۰
گزارش تفتان ما از عمري كه در جايگاه‌هاي سوخت مي‌سوزد؛

كمبود سوخت و صف هاي طولاني بنزين صداي مردم جنوب شرق كشور را در آورد/ عضو كميسيون اجتماعي مجلس: افزايش روپيه پاكستان و قاچاق سوخت دليل اصلي اين معضل است

صف‌هاي طولاني و شلوغي پمپ هاي بنزين در جنوب شرق كشور صداي مردم را درآورده و آن ها مجبور هستند براي دريافت تنها 10 ليتر بنزين زماني حدود 3 الي 5 ساعت را در صف بنزين باشند كه اين مسئله سبب نارضايتي و گلايه مندي آنان شده است.
كمبود سوخت و صف هاي طولاني بنزين صداي مردم جنوب شرق كشور را در آورد/ عضو كميسيون اجتماعي مجلس: افزايش روپيه پاكستان و قاچاق سوخت دليل اصلي اين معضل است
به گزارش تفتان ما؛ با توجه به افزایش جایگاه های سوخت در شهرستان خاش متاسفانه با کمبود سوخت در جایگاه ها شهروندان در صفهای طولانی قرار می‌گیرند که پس از ساعت ها انتظار یا سوخت به آنها تحویل می شود یا پس از ساعتها ماندن در صف بنزین با تمام شدن بنزین بدون سوختگیری و با نا امیدی به منزل بر می گردند.

 طبق بررسي هاي انجام گرفته اين معضل در اكثر شهرهاي استان از جمله سراوان، ايرانشهر و سرباز وجود دارد و در سراوان حتي صف بنزين به چند صد‌ متر رسيده و به گفته برخی از مردم اين شهرستان گويا هيچ شخصي نمي تواند اين مشكل را حل كند.

اکثر مردم سيستان و بلوچستان از اقشار كم در آمد و كارگر جامعه هستند و لذا مجبورند ساعت ها براي سوختگيري در صف بمانند و جالب تر اينكه اکثراً در بعد از ظهرها و ساعات غیر اداری بنزین در جایگاه ها توزیع نمی شود و باتوجه به اینکه قبلاً در شب ها بنزین توزیع می شد متاسفانه در شب ها نیز دچار مشکل شد که بعضی شبها توزیع و بعضی شبها از عرضه بنزین خبری نیست و به اجبار وقت ارزشمندشان را به جای مصرف شدن در راه خدمت و کسب کار در این صف ها به هدر می دهند و برای زدن ۱۰ لیتر بنزین باید وقت زیادی را اتلاف كنند.
 

 
علي اي حال برخي ها دليل اين شلوغي صفوف بنزين را كم كردن سهميه سوخت عنوان مي كنند و برخي ديگر اختلاف قیمت سوخت در آن سوی مرز و قاچاق آن را علت اين معضل مي دانند.

این مسئله باعث گلايه بسياري از شهروندان شهرستان خاش شده و از مسئولین شهرستان و استان، اعم از فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و از اعضای شورای اسلامی، استاندار و سایر مسئولین خواستار رسیدگی و نظارت کامل بر فعالیت جایگاه ها هستند تا توزیع سوخت رسانی به صورت شبانه روزی انجام گیرد.

مسئولين در خواب ناز زمستاني هستند
عبدالبصير شهنوازي يكي از شهروندان خاشي كه براي دريافت سوخت به جايگاه بنزين مراجعه كرده بود در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه برخورد برخي از صاحبان پمپ هاي بنزين خاش بسيار زشت و زننده است، اظهار كرد: متاسفانه به دليل افزايش روپيه پاكستان صفوف بنزين در شهرستان خاش نيز شلوغ شده و بسياري از افراد به دنبال قاچاق سوخت هستند.

وي گفت: افراد بسياري از شهرهاي مجاور با كارت هاي سوخت ديگران به اين شهرستان آمده و اقدام به دريافت بنزين مي كنند و آن را با قيمت زياد در بازار به فروش رسانند.
 

 
شهنوازي با بيان اينكه صفوف شلوغ بنزين مشكلات بسيار زيادي را براي شهروندان ايجاد كرده است، خاطرنشان كرد: دو ساعت براي دريافت 10 ليتر بنزين در صف هستم هنوز هم بنزين نگرفتم و مسئولان هم در خواب ناز زمستاني هستند و هيچ اقدامي نكرده اند.

مشكل اصلي كمبود سوخت كارت هاي غيرمجاز است
 ميلاد شهلي بر يكي ديگر از شهروندان خاشي با انتقاد شديد از وضعيت صفوف بنزين در اين شهرستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما ، اظهار كرد: كارت هاي بنزين غيرمجاز در شهرستان خاش بسيار زياد است و هر شهروند چندين كارت سوخت در جيب دارد و بنزين را در گالن دريافت مي كند.

وي با بيان اينكه برخي از جايگاه داران علت شلوغي صفوف بنزين را كم كردن سهميه سوخت عنوان مي كنند، گفت: متاسفانه هيچ مسئولي براي رسيدگي به اين مشكلات در شهر نيست تا درد اين مردم را بداند كه براي چند ليتر بنزين ساعت ها چشم به انتظار هستند.

شهلي بر با بيان اينكه برخي از جايگاه هاي سوخت در شب بسته هستند، تصريح كرد: به دليل افزایش روپیه در پاکستان هر گالن ۷۰ لیتری در شهر به قیمت ۱۱۰ هزار تومان و‌ یا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد و اين مسئله سبب شده تا افراد سوخت هاي خود را با قيمت هاي زياد به آن سوي مرز بفروشند.
 

 
خودروهاي شهرهاي مجاور سبب شلوغي صفوف بنزين در خاش شده اند
مدیر شرکت نفت خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: از ابتدای امسال و به خصوص در شهریورماه رشد مصرف بنزین در شهرستان خاش مشاهده شده است.

شهركي افزود: در مبحث تامین و عرضه سوخت طی سه سال اخیر مشکلی وجود نداشته ایم اما شرایط مرزی و کدینگ بودن جایگاههای سوختی در سراوان باعث تشکیل صف های بنزین در جایگاههای سوختی خاش شده است.

وي با بيان اينكه 240 تا سیصد هزار لیتر سوخت در جایگاههای سوختی خاش روزانه عرضه می شود، گفت: در حوزه سوخت کشاورزان سهمیه ها روزانه تامین می شود.
 

 
شهركي تصريح كرد: افزايش سهمیه سوخت نانوایی های خاش نیازمند مجوزهای استان است.
وي ااذعان كرد: برای افزايش شاخص های رضایت مندی مردم و در آینده ای نزدیک رضایت مندی مهمانان نوروزی و مسافران عبوری باید طوری برنامه ریزی شود که صف در جایگاهها شکل نگیرد و سوخت عادلانه و با دقت و نظم توزیع شود.

دستگاه هاي نظارتي بايد بر جايگاه هاي عرضه سوخت نظارت و كنترل كنند
نماینده مردم خاش و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شورای اسلامی نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: به لحاظ شرایط مرزی و کدینگ بودن جایگاه های سوخت در سراوان مشکلاتی در خاش پدید آمده و این مشکلات در میرجاوه و سایر نقاط کمتر است و نیاز است برای خاش یک سهمیه ویژه در نظر گرفته شود تا مشکلات رفع شوند.

علي كرد با تاكيد بر اينكه بايد در مسئله اختصاص سهمیه جایگاهها کاری کارشناسانه باشد و سوخت عادلانه توزیع شود، افزود: تمامي جايگاه هاي سوخت زیرنظر شرکت نفت فعاليت مي كنند اما متاسفانه جایگاه داران از شرایط موجود بهره برداری سوء دارند و برای مردم مشکلاتی را به وجود می آورند.

وي با تاكيد بر حضور نیروی انتظامی، تعزبرات، شرکت نفت و غیره جهت كنترل وضعيت جايگاه هاي سوخت در سطح شهرستان، ادامه داد: بايد به گونه اي برنامه ریزی شود که جلوی فعالیت جایگاههای متخلف گرفته و آسایش به جامعه بازگردد.
 

 
نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شرکت نفت و تعزیرات باید در مسئله نظارتی جدی و قاطعانه عمل کنند، خاطرنشان كرد: نبايد برخي از جایگاه داران متخلف با خاموش کردن نازل ها عملکرد ساير دستگاه هاي اجرايي را زیر سئوال ببرند و لذا باید هرچه سريعتر این بحران حل شود.

وي با تاکید بر اینکه پالایش کارت ها باید در شهرستان انجام شود، افزود: افزايش سهمیه سوخت جایگاههایی که دارای نازل متعدد هستند و در شکستن صف ها تاثير دارند تا حدودي می تواند به کاهش مشکلات کمک کند.

كرد گفت:  تنها شمار اندکي هستند که در مسئله قاچاق سوخت نقش دارند و همین عده برای رسیدن به منافع خود مشکلاتی را برای قشر اکثریت جامعه پدید آورده اند که نیازمند یک نظارت جدی در این مسئله هستیم.

انتهای پیام/
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 452034
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *