۰
وزیر کشور:

توسعه سدها در جنوب سیستان و بلوچستان ضروری است

وزیر کشور گفت: خسارت‌هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه‌ها، آب و برق وجود دارد باید به‌سرعت رفع شوند تا مردم دغدغه‌ای در این حوزه‌ها نداشته باشند.
توسعه سدها در جنوب سیستان و بلوچستان ضروری است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «تفتان ما»، احمد وحیدی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در چابهار بیان کرد: دستگاه کمک‌رسانی در کشور بسیار عالی است و به شکل سیستماتیک و خودجوش فعالیت خود را آغاز می‌کند، به طور نمونه در کنار حوزه مدیریت بحران، گروه مجهز استانداری و فرمانداری‌ها شاهد حضور میدانی و جهادی جمعیت هلال‌احمر، دستگاه‌های خدمات‌رسان، نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی هستیم که بلافاصله وارد میدان شدند.
 
 وی افزود: برخی تلاش کردند؛ بگویند مسئولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان و بلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه بود، چرا که از همان ابتدا تمام هم‌وغم مسئولان و متولیان امر کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان بود.
 
 مقام عالی وزارت کشور ادامه داد: این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و بارش‌های تندی را در مقاطع مختلف سال دارد که رحمت الهی بوده، باید برنامه‌ریزی برای مهار و حفظ آب داشته باشیم.
 
 وی تأکید کرد: البته استاندار سیستان و بلوچستان برنامه‌های خوبی مبنی بر بند سارها و سدها پیش‌بینی کردند که بسیار خوب بوده باید توسعه یابند، چرا که بندها، بند سارها و سدها مهم بوده و به آبخیزداری کمک می‌کند.
 
 وحیدی اظهار کرد: هم‌زمان با توسعه سدها و بندها باید برای هدایت آب‌ها کارکرد که کمترین آسیب را وارد کنند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال شود.
 
 وی گفت: برخی از امکانات که در حوزه راه‌ها پیش‌بینی‌شده مانند آب‌نماها پاسخگو نیست و باید اصلاح شوند که در این راستا گروه مجهزهایی را برای کمک اعزام خواهیم کرد، همچنین باید پل‌های سریع النصب هم پیش‌بینی شود تا با طغیان رودخانه‌ها مردم گرفتار نشوند.
 
 وزیر کشور ادامه داد: مسطح بودن جاده و دشت یک معضل است باید در حوزه ساخت‌وسازهای منطقه به این نکته توجه کرد تا مشکل‌ساز نشوند، علاوه‌برآن جاده‌هایی که تخریب شده باید به‌سرعت ترمیم شوند تا حوزه راه برای مردم برقرار باشد.
 
 وی افزود: در حوزه روستایی نیز آن دسته از روستاهایی که نیاز به بازسازی دارند در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شوند، همچنین در خصوص تخلیه آب از خانه‌ها باید با سرعت کارکرد در هیچ یک از منازل روستایی آب نباشد و آب‌ها را هر چه سریع‌تر هدایت کنید و منتظر فروکش‌کردن آن نباشید.
 
 احمد وحیدی تصریح کرد: در حوزه برق نیز برخی ستون‌ها تخریب شده بودند که با سرعت بالای متولیان مشکل رفع شد؛ اما باز هم اگر نیاز به کمک از سایر استان‌های هم‌جوار است، استاندار سیستان و بلوچستان با سرعت پیگیر شود تا مشکلی رخ ندهد.
 
 وی ادامه داد: در حوزه آب نیز اگر مشکل کمبود نیرو وجود دارد از سایر استان‌ها کمک بگیرید تا کار مردم سریع‌تر حل شود.
 
 وزیر کشور تصریح کرد: کمک‌رسانی‌ها توسط ستاد اجرایی، هلال‌احمر، مرزبانی، نیروی دریایی، سپاه، شیلات و سایر حوزه‌ها در حال انجام است که جای قدردانی دارد؛ مردم سیستان و بلوچستان قانع و خوب هستند، وظیفه ما ارائه خدمات به آنان است.
 
 وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی آن دسته از کشاورزان، مرغداران و مزارع می‌گویی که دچار خسارت شده‌اند علاوه بر کمک‌های مالی، صندوق بیمه کشاورزی هم ورود کند و کمک‌حال آسیب‌دیدگان باشند، اگرچه مردم درخواستی ندادند؛ اما وظیفه داریم به آنان خدمت کنیم.
 
حضور وزیر کشور در میان اهالی روستای سند بهرام و بررسی مشکلات این روستا
 
وزیر کشور همچنین با حضور در میان اهالی روستای «سند بهرام» از توابع بخش مرکزی شهرستان دشتیاری بیان کرد: پیگیری بازسازی راه‌های ارتباطی از مسائل اصلی خواهد بود و پل مورد درخواست مردم این منطقه نیز باید احداث شود.

 

 وی در خصوص هدررفتن آب‌های ناشی از بارندگی افزود: نگهداشت این آب‌ها به‌عنوان نعمت الهی بسیار مهم است و سیلاب باید با ایجاد بند سارها برای حوزه کشاورزی حفظ شود چرا که منطقه خاک حاصلخیز کشاورزی دارد و برای این موضوع باید ماشین‌آلات موردنیاز تأمین شود و بند سارهای خاکی ایجاد شود تا مردم بتوانند آب را نگه دارند و استفاده کنند.
 
وزیر کشور در خصوص هوتک‌ها اظهار کرد: هوتک در روستاها امکان خوب و ارزشمندی اما دهیاران باید نسبت به حصارکشی هوتک‌ها اقدام کنند و از طرفی آموزش‌های لازم به کودکان روستا دراین‌خصوص داده شود.
 
گفتنی است؛ در این نشست صمیمانه اهالی، سایر مسائل روستا از جمله آب لوله کشی، آنتن دهی موبایل را طرح و وزیر دستورات لازم در این خصوص ارائه کرد.


انتهای خبر/
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 453836
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *