۰
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:

ایجاد اخلال در امنیت تعارف‌بردار نیست

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: با حفظ امنیت و تعمیق وحدت زمینه فعالیت بیشتر را فراهم کنیم؛ زیرا ایجاد اخلال در امنیت تعارف‌بردار نیست.
ایجاد اخلال در امنیت تعارف‌بردار نیست
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار جمعی از معتمدان، ریش‌سفیدان و سران طوایف سیستان و بلوچستان ضمن استماع مشکلات و درخواست‌های حاضران به بیان نکات مدنظر پرداخت و بیان کرد: خوشبختانه در سطح شهرستان خاش همراهی و همکاری خوبی بین مردم، علما و مسئولان وجود دارد؛ اما متأسفانه برخی اتفاقات و درگیری‌های طایفه‌ای در استان از جمله این شهرستان رخ می‌دهد که زیبنده نیست.

امام‌جمعه زاهدان افزود: در مجموع امنیت قابل‌قبولی را شاهد هستیم؛ اما گاهی برخی اتفاقات در سیستان و بلوچستان از جمله درگیری‌های طایفه‌ای، آدم‌ربایی، و گروگان‌گیری‌ها آزاردهنده است و به هر مقداری که معتمدان و ریش‌سفیدان و علما بتوانند در این جهت نقش‌آفرینی و از بروز این اتفاقات پیشگیری کنند کار شایسته‌ای است و فضای استان در امنیت خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از تلاش‌های ما در مرکز استان و کشور این بود تا سیستان و بلوچستان صبغه و نگاه امنیتی نداشته باشد چرا که در این صورت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی کمتر می‌شود و باید تلاش کنیم تا این رنگ پاک شود و چهره استان امنیتی نباشد و معتمدان به‌خوبی می‌توانند در این جهت ایفای نقش کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: باید تلاش کنیم تا شغل درست و مناسبی برای فرزندان این مرزوبوم ایجاد شود چرا که ما ظرفیت‌های زیادی در استان داریم و بنده قبل از مأموریت جدید در استان خدمت رهبر معظم انقلاب نوشتم که اگر سیستان و بلوچستان خوب اداره می‌شد در شرایط تحریم کنونی می‌توانست کمک‌حالی برای کشور باشد نه اینکه برای حل مشکلات خود به سایر استان‌های معین نیاز داشته باشد.

وی افزود: در شمال و مرکز سیستان و بلوچستان مشکل آب داریم؛ اما در جنوب کمتر با این مشکل مواجه هستیم و باید از این آب در حوزه کشاورزی و دامداری استفاده بهینه صورت گیرد و البته حوزه صنعت و معدن، تجارت و بازارچه‌های مرزی و دریا ظرفیت‌های مهم دیگری است که متأسفانه به‌درستی از آن‌ها استفاده نمی‌شود.
 
گلایه سرمایه‌گذاران بومی از شرایط سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان
 
محامی بیان کرد: برای تأمین امنیت پایدار باید روی توسعه اقتصاد و فرهنگ برنامه‌ریزی شود؛ متأسفانه ما سرمایه‌گذاران بومی داریم که در خارج از استان و کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و از شرایط سرمایه‌گذاری در استان گلایه دارند که باید این فرهنگ را اصلاح و از سرمایه‌گذاری در منطقه استقبال کنیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و دولت اهتمام خوبی به سیستان و بلوچستان دارند و فعالیت‌های زیادی در سطح استان در حال انجام است و باید با حفظ امنیت و تعمیق وحدت زمینه فعالیت بیشتر را فراهم کنیم.

امام‌جمعه زاهدان در پاسخ به درخواست حاضران مبنی بر آزادسازی علمای اهل‌سنت در ازای دریافت تضمین از آنان عنوان کرد: بیشترین تضمین برای آزادسازی علما خود این افراد هستند و باید متنبه شده و دست از خرابکاری‌های خود بردارند چرا که ایجاد اخلال در امنیت تعارف‌بردار نیست.

وی افزود: با فرد عالم تنها برای بیان مطالبات برخورد نمی‌شود؛ اما وقتی با شبکه‌های معاند که دشمنان نشان‌دار ما هستند ارتباط برقرار می‌کند با او برخورد می‌شود و قرار نیست؛ چون فرد عالم است آزادانه عمل کند و حتی در برابر علمای شیعه هم به همین شکل است و یکی از گلایه‌های شیعیان از ما این است که چرا وقتی یکی از علمای شیعه یک‌دهم علمای اهل‌سنت حرف می‌زند با آن‌ها برخورد جدی کرده و به دادگاه روحانیت می‌برید؛ ولی در برابر اهل‌سنت باوجوداینکه هر هفته حرف خلاف می‌زنند؛ اما اقدامی صورت نمی‌گیرد امنیت خط‌قرمز بوده و حق مردم و امنیت کشور چنین چیزی را اقتضا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: درگذشته و در دیدار برخی از علمای استان گفتم انتظار نداریم تنها به بیان خوبی‌ها بپردازید؛ بلکه انتظار می‌رود منصف باشید و دستاوردها و خلأها را در کنار هم ببینید.
 
وی بیان کرد: این‌گونه نیست که علمای اهل‌سنت به‌خاطر دفاع از مردم و بیان مطالبات آن‌ها در زندان باشند و همچنین آزادی این افراد هم مطالبه عمومی مردم نیست.
 
 آغوش ما بر روی علمای اهل‌سنت باز است
 
محامی در پاسخ به درخواست حاضران مبنی بر در آغوش گرفتن علمای اهل‌سنت و ارتباط بیشتر با آن‌ها عنوان کرد: آغوش ما به روی علمای اهل‌سنت باز است و با آن‌ها ارتباط داریم و جلسات به‌صورت خصوصی برگزار می‌شود؛ اما از رسانه‌ای کردن این جلسات واهمه دارند و ما نیز به نظر آن‌ها عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در هنگام حضور هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری در بسیاری از نقاط سیستان و بلوچستان تنها دغدغه واقعه هشت مهرماه وجود نداشت؛ بلکه دغدغه مشکلات منطقه خود را داشتند و بنده نیز به برخی از آقایان گفتم از فرصت حضور هیئت برای حل مشکلات و بیان مطالبات مردم استفاده کنند که این‌گونه عمل نشد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: فرصت خدمتگزاری به مردم زیاد نیست و بهترین عبادت خدمت به مردم و تلاش برای حل مشکلات آنهاست و هر چقدر بتوانیم باید برای رشد زندگی آن‌ها در ابعاد مختلف تلاش کنیم.

وی در واکنش به درخوست حاضران مبنی بر ایفای نقش پدری توسط نظام اسلامی و حل اختلافات موجود عنوان کرد: برای حل مشکلات ابتدا باید خود افراد خواهان باشند و در گام دوم نیز معتمدان و سران طوایف باید همین توصیه‌هایی که به ما دارند به افراد مقابل هم داشته باشند چرا که مشکل بین پدر و فرزند ایجاد می‌شود اما فرزند باید حد فرزندی خود را بداند و به آن ملتزم باشد و در مقابل پدر هم کار خود و ایفای نقش پدری را انجام دهد و در عین حال مسیر برای علما باز است و باید برای حل مسائل پای کار بیایند.

محامی گفت: در اتفاقات زاهدان مطالبات من از همه بیشتر بود و مقام معظم رهبری نیز فرمودند«نماینده من باید بحران را مدیریت به دنبال احقاق حق مردم باشد و در این جهت با هیچکس تعارف نداشته باشد» و در حال حاضر نیز در تلاش بوده و از قوه‌ قضائیه درخواست تسریع در رسیدگی به امورات را داشته‌ایم و در صورتی که صدای استان یکی بود و آقایان همراهی می‌کردند تیغ ما برنده تر و کار زودتر به نتیجه می رسید.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 453241
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *