۰
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و ازاین‌حیث جایگاه ویژه‌ای دارد.
سیستان و بلوچستان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  تفتان ما، اسکندر مؤمنی در جلسه شورای هماهنگی با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مواد مخدر و پیامدهای ناشی از آن، یکی از تهدیدهای جدی عصر حاضر است، بیان کرد: رشد و گسترش جهانی تجارت مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از یک سو و تأثیرات مخرب آن بر سلامت جسمانی و روانی آحاد جوامع و همچنین لطمات جبران‌ناپذیر بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور، از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست.
 
راه‌اندازی ۱۲ مرکز نگهداری و درمان مواد مخدر توسط سپاه پاسداران
 وی با بیان اینکه امنیت امروز را مدیون دلاوری شهدا هستیم، افزود: با همکاری بسیج و سپاه در سه سال گذشته توانستیم در حوزه مواد مخدر بر اساس مفادی که در قانون بود و موافقت فرمانده کل سپاه پاسداران ۱۲ مرکز نگهداری و درمان توسط این نهاد مردمی در کشور راه‌اندازی کنیم که اکنون ۱۰ هزار نفر در این مراکز در حال تکمیل دوره درمان هستند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سپاه پاسداران باوجوداینکه ورود در حوزه درمان و پیشگیری در عرصه آسیب‌های اجتماعی از وظایف ذاتی آنها نبود؛ اما در این حوزه ورود کرده و در واقع می‌توان گفت کار جهادی تجسم یک کار انقلابی است چرا که در این مراکزی که در استان‌های تهران، اصفهان، فارس، مازندران، مشهد و چند است راه‌اندازی شد میزان درمان پایدارتر است.
 
تجارت سیاه مواد مخدر از تجارت‌های سودآور در دنیا
 وی اظهار کرد: تجارت سیاه مواد مخدر یکی از تجارت‌های سودآور در دنیا است و در کنار تجارت سلاح و قاچاق انسان، مواد مخدر جزو سه تجارت بزرگ محسوب می‌شود.
 
مؤمنی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که قاچاق و مصرف مواد مخدر در دنیا روبه‌افزایش است، اظهار کرد: طبق آمار اعلامی از سوی سازمان ملل در دو سال گذشته مصرف مواد مخدر ۲۳ درصد افزایش داشته و متأسفانه نوع جدید مواد مخدر که صنعتی است و درمان آن بسیار سخت است به‌ویژه در میان جمعیت بانوان روبه‌افزایش است.
 
 
وی تصریح کرد: افق ۱۰ساله سازمان ملل نیز این است که باتوجه‌به شرایط موجود در زمینه مصرف مواد مخدر این روند روبه‌افزایش خواهد بود.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران در کنار کشوری قرار دارد که مبدأ تولید مواد مخدر در دنیا است بیش از ۸۰ درصد تولید تریاک جهان در افغانستان صورت می‌گیرد و کشفیات ما این را نشان می‌دهد.
 
به گفته وی؛ جمهوری اسلامی ایران چهارهزار شهید و حدود ۱۲ هزار جانباز برای دفاع از انسان و بشریت تقدیم کرده، همچنین حدود ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان مربوط به ایران است و ۵۹ درصد کشفیات مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان به‌تنهایی توسط ایران انجام می‌شود.
 
مؤمنی ادامه داد: در راستای اصول سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلان کشور و آموزه‌های دینی مبارزه با مواد مخدر همچنان باقوت در دستور کار ما قرار دارد.
 
وی تأکید کرد: سیستان و بلوچستان در خط مقدم مبارزه جهانی با مواد مخدر قرار دارد و ازاین‌حیث جایگاه ویژه‌ای دارد، ما هیچ گریزی نداریم چرا که مواد مخدر در دنیا و منطقه روبه‌افزایش است و هیچ‌گونه کاهشی در سطح کشت مواد مخدر در افغانستان تاکنون رخ نداده هرچند اعلام می‌کنند؛ اما یافته‌های ما در آن‌سوی مرز و کشفیات ما در این‌سوی مرز این را نشان نمی‌دهند.
 
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تنها راهکار مقابله با مواد مخدر این است که در چهار حوزه‌ای که به مواد مخدر برمی‌گردد توجه کنیم؛ یعنی در حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی باید تمام همت خود را به کار گیریم.
 
به گفته وی؛ اگر فردی که دچار آسیب شده بعد از درمان نتواند توانمند شود مجدد به چرخه اعتیاد برمی‌گردد براین‌اساس باید در این چهار حوزه یعنی مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی کار خود را باقوت ادامه دهیم.
 
مؤمنی بیان کرد: در یک سال گذشته حدود ۱۳ شهید در حوزه مواد مخدر تقدیم کشور شد، راه‌حل اساسی پیشگیری است باید تلاش کنیم در حوزه مواد مخدر چرا که این یک بلای خانمان‌سوز بوده و باید قدرت نه گفتن را در جامعه پرورش دهیم.
 
وی گفت: مواد مخدر در رأس همه آسیب‌ها قرار دارد علت ۵۵ درصد طلاق‌ها مرتبط با مواد مخدر است، در این زمینه هیچ دستگاه و دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند در حوزه مواد مخدر ورود کند باید تمامی دستگاه‌ها خیران سازمان‌های مردم‌نهاد و خانواده‌ها در این امر مشارکت کنند.
 

انتهای خبر/
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 453538
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *