۰
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان:

روستاهای تشنه سیستان و بلوچستان سیراب از جهاد آبرسانی دولت سیزدهم

به همت دولت سیزدهم رفع تنش آبی در روستاهای سیستان و بلوچستان به‌صورت ویژه در حال اجرا است.
روستاهای تشنه سیستان و بلوچستان سیراب از جهاد آبرسانی دولت سیزدهم
به گزارش پایگاه خبری  تفتان ما به نقل از عصرهامون، باتوجه‌به خشکسالی‌های چند دهه گذشته و کاهش نزولات آسمانی، سال‌هاست سیستان و بلوچستان با تنش آبی روبرو بوده است که این امر مشکلات زیادی را برای مردم به‌خصوص در روستاها به وجود آورده است.
 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و باتوجه‌به اینکه آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این دولت از ابتدای فعالیت و مورد تأکید رئیس‌جمهور بود وزارت نیرو طرح جهاد آب‌رسانی را در روستاهای که دارای تنش آبی بودند را آغاز کرد.
 
۳۰۸ روستا به شبکه آب متصل شدند
طرحی که در سیستان و بلوچستان به طور ویژه دنبال شد و با برنامه‌ریزی انجام شده قرار است، مجموعاً از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی با هزار و ۷۵۱ روستا طرح آب‌رسانی ملی روستایی با ۶۰۰ روستا و مجمع خیرین وزارت نیرو با ۵۰۰ روستا مشکل آب شرب ۳ هزار و ۸۵۱ روستا مرتفع شود. 
 
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت ۹۱ هزار نفر در ۳۰۸ روستا به شبکه آب متصل و از ابتدای سال تاکنون ۴۵ روستای فاقد آب با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر در این استان آبرسانی شدند و با اجرای هزار و ۳۰۰ متر لوله‌گذاری تنش آبی تعدادی از روستای شهرستان نیمروز نیز مرتفع شده است.
 
در ادامه طرح‌های جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان روز گذشته باهدف بررسی وضعیت پروژه‌های آبرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان میثم جعفرزاده رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از پروژه‌های در حال اجرا در این منطقه بازدید کرد.
 
جعفرزاده در بازدید از طرح‌های آبرسانی مجتمع ۲۱۳ روستایی زیر مجموعه سد پیشین، پروژه خط انتقال لاتیدان، آب‌شیرین‌کن کنارک و پروژه خط انتقال آب به شهر چابهار و روستاهای این مسیر بیان کرد: این استان به لحاظ حجم عملیات اجرایی، شاخص آبرسانی و تعداد روستاهای مدنظر با اختلاف بالایی نسبت به سایر نقاط کشور در اولویت اجرا قرار دارد.
 
وی همچنین در بازدید از احداث مخزن ذخیره آب شرب سه‌راهی نگور در شهرستان دشتیاری اظهار کرد: این مخزن به حجم ۵ هزار مترمکعب، و به‌منظور پایداری و ذخیره آب برای بیش از ۲۵ روستا و شهر نگور در دست احداث است.
 
مشاور وزیر نیرو پیشرفت فیزیکی این پروژه که یک ماه از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد را ۲۰ درصد است عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، ۴ باب مخزن ذخیره آب به حجم کلی ۲۰ هزار مترمکعب، برای روستاهای زیرمجموعه سد پیشین در دست احداث است.
 
شروع عملیات آبرسانی به ۷ روستای نوار مرزی دشتیاری تا پایان ماه جاری
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز از شروع عملیات اجرای شبکه آبرسانی به ۷ روستای مجموعه «روهگام‌ها» در شهرستان دشتیاری تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: آب شرب این روستاها به‌صورت سقایی از طریق تانکر سیار تأمین می‌شود، ازاین‌رو، آبرسانی پایدار به ساکنان مجموعه روهگام‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد زیرساخت‌های آبرسانی است.

قاسمی با بیان اینکه، با استفاده از ظرفیت گروه جهادی شهید فیاض‌بخش اجرای شبکه توزیع آب روستاها آغاز می‌شود، افزود: در راستای اجرای این پروژه، ۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع با تأمین آب از خط انتقال پایین‌دست سد پیشین انجام خواهد شد.
 
وی با اشاره به زمان‌بندی اجرای این طرح نیز گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم، این پروژه طی یک سال آینده تکمیل خواهد شد.

انتهای خبر/
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 453314
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *