۰
رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش:

هم‌زمان با خرید عیدانه اخلاق خود را نیز نو کنیم

رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش گفت: خوب است زمانی که وسایل خود را نو می‌کنیم اخلاق خود را هم نو کنیم
هم‌زمان با خرید عیدانه اخلاق خود را نیز نو کنیم
حسن صالح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تفتان ما، بیان کرد: نوروز یک سنت قدیمی و ملی ما ایرانیان است و حامل ارزش‌های ممتازی متعدد است، در واقع عید نوروز، یک نماد است؛ نماد نوآوری، سرزندگی، جوانی و نشاط و طراوت است. مهربانی و محبت به یکدیگر، دیدوبازدید از نزدیکان و اقوام، محبت خانواده‌های خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستانه و مهرورزیدن به خانواده، دوستان، آشنایان و زدودن غبار کینه‌ها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همهٔ این معانی در واقع در بهار وجود دارد. هم زمانی بهتر طبیعت و بهار قران به همه صفات و رفتار ارزنده مورد اشاره می‌تواند رنگ و بوی معنوی و خالصانه‌تری بخشد.

رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش در پاسخ به چگونگی تأثیر قرآن عنوان کرد: دوران نوجوانی و جوانی بهترین فصل شکفتن‌ها، رویش‌ها و زیباترین دوران درخشش و نیل به کمال، سعادت و معنویت است. شخصیت ارزشمند انسان در دوران جوانی بهاری شکل می‌گیرد و استعدادها بارور شده و پایه‌های دینی و عقیدتی انسان مستحکم می‌گردد. پیامبر فرمودند «من به شما درباره جوانان توصیه به خیر و نیکی می‌کنم؛ چرا که آنان نازک‌دل و زودرنج بوده، عاطفه‌ای بسیار دارند، زیرا فطرتشان پاک و پیراسته است. خداوند مرا به پیامبری و بشارت و انذار برانگیخت، جوانان به من گرویدند، و یاری‌ام کردند، (اما) بزرگسالان و پیران به مخالفت با من برخاستند»

این مقام مسئول باتوجه‌به تقارن عید و ماه رمضان درباره سنت دیدوبازدید مردم خاطرنشان کرد: حتماً سرزدن به اقوام، خانواده، دوستان، نزدیکان و ایتام در این ماه بسیار ارزشمند و جلادادن به روح و روان انسان می‌بخشد. بنده توصیه دارم دوره‌های خانگی تلاوت قران مجید در منازل و در کنار نزدیکان را در این ماه، برنامه‌ریزی کنیم.

صالح تصریح کرد: بندگی، عبودیت و معنویت در ماه مبارک رمضان به اوج خود رسیده می‌رسد. رمضان ماه تمرین نیکی‌کردن به یکدیگر، پرهیز از تهمت‌زدن، دروغ گفتن، سخن ناروا به‌زبان‌آوردن، دل شکستن و در یک کلمه تزکیه نفس است و این مهم باید بیش‌ازپیش مدنظر روزه‌داران قرار دارد. مجموع این موارد سبب نزدیکی به خدا و افزایش روحیه معنوی در بین مردم می‌گردد.

وی افزود: باید هر سال در مورد میزان استفاده از عمرمان برنامه‌ریزی و حساب و کتاب داشته باشیم تا بفهمیم آیا ضرر کرده یا سود کرده‌ایم.طرز صحبت‌کردن و گفتار و کردار خود را باید نو کنیم. چقدر خوب است که هر سال، هنگامی که وسایل و زندگی مادی خود را نو می‌کنیم، رفتار و اخلاق خود را هم نو کنیم تا زندگی رضایت‌بخشی در این دنیا داشته باشیم. توبه و بازگشت از گناه و حرکت به‌سوی خدا، تنها راه نجات و وسیله تقرّب و دوستی باخدا، و نخستین مقام عارفان و اوّلین منزل سالکان کوی دوست است.

رئیس دانشکده صنعت و معدن خاش خاطرنشان کرد: در عصر حاضر با گسترش شهرنشینی به طور وسیع و دورشدن فاصله‌ها، روابط خویشاوندی تحت‌تأثیر این شرایط نسبت به گذشته، کم‌رنگ شده است. درگذشته، شکل خانواده گسترده، مهم‌ترین شکل معمول خانواده‌ها بود و اعضای آن به‌راحتی از آثار مثبت روابط خویشاوندی بهره‌مند بودند، اما خانواده‌های جدید به دلیل بهره‌مند نبودن از ظرفیت‌های مادی و معنوی طایفه و بستگان بیش‌ازپیش در معرض تهدیدات مختلف قرار می‌گیرند. در حدیث قدسی آمده است که خداوند فرمود: «من رحمان هستم و نام رحم را از اسم خود مشتق نموده‌ام، پس هر کس صله‌رحم کند و با بستگان خود پیوند نماید من او را با رحمت صله خواهم کرد.» بازدیدهایی که از سر محبت و بخشش انجام می‌شوند، با خود محبت به همراه می‌آورند و این محبت و بخشش در زندگی انسان جاری می‌شود.

وی درباره استقبال پرشور مردم از ماه رمضان اذعان کرد: باز بودن درهای رحمت خداوند، بخشش گناهان، نزول قرآن، تقویت روحیه معنوی و نزدیکی بیشتر دل‌ها با قرآن باعث چشم‌انتظاری بیشتر مردم برای رسیدن این ماه است. امیدوارم در این دو عید فرخنده، جوانان ما بهره بیشتری ببرند و التماس دعا از همه بزرگواران دارم.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 453903
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *