ادامه داد:‌ در ایام نوروز تعدادی از لنج‌هایی که قابلیت حمل مسافر دارند و ایمنی آنها تأیید شده است نیز به جابجایی مسافران مبادرت می‌ورزند.  وی ادامه داد:‌ سرجمع برای ایام نوروز بیش از ۱۰ هزار صندلی شناور آماده‌سازی شده است.  وی درباره قیمت سوخت شناورهای مسافری بابت نوروز گفت: قیمت سوخت به نرخ فوب خلیج فارس ارائه می‌شود و در این باره مشکلی نداریم.  وی ادامه داد:‌ در راستای بهینه‌سازی خدمات شناورها و خروج شناورهای فرسوده، شناورها را به سه دسته تقسیم و امتیازبندی کردیم، شناورهایی که امتیاز زیر ۵۰ گرفتند از رده خارج شدند، شناورهایی که امتیاز ۵۰ تا ۷۰ کسب کردند، یک ماه مهلت بهسازی گرفتند و دسته سوم هم شناورهایی بودند که از نظر تردد و سیر مشکلی نداشتند.  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد:‌سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه نرخ بلیت شناورها دخالی ندارد، اما به عنوان حاکمیت، نظارت را انجام می‌دهد.  * ارائه گزارش مستند درباره سانحه سانچی تا چند هفته آینده وی درباره آخرین جزئیات بررسی سانحه سانچی توضیح داد: آخرین جلسات در تهران برگزار و در مورد بررسی علت سانحه کار ما در تهران تمام شد، دوشنبه هفته آینده جلسه مشترکی با کشور پاناما،‌چین و هنگ‌کنگ خواهیم داشت که دو نفر از کارشناسان ما برای حضور در این جلسه به چین اعزام می‌شوند.  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد:‌امیدواریم تا چند هفته آینده به گزارش مستندی درباره سانحه سانچی دست یابیم.  حق شناس درباره جعبه سیاه سانچی نیز گفت: VDR سانچی کامل است و اطلاعات به صورت کامل در آن وجود دارد.  وی همچنین درباره فعالیت ربات‌ها در سانچی گفت: ربات‌ها نحوه نشستن کشتی سانچی را در آب بررسی می‌کنند.  انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sun, 25 Feb 2018 10:18:40 GMT http://www.taftanema.ir/news/452010/گزارش-مستند-حادثه-سانچی-هفته-های-آینده-ارائه-می-شود-تهیه-بلیت-نوروزی-شناورها-سه-روش میانگین مصرف روزانه ۸۰ میلیون لیتر بنزین در سال ۹۶ / رکوردشکنی مصرف بنزین در روزهای پایانی سال http://www.taftanema.ir/news/451997/میانگین-مصرف-روزانه-۸۰-میلیون-لیتر-بنزین-سال-۹۶-رکوردشکنی-روزهای-پایانی به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، ، در حالی متوسط مصرف بنزین در کشور به حدود 80 میلیون لیتر در روز رسیده است که مصرف این فرآورده پر تقاضا در سال گذشته به طور میانگین 74 میلیون لیتر در روز بوده است. افزایش مصرف بنزین در کشور در حالی رخ می‌دهد که به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی هم اکنون در کشور 74 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که تنها با واردات بنزین و استفاده از ذخایر استراتژیک می‌توان جوابگوی مصرف بنزین در کشور بود. براساس پیش بینی های صورت گرفته هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم مصرف بنزین نیز افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود شاهد رکورد شکنی در مصرف این حامل انرژی باشیم. مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز مدعی هستند، در روزهای انتهای سال شاهد مصرف بنزین بیش از 100 میلیون لیتر خواهیم بود که تنها در صورتی می‌توان این حجم از تقاضا را جوابگو بود که وضعیت ذخیره سازی بنزین در کشور مطلوب باشد. خوشبختانه از حدود دو ماه قبل ذخیره سازی بنزین توسط شرکت ملی پالایش و پخش به منظور آماده بودن برای سوخت رسانی در تعطیلات نوروز آغاز شده است. فارغ از تولید و واردات بنزین نکته‌ای که نباید از آن غافل بود عدم برنامه دولت به منظور کنترل مصرف این فراورده است، هرچند که دولت در لایحه بودجه سال 97 تصمیم به افزایش قیمت بنزین داشت، اما این تصمیم با عدم رای نمایندگان مجلس منتفی شد و ظاهرا دولت تصمیم جایگزینی هم در این باره ندارد و با این شرایط ظاهرا باید منتظر افزایش مصرف بنزین در سال 97 نیز باشیم زیرا به طور طبیعی سالانه مصرف بنزین بین 7 تا 8 درصد رشد می کند و با این شرایط باید منتظر میانگین مصرف حدود 87 میلیون لیتری بنزین در سال 97 باشیم. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 24 Feb 2018 06:17:28 GMT http://www.taftanema.ir/news/451997/میانگین-مصرف-روزانه-۸۰-میلیون-لیتر-بنزین-سال-۹۶-رکوردشکنی-روزهای-پایانی انتقال پیکر 7 تن از جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای ATR آسمان http://www.taftanema.ir/news/451982/انتقال-پیکر-7-تن-جان-باختگان-سانحه-سقوط-هواپیمای-atr-آسمان به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،شرفی معاون عملیات زمینی ارتش در جریان انتقال و جست‌وجوی پیکرهای سانحه سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی آسمان اظهار داشت: هم‌اکنون در حال انتقال ۷ پیکر از جان‌باختگان حادثه هستیم و هم اکنون منطقه با کولاک و برف بسیاری مواجه است. وی افزود: موفق شدیم تکاوران حرفه‌ای‌مان را به محل حادثه برسانیم، درحالی‌که شب گذشته را در سخت‌ترین شرایط گذراندند. امیر سرتیپ شرفی بابیان اینکه برای کاهش آلام خانواده‌ها و اطمینان آنان از روند امدادرسانی در حال انتقال ۷ پیکر هستیم، گفت: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که به سطحی از قله برسیم و سایر جان‌باختگان را منتقل کنیم. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Wed, 21 Feb 2018 07:40:52 GMT http://www.taftanema.ir/news/451982/انتقال-پیکر-7-تن-جان-باختگان-سانحه-سقوط-هواپیمای-atr-آسمان بهانه جویی وارد کنندگان برای واردات گندم/ سوژه این بار؛ نگرانی از دست دادن بازار صادراتی http://www.taftanema.ir/news/451965/بهانه-جویی-وارد-کنندگان-واردات-گندم-سوژه-این-بار-نگرانی-دست-دادن-بازار-صادراتی به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،فاطمه بیات، طی دو سال اخیر با افزایش تولید گندم در کشور و تأکید مقام معظم رهبری بر تولید کالاهای استراتژیک در داخل و وارد نکردن آن در راستای اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد کشاورزی هم واردات گندم را از کشورهای دیگر ممنوع کرده و تنها اجازه ورود موقت برای فرآوری و صادرات آرد یعنی کالای با ارزش افزوده را داده است. سال گذشته ۱۱.۵ میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد که امسال این رقم به حدود ۸.۸۷۰ میلیون تن رسید، اما جالب اینجاست که با وجود خودکفایی در گندم، برخی از بازرگانان به دلیل سود شیرین واردات، موضوعاتی همچون آب‌بری گندم و مقرون به صرفه نبودن تولید آن در داخل، پایین بودن میزان گلوتن و پروتئین گندم تولید داخل و بالا بودن قیمت را اهرمی برای فشار به دولتمردان و برای باز کردن درهای واردات قرار دادند. این موضوع در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی به‌مرور گندم مورد نیاز را از طریق بورس کالا روانه بازار کرده است. چند روز گذشته کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌ صنایع غذایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که برای واردات گندم، تبدیل آن به آرد و صادرات به عراق با روس‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است ماهانه 100 هزار تن گندم از روسیه توسط کارخانه‌‌های خصوصی برای تبدیل به آرد و صادرات وارد شود. در کنار این خبر برخی از صاحبان صنایع کارخانجات آرد ادعا کردند که دولت گندم مورد نیاز آنها برای تولید آرد را عرضه نمی‌کند و همین امر باعث شده تا گندم از کیلویی 900 تومان به 980 تومان روی تابلوی بورس افزایش یابد. برای آگاهی از صحت و سقم این موضوع با حسین یزدجردی رئیس کانون صنایع آرد ایران گفت‌وگو کردیم که در مورد وضعیت توزیع گندم گفت:‌ هنوز دولت گندم موردنیاز را برای تبدیل به آرد و صادرات به ما می‌فروشد، اما از آنجایی که بارش‌ها امسال کمی کاهش یافته، پیش‌بینی ما این است که ممکن است، در آینده فروش گندم برای صادرات و تأمین نیاز داخل متوقف شود. وی افزود: در همین راستا از آنجایی ما یک بازار خوب برای صادرات آرد به عراق ایجاد کرده‌ایم و نمی‌خواهیم این بازار را از دست دهیم، با روسیه که تولید گندم مازاد دارد، مذاکره کرده‌ایم تا در صورت نیاز بتوانیم از آن محل گندم خود را تأمین کنیم. یزدجردی در پاسخ به این سؤال که نرخ گندم خریداری‌شده از روسیه به چه قیمتی است، گفت: گندم با گلوتن 30 در هر تن 220 دلار از طرف روس‌ها قیمت‌گذاری شده که با افزایش قیمت دلار به قیمت گندم داخلی نزدیک می‌شود. این سخنان در حالی است که طی بررسی خبرنگار فارس از بازارهای جهانی، قیمت گندم روسیه با گلوتن 13 و پروتئین 27 در هر تن 205 دلار قیمت‌گذاری شده است. همچنین آمار سایت بورس کالا نشان می‌دهد که از تاریخ 17 بهمن‌ماه دو محموله 5 هزار تنی گندم دوروم در بورس کالا عرضه شده و گندم خوراکی نیز به وفور و به عددی حدود 92 هزار تن در دو هفته اخیر عرضه شده است. حسن عباسی معروفان معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی هم در مورد عرضه گندم در بورس کالا به خبرنگار فارس گفت: تا این لحظه توزیع گندم حتی برای تبدیل به آرد و صادرات را متوقف نکرده‌ایم و حتی طی این هفته 5 تا 6 هزار تن گندم برای صادرات در بورس عرضه شده است. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Mon, 19 Feb 2018 06:51:29 GMT http://www.taftanema.ir/news/451965/بهانه-جویی-وارد-کنندگان-واردات-گندم-سوژه-این-بار-نگرانی-دست-دادن-بازار-صادراتی اولین پرواز ATR سانحه‌دیده آسمان سال ۱۹۹۳ انجام شد/ هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بود http://www.taftanema.ir/news/451955/اولین-پرواز-atr-سانحه-دیده-آسمان-سال-۱۹۹۳-انجام-هواپیما-چند-شیراز-زمین-گیر  به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،اولین پرواز هواپیمای ATR آسمان که امروز در حوالی سمیرم سقوط کرد در سال 1993 بود، این هواپیمای ملخی چندین سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از تعمیرات و اورهال، به تازگی به پرواز درآمده بود. وی اضافه کرد: این هواپیما چندین سال در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود که توسط نیروهای بخش تعمیرات اساسى ناوگان ‌ATR پایگاه شیراز اورهال شده بود. وی افزود: این هواپیما به رجیستر ‌EP_ATS پس از سال‌ها زمین‌گیرى، فعال شده بود. این منبع آگاه اضافه کرد: چک سنگین هواپیمای ATR-72 به رجیستر EP-ATS با انجام test flight به‌ وسیله دو کاپیتان و یک ‌مهندس پرواز انجام شد. بنابراین گزارش هواپیما امروز در حوالی کوه دنا در روستای دینه سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sun, 18 Feb 2018 07:58:08 GMT http://www.taftanema.ir/news/451955/اولین-پرواز-atr-سانحه-دیده-آسمان-سال-۱۹۹۳-انجام-هواپیما-چند-شیراز-زمین-گیر نگرانی بانک مرکزی از ورود بانک ها به لیزینگ مسکن/ پیگیر وعده کاهش ۲ درصدی نرخ سود اوراق هستیم http://www.taftanema.ir/news/451937/نگرانی-بانک-مرکزی-ورود-لیزینگ-مسکن-پیگیر-وعده-کاهش-۲-درصدی-نرخ-سود-اوراق-هستیم به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،حامد مظاهریان  در پاسخ به این سئوال که چرا نظام بانکی از لیزینگ مسکن استقبال نمی‌کند،گفت: بانک مرکزی به این دلیل این منع را برای لیزینگ های بانکی گذاشته که نگران است بانک ها سپرده های خود را در لیزینگ ها که سود بیشتری دارد به کار بگیرند. وی افزود:به همین دلیل بانک مرکزی بانک ها را از این جهت منع کرده است. *پیگیر کاهش ۲ درصدی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن هستیم مظاهریان در پاسخ به این سئوال که رئیس جمهوری وعده کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده را داده است آیا این موضوع مربوط به صندوق پس انداز یکم در سال ۹۶ خواهد شد،اظهار داشت:نرخ سود تسهیلات این صندوق در حال حاضر در بافت فرسوده ۸ درصد و در سایر بافت‌ها ۹.۵ درصد است و رئیس‌جمهور نیز قول داده‌اند که دو درصد هم برای بافت فرسوده کاهش یابد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:این صندوق بیشترین رقم و طولانی‌ترین مدت بازپرداخت که همان ۱۲ سال است را پرداخت می کند،پس به خانوار ایرانی می‌توان گفت که این صندوق بهترین راه برای پس‌انداز و خانه‌دار شدن است.  وی خاطرنشان کرد: ما باید مدام تقاضا را بیشتر و مدام اعلام کنیم که این تسهیلات اگر در حال حاضر ۵۰ درصد ارزش یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد به ۷۰ درصد خواهد رسید بنابراین وزارت راه و شهرسازی پیگیر بهتر شدن صندوق پس‌انداز یکم به نفع متقاضیان و خریداران و کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده است.  *آیا صندوق پس‌انداز یکم احتمال ورشکستگی دارد؟ مظاهریان در پاسخ به این سؤال که آیا صندوق پس‌انداز خانه اولی ها احتمال ورشکستگی دارد، گفت: منابع و مصارف این صندوق مشخص است، سیاست اصلی دولت هم تقویت این صندوق است و در حال حاضر حدود ۳۶۰ هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند. وی ادامه داد:آرزوی من این است که این پس‌انداز روزی به بیش از ۷۰۰ هزار نفر برسد، چون پس‌انداز سالم‌ترین فرایند برای خانه‌دار شدن خانوار است،مردم به تدریج وارد این صندوق می‌شوند و سپرده‌گذاری می‌کنند و صندوق هم به تدریج این تسهیلات را اعطا می‌کند، بنابراین به بازار شوک نمی‌دهد و مشکلی هم از بابت ورشکستگی آن را تهدید نمی کند. انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Sat, 17 Feb 2018 07:13:53 GMT http://www.taftanema.ir/news/451937/نگرانی-بانک-مرکزی-ورود-لیزینگ-مسکن-پیگیر-وعده-کاهش-۲-درصدی-نرخ-سود-اوراق-هستیم برنامه‌های روحانی در دیدار سه روزه از هند/ توسعه بندر چابهار و بررسی ده‌ها قرارداد محور اصلی مذاکرات است http://www.taftanema.ir/news/451918/برنامه-های-روحانی-دیدار-سه-روزه-هند-توسعه-بندر-چابهار-بررسی-ده-ها-قرارداد-محور-اصلی-مذاکرات به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ساعاتی پیش فرودگاه مهرآباد را به مقصد هند ترک کرد و قرار است دیدار سه روزه از این کشور داشته باشد. رسانه‌های هندی درباره برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر و موضوعات مورد گفت‌وگو نوشته‌اند.  رسانه فاینانشال اکسپرس هند نوشته است که اکثر بحث‌ها پیرامون اجرایی کردن قراردادهای گذشته بین دو کشور که اکثرا اقتصادی هستند خواهد بود. همچنین موضوع توسعه بندر چهابهار هم که سالها مسکوت مانده است نیز بحث و بررسی خواهد شد.  این رسانه در ادامه نوشته است؛ ایران و هند درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف طی دیدار سه روزه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.  همچنین وزیر امور خارجه هند گفته است روحانی و ناندرا مودی نخست‌وزیر هند شرایط پیشرفت روابط دوجانبه را بررسی خواهند کرد. همچنین منابع رسمی در حیدرآباد اعلام کردند روحانی به فرودگاه بیگامپت فرود می‌آید و پس از آن برای مسلمانان، طلاب و روحانیون سخنرانی خواهد داشت.  براساس این گزارش، این نخستین دیدار روحانی از هند پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایران از آگوست ۲۰۱۳ تاکنون است.  همچنین وزیر امور خارجه هند گفته است دو طرف در این دیدار شرایط پیشرفت روابط دوجانبه را بحث و بررسی می‌کنند و همچنین روی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم متمرکز خواهند شد. در دهلی‌نو علاوه بر صحبت‌های نخست‌وزیر هند و دیگر مقامات این کشور بر روی مسائل منطقه‌ای و کلیدی‌ای که بین دو طرف وجود دارد، برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهور ایران نیز  در بنیاد تحقیقات آبزرور (ORF) سخنرانی کند. در این دیدار روحانی و رهبران هند درباره آخرین وضعیت منطقه و جهان و همچنین نهایی کردن بندر چابهار گفت‌وگو خواهند کرد که می‌تواند برای تجارت دوجانبه دو کشور در منطقه و همچنین دسترسی دو طرف به افغانستان و بازارهای منطقه و بین‌المللی بسیار مفید و مؤثر باشد.  در دیداری که سال ۲۰۱۶ مودی نخست‌وزیر هند از ایران داشت، حدود ده‌ها قرارداد بین دو کشور امضا شد و در این سفر این قراردادها نیز بررسی خواهد شد. در توافق سه‌جانبه‌ موسوم به توافق چابهار توسط وزرای حمل و نقل هند، ایران و افغانستان در حضور مودی، روحانی و اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان امضا شد. این قرارداد مستلزم ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از سوی هند برای تجهیز کردن بندر چابهار در جنوب شرق ایران است. بندر بسیار مهم و استراتژیکی که در صورت آماده شدن، مسیر ترانزیتی برای هند به سمت ایران و افغانستان با گذشتن از کنار پاکستان خواهد بود. هند و ایران در سالهای گذشته پیمان‌های اقتصادی و تجاری خود را در حوزه‌های مختلف توسعه داده‌اند، اگرچه این مسئله بیشتر بر روی واردات نفت ایران توسط هند متمرکز شده است.  براساس اعلام وزیر امورخارجه هند، قرارداد دوجانبه بین ایران و هند در طول سال 2016- 2017 بالغ بر ۱۲.۸۹ میلیارد دلار بود. هند حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار کالا که اساساً نفت خام بوده از ایران وارد کرده است و به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرده است.  مقامات رسمی اعلام کردند؛ همچنین روحانی در این سفر قرار است در مسجد تاریخی حیدرآباد پس از نماز جمعه سخنرانی کند و در این مراسم، روحانیون مذهبی از مکاتب مختلف شرکت خواهند کرد.  همچنین انتظار بر این است که از مکان‌های تاریخی این منطقه نیز نظیر آرامگاه قطاب شاهی در گلکندا نیز بازدید کند.  این منبع همچنین اضافه کرد که این دومین دیدار روحانی از حیدرآباد است و اولین دیدار وی پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری ایران محسوب می‌شود.  قرار است حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ۱۶ فوریه هند را ترک کند.  انتهای پیام/ ]]> اقتصادی Thu, 15 Feb 2018 07:42:53 GMT http://www.taftanema.ir/news/451918/برنامه-های-روحانی-دیدار-سه-روزه-هند-توسعه-بندر-چابهار-بررسی-ده-ها-قرارداد-محور-اصلی-مذاکرات