نه به‌خشونت علیه پزشکان

7 اسفند 1396 ساعت 11:00

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از ضرب و شتم پزشکان و کادر درمان از مناطق مختلف کشور به گوش می‌رسد؛ پزشکانی که می‌خواهند جان بیماران و مصدومان را نجات دهند، اما قربانی خشونت و عصبانیت همراهان آنها می‌شوند.


به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،علیرضا وهاب زاده: شریک بهترین خاطرات زندگیمان هستند، یادت هست؟ وقتی این و پا و آن پا می‌کردی، پشت در اتاق زایمان ایستاده بودی و دل توی دلت نبود، چشم انتظار بودی، از یک طرف خوشحال برای اینکه قرار است صاحب فرزندی شوی و از طرفی دیگر نگران، نگران برای همسرت که سالم از اتاق زایمان بیرون بیاید.
یادت هست؟ آن لحظه‌ای را که پزشک از اتاق زایمان بیرون آمد و خبر خوب پدر شدنت را شنیدی؟ اولین بار که صدای گریه نوزادت را شنیدی و او را در آغوش کشیدی چطور؟ راستی لحظه‌ای که همسرت را در حالی که روی تخت دراز کشیده بود و از اتاق عمل بیرون آوردند را هم یاد هست؟ لبخند مادر شدنش را هم؟ یادت هست که انگار دنیا را به تو بخشیده‌اند و ....
می‌دانم که همه را یادت هست، اما می‌دانی همین چندین سال قبل چه بسیار مادرانی که بر اثر همین عمل ساده جان خود را از دست می‌دادند؟ می‌دانی بسیاری از پدران هرگز فرزندشان را نمی‌دیدند و در هنگام زایمان مادر و فرزند بر اثر عوامل گوناگون، دیگر رنگ زندگی را نمی‌دید؟
این را هم می‌دانی!
بازهم یادت هست که حتما پدرت، برادر و شاید خواهرت و اگر جستجو کنی بسیار و بسیاری از اعضای خانواده‌ات بر اثر بیماری‌های گوناگون در بیمارستان بستری شده اند.
جای دوری نرویم، همین سرطان، که یک سوم ایرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کند، میدانی که پزشکان چه آمار موفقی در درمان آن دارند؟ میدانی که بیش از 85 درصد سرطان‌های کودکان در حال درمان است و این بچه‌های من و تو به دست همین پزشکان به زندگی بر می‌گردند؟
بیماری‌هایی مثل وبا که ریشه کن شد و دیگر وجود ندارند را هم فاکتور می‌گیریم، شاید یادت نباشد ولی یک زمانی در همین ایران بر اثر سرماخوردگی هم هزاران نفر جان خود را از دست می‌دادند! 
یادت هست که وقتی فرزندت تب کرد و نیمه‌های شب، وقتی دستت از همه جا کوتاه بود راهی بیمارستان شدی و این پزشک کشیک بود که خانه و خانواده را رها کرده و منتظر بود تا فرزندت را از تب و مرگ نجات دهد!
آن لحظه را یادت هست؟ حاضر بودی هر چیزی که داری بدهی تا دخترک بیمارت از سوختن نجات پیدا کند و شاهد درد کشیدنش نباشی؛ غیر از این است؟ اگر آن لحظه پزشک تمام مال و شاید جانت را هم در عوض درمان فرزندت طلب می‌کرد، می‌دادی.
ولی پزشک هزینه ویزیت نیمه شب‌اش با هزینه وسط روز هم حتی تفاوتی نداشت. اصلا برای او اولویت جان دختر تو بود نه چیز دیگر، چه کسی می‌تواند بگوید که پزشک نیمه شب را برای پول در بیمارستان دولتی کشیک مانده است؟ در حالی که می‌توانست کنار خانواده‌اش باشد و چندین برابر این هزینه را در روز و از طریق دیگر دریافت کند.
اگر این‌هایی را که گفتم یادت هست، پس یادت باشد این پزشکان هستند که لبخند پدر شدنت را به تو هدیه دادند، این پزشکان بودند که پدرت، خواهرت و شاید برادر و خیلی از نزدیکانت را از هزار و یک بیماری نجات دادند و الان تو می‌توانی حضورشان را در کنارت داشته باشی. 
بهتر نیست نمک نشناس نباشیم؟! و وقتی از بدحادثه بیمارمان عمرش به دنیا نیست و دیگر کاری از دست پزشک و پرستار بر نمی‌‌‌‌‌‌آید، تمام تقصیر ها را به گردن کادر درمان نیندازیم؟؟ و اگر این اتفاق بیفتد باید با مشت و لگد به پزشک و پرستار حمله کنیم؟ 
با چه منطقی و در کجای دنیا به کسی که در حال احیای یک بیمار است و تمام تلاشش را برای زنده نگه‌داشتن او انجام ‌میدهد، حمله می‌کنند؟ و پاسخ این نجات بخشی را با مشت لگد می‌دهند!
حمله همراهان بیمار به پزشکان
متاسفانه طی ماه‌های گذشته اخبار متفاوتی از ضرب و شتم پزشکان و کادر درمانی از گوشه و کنار مناطق کشور به گوش می‌رسد، ضرب و شتم‌هایی که بعضا بدون هیچ‌گونه دلیل منطقی رخ داده و مشکلات روحی و جسمی زیادی را برای پزشکان ایجاد کرده است.
بر همین اساس چندی پیش رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ضرب و شتم یکی از پزشکان این دانشگاه از ضرب و شتم پزشک و کادر درمان این بیمارستان خبر داد و گفت: این موضوع را توسط مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم، تا برخورد جدی در این زمینه داشته باشند، چراکه نباید تکرار رخداد چنین حوادثی به انگیزه و آرامش پرسنل بیمارستان در ارائه خدمت به بیماران لطمه وارد کند.

طاهره چنگیز، در خصوص جزییات ضرب و شتم پزشک و کادر درمانی بیمارستان فارابی اصفهان گفت: متاسفانه روز گذشته یکی از بیماران بخش اعصاب و روان مزمن که دچار آمبولی ریه شده بود، فوت می‌کند.

وی افزود: از زمانی که حال این بیمار روبه وخامت می‌رود، توسط پزشک متخصص داخلی ویزیت شده و به بخش مراقبتهای ویژه منتقل می شود، اما عملیات احیا موفقیت آمیز نبوده و بیماری که دچار وقفه قلبی شده بود، فوت می‌کند.

چنگیز بیان کرد: این بیمار خانمی 65 ساله و اهل استان خوزستان بود که در استان اصفهان سکونت داشته و برای درمان در بخش روانپزشکی بیمارستان فارابی بستری بود.
 

وی گفت: بعداز اینکه عملیات احیا ناموفق اعلام شد، یکی از فرزندان این بیمار، همکار پزشک ما را که از بخش دیگری برای کمک در احیای بیمار آمده بود، به همراه سوپروایزر بیمارستان و پرستار بخش، به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهد و دستگاه های دی سی شوک و کامپیوترها را پرتاب کرده و منجر به خسارات زیادی می شود.
چنگیز با بیان اینکه از این دست اتفاقات در بیمارستان ها کم مشاهده نمی شود، چراکه همراهان بیمار مرگ عزیزان شان را برنمی تابند، ادامه داد: نباید اجازه دهیم که خشم همراهان بیمار به کادر درمان بیمارستان ها آسیب بزند، زیرا ممکن است از سویی به پزشکان و پرستاران خدوم کشور صدمات جدی جبران ناپذیری وارد شود و از سویی دیگر تجهیزات بیمارستانی که برای نجات سایر بیماران حیاتی است، نیز خراب می شود.
 
فحاشی و ضرب و شتم تکنسین‌ها
چندی پیش در گزارشی دیگر، روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی لارستان، از اقدام تأسف برانگیز همراهان یک بیمار خبر داد؛ تکنسین‌های اعزامی جهت امدادرسانی به مصدوم بیهوش را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بنا بر این گزارش؛ طی تماس تلفنی با واحد ارتباطات این مرکز مبنی بر ضعف و بیهوشی به علت ناراحتی زیاد، بلافاصله آمبولانس پایگاه دو شهری به محل اعزام شد. پس از رسیدن آمبولانس به آدرس مذکور و قبل از شروع اقدامات درمانی، همراهان بیمار با فحاشی و ضرب و شتم از تکنسین‌های حاضر استقبال کردند.
 

 
ضرب و شتم متخصص خانم اورژانس
در ادامه این اقدامات غیر اخلاقی می‌توان به ضرب و شتم یک متخصص خانم در اورژانس بیمارستان 5 آذر گرگان اشاره کرد؛ بر اساس گزارش‌های رسیده در این حادثه مردی با حال عمومی خوب با شکایت ضربه به سر حین نزاع خیابانی به اورژانس بیمارستان 5 آذر شهرستان گرگان مراجعه کرده بود و بلافاصله از ورودش توسط پزشک کشیک مورد معاینه قرار گرفته و برای وی درخواست سی تی اسکن سر شد. دقایقی بعد بیمار و همراهانش که یک زن و یک مرد دیگر بودند با این بهانه که یک پرستار باید بیمار را تا واحد سی اسکن همراهی کند، به طرز وحشیانه‌ای از پشت به پزشک خانم متخصص طب اورژانس که مشغول معاینه بیمار دیگری بود حمله کرده و وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و حتی پس از آن نیز به فحاشی با الفاظ رکیک پرداختند.
ضرب و شتم پرستار بیمارستان امام خمینی اردبیل
موضوع ضرب و شتم پزشکان در همین چند مورد خلاصه نمی‌شود؛ ضرب و شتم یکی از پرستاران خانم بیمارستان امام اردبیل از دیگر مواردی است که باعث ضرب و جرح شدید وی می‌شود.
مدیر درمان دانشگاه اردبیل در خصوص این حادثه توضیح داد؛ به محض اطلاع همکاران بیمارستان امام خمینی مبنى بر ضرب و شتم یکى از همکاران پرستار کادر تریاژ بیمارستان امام توسط یکى از همراهان بیمار، بلافاصله به دستور ریاست محترم دانشگاه و معاونت محترم درمان، مدیریت درمان دانشگاه در معیت اداره پرستاری و حراست دانشگاه با حضور در محل ضمن دلجویی، هماهنگی های لازم برای اقدامات درمانی همکار عزیز و نیز پیگیری های قضایی انجام گرفته است.

همکار پرستار آسیب دیده از ناحیه سر و بینی دچار ضرب و جرح و شکستگی بینی قرار گرفته بودند که بلافاصله در اتاق عمل اقدامات لازم انجام شد.

وی جزو یکى از بهترین و با اخلاق ترین پرسنل بیمارستان هستند و قطعا نسبت به احقاق حق ایشان و نیز جایگاه رفیع پرسنل درمان که متاسفانه علیرغم بی‌مهری‌ها همواره اولویت خود را به خدمت و درمان بیماران اختصاص داده‌اند اقدام قاطع خواهد شد.

در این موضوع هم بلافاصله با هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولان قضایی و پلیس پرونده برای مهاجم تشکیل و نامبرده بازداشت و گزارشات مربوطه هم جهت اقدامات بعدی تشکیل گردید.

هرگونه اخلال در امر درمان بیماران ولو به هر بهانه‌ای و نیز ایراد آسیب و اهانت به پرسنل ارایه دهنده خدمت درمانی جرم محسوب می‌شود و انشالله با حمایت‌های حقوقی موضوع تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.
ضرب و شتم تکنسین اورژانس پس از نجات جان بیمار
طی روزهای اخیر خبری مبنی بر ضرب و شتم تکنسین اورژانس نیز در فضای مجازی منتشر شد؛ قادری کارشناس روابط عمومی اورژانس با بیان اینکه تکنسین موتورلانس اورژانس برای نجات مرد 50 ساله به خانه او در کنار ریل راه آهن شهر قدس مراجعه کرده بود اظهارکرد: این مرد که دچار اوردوز شده بود سرانجام با تلاش تکنسین اورژانس از مرگ نجات یافت و به سطح هوشیاری 15 رسید.
این کارشناس روابط عمومی اورژانس گفت: دوستان فردی که از مرگ نجات پیدا کرده بود در حالیکه تکنسین اورژانس مشغول کار بوده می‌رسند و با فرض بر اینکه این فرد از کمپ ترک اعتیاد آمده و قصد دارد بیمار را به کمپ ترک اعتیاد ببرد تکنسین را مورد ضرب و شتم قرارداده و به موتورلانس و وسایل او آسیب وارد می‌کنند.
مجازات ضرب و شتم پزشکان چیست؟
حیدرعلی عابدی، نماینده مجلس در واکنش به اتفاق ضرب و شتم میان پزشکی درشهرستان بناب و خانواده یک بیمار، گفت:‌ اینکه پزشک را بنا بر هر دلیلی تشویق کرد که مراحل درمانی بیمار را به علت شرایط نامساعد و ترس از مرگ بیمار رها کند، به هیچ عنوان سیاست قابل قبولی درحوزه سلامت نیست؛ این مسئله سبب می شود که جسارت از پزشک گرفته شود.
نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هر پزشکی باید آخرین تلاش های خود را در مسیر درمانی یک بیمار حتی با شرایط خطرناک و ریسک مرگ بالا نیز انجام دهد، افزود:‌ همراهان بیمار حق مداخله در روند درمانی را نداشته و با رفتار نامناسب همراهان با پزشک بیمار باید برخورد قانونی شود، امورحقوقی دانشگاه علوم پزشکی باید در این شرایط از همراهان بیمار شکایت کند.
وی با بیان اینکه همراه بیمار در جایگاه قاضی نمی تواند مقصر را در مسیر درمانی تشخیص و شناسایی کند، تصریح کرد: مداخله همراهان بیمار و ضرب و شتم پزشک بنا به هردلیلی سوء استفاده اعتماد مردم به پزشکان است، پزشک برای درمان بیمارباید از امنیت کامل برخوردار بوده و به هر بیماری در هر شرایطی کمک رسانی کند؛ ممکن است در برخی شرایط اقدامات پزشک موثر واقع نشود.
عابدی با تاکید بر اینکه در قصور پزشکی و کوتاهی های پزشکی، همراهان بیمار می توانند به پزشکی قانونی، دادگستری و نظام پزشکی شکایت کنند، گفت:‌ هیچ همراه بیماری حق ندارد بدون توجه به این مراجع شخصی به مسئله ورود کرده و پزشک را مجازات کند، پزشک برای نجات جان بیمار فعالیت می کند؛ اما اگر شرایط بیمار به هردلیلی حاد بود و نجات جان او امکان پذیر نبود، همراهان بیمار حق برخورد با پزشک را ندارند.
 3 تا 6 ماه حبس، شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی در انتظار متخلفان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه از تمام افراد دخیل در ضرب و شتم پزشک باید شکایت شود، افزود:‌ مطابق قانون باید با این افراد برخورد شود، ضمن اینکه چرا به قوانین و مقررات اجرایی نشده و به همراهان اجازه ورود به اتاق درمان بیمار را می دهند.
براساس قانون مجازات اسلامی چنان که هر کس اعم از بیمار و بستگان به پرسنل درمانی در حین انجام وظیفه توهین کنند مشمول 3 تا 6 ماه حبس، شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی می شوند.
مصادیق توهین عبارتند از: به کار بردن الفاظ رکیک و اهانت آمیز و تحقیر کننده، فحاشی و انجام هرگونه اقدامات عملی (ضربه) که دلالت بر توهین و تحقیر داشته باشند.
ضروری است پرسنل درمانی در صورت وقوع جرایم ذکر شده با اطلاع مسئول ما فوق صورتجلسه حادثه را تنظیم و از مامورین انتظامی و امنیتی در خواست کمک نمایند.
همچنین در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) در خصوص تمرد نسبت به مامورین دولت آمده است:
- هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می شود و مجازات آن بشرح ذیل است:
1 - هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال
2 - هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال
3 - در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال
تبصره - اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.
برای نخستین بار نیست که چنین اخباری از فضای مجازی و رسانه‌ها به گوش می‌رسد به‌طوری‌که تنها پس از گذشت چند روز از وقوع این حادثه مجددا خبر ضرب و شتم یکی دیگر از پزشکان با ضربات چاقو در شهر تبریز منتشر شد.
باید توجه داشت پزشکان به دلیل تصمیماتی که به حیطه کاری آن‌ها مرتبط است در مواقعی برای ادامه حیات بیماران، مجبور به گرفتن تصمیماتی دشوار می‌شوند که شاید این تصمیم به مذاق خانواده یا همراهان بیمار خوش نیامده و موجب برانگیختن احساسات و واکنش آنها شود.
تدوین یک راهکار قانونی برای پیشگیری از بروز این‌گونه حوادث یکی از مسئولیت‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقات تلخی بشمار می‌رود، این وزارتخانه به عنوان متولی دفاع از حقوق پزشکان می‌تواند با تولید محتواهای فرهنگی مردم جامعه را از نقش بی‌بدیل پزشکان در نظام سلامت کشور آگاه کند تا در آینده شاهد بروز اتفاق‌های ناگواری نباشم.
انتهای پیام/


کد مطلب: 452030

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/452030/نه-به-خشونت-علیه-پزشکان

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir