۱
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

حمل‌ونقل؛ در صدر جدول تخصیص اعتبارات عمرانی/ اجازه ندهید پروژه‌ای به بهانه کمبود یا نبود اعتبار معطل بماند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین میزان اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته به فصل حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرد.
حمل‌ونقل؛ در صدر جدول تخصیص اعتبارات عمرانی/ اجازه ندهید پروژه‌ای به بهانه کمبود یا نبود اعتبار معطل بماند
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، مهرداد عرب اول در نشست فرمانداران با بیان این که سال ۱۴۰۱ را در حوزه اعتبارات تملک و هزینه‌ای بسیار خوب به پایان رساندیم، اظهار کرد: از مجموع اعتبارات جدول ۱۰ ج (استان‌ها)، سهم مصوب سیستان و بلوچستان ۴ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود که در مجموع ۳ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

عرب اول افزود: به‌این‌ترتیب ۷۴ درصد اعتبارات جدول استان‌ها به این استان تخصیص یافت‌، درحالی‌که این رقم در سال ۱۴۰۰ فقط ۴۸ درصد بود‌، بخش اعظم این اعتبار به‌منظور اجرای پروژه‌ها به‌صورت نقدی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: ارقام دیگری به میزان ۸۰۴ میلیارد تومان نیز از ردیف‌های متفرقه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان توزیع شد که بخشی از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور، ماده ۱۷ مدیریت بحران، سواحل مکران و ‌‌‌... بود که ۶۹۵ میلیارد تومان آن (۸۶ درصد) تخصیص پیدا کرد‌.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع ۵ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب در حوزه عمرانی در شورا و کمیته‌های برنامه‌ریزی استان توزیع شد که ۴ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان آن به میزان ۷۶ درصد تخصیص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: حسب خروجی مطالعات آمایش و نیاز استان و همه شهرستان‌ها بالاترین حجم اعتبار به میزان هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان مربوط به فصل حمل‌ونقل بود که هزار و ۳۶ میلیارد تومان آن (۷۷ درصد) تخصیص پیدا کرد‌.

به گفته این مقام مسئول، ۷۳۸ میلیارد تومان نیز به فصل عمران شهری و روستایی اختصاص یافت که ۴۹۲ میلیارد تومان آن (۶۷) درصد تخصیص پیدا کرد‌ و فصل آب در جایگاه سوم اعتباری قرار گرفت که نشان می‌دهد نگاه در استان به سه بخش مهم آب، حمل‌ونقل و عمران شهری و روستایی بوده و بالاترین حجم اعتبار به این بخش‌ها اختصاص‌یافته است‌.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود فرمانداران اجازه ندهند که پروژه‌ای در شهرستان‌ها به بهانه کمبود یا نبود اعتبار معطل بماند، مگر این که دلیل حقوقی داشته باشد، چراکه درصد تخصیص نقدی ابلاغی به استان در سال ۱۴۰۰ فقط ۳۰ درصد بوده درحالی‌که در سال ۱۴۰۱ به ۶۹ درصد رسیده، بنابراین اگر پروژه‌ای تعطیل باشد قابل‌پیگیری و رصد است.

عرب اول با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور نیز گفت: این سفر ۱۲۷ مصوبه برای استان به همراه داشت که توزیع آن بین وزارتخانه‌ها مشخص هست و در مجموع ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن مصوب شد.
 
وی افزود: از این میزان ۳۹ مصوبه به‌صورت کامل انجام شده، ۷۸ مصوبه در حال اجرا بوده و ۱۰ مصوبه بلا اقدام است که پیگیری مجدانه ای از سوی استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی دراین‌رابطه شکل‌گرفته و امسال به مرحله اجرا خواهد رسید.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۸ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مصوب سفر در ۶ماهه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌منظور اجرای پروژه‌های هدف به‌صورت نقدی دریافت شده است.

وی ادامه داد: از مجموع اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور ۵ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان تعهد سازمان برنامه‌وبودجه کشور بوده که ۳ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی آن تا سقف مصوب در سال جاری پرداخت می‌شود.

عرب اول اظهار کرد: مطالعات آمایش استان تا افق ۱۴۲۴ در شورای‌عالی آمایش مصوب شده، نکته حائز اهمیت این است که امکان اصلاح و ویرایش موضوعات  در سند وجود دارد.

به گفته وی، سیستان و بلوچستان اولین استانی است که ۲۶ برش شهرستانی را روی مطالعات آمایش انجام داده که باتوجه‌به مدت زمانی که به این مهم اختصاص‌یافته و محتوای آن، انتظار می‌رود که در حوزه شهرستانی مشورت و هم فکری فرمانداران را شاهد باشیم‌.

این مقام مسئول با بیان این که برنامه‌های اجرایی در ماده ۴ سند آمایش استان مشخص و برای هر برنامه پروژه‌های متنوع و مؤثری تعریف شده است، افزود: برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در حال اجرا است، بنابراین باقوت اعلام می‌نمایم نه‌تنها مطالعات آمایش استان بر زمین نمانده؛ بلکه برای اجرایی‌شدن سند آمایش در بخش‌های مختلف پروژه‌های مهم و مؤثر مشخص و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: براین‌اساس کلیه منابع اعتباری ابلاغی به استان به همین پروژه‌ها اختصاص می‌یابد تا ضمانت اجرای سند آمایش را بیش‌ازپیش شاهد باشیم، لذا با اتخاذ این سیاست طی سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های حمل‌ونقل، کشاورزی، شیلات، گمرک و... بودیم.

عرب اول گفت: انتظار می‌رود فرمانداران جلسات کمیته برنامه‌ریزی را با محوریت مطالعات آمایش و حضور افراد صاحب‌نظر برگزار و خروجی آن را به سازمان منتقل نمایند، همچنین دراین‌رابطه تیم نظارتی جهت بازدید از پروژه‌ها تشکیل شود.
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 452870
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *