۰

قطعنامه آتش‌بس سوریه در شورای امنیت تصویب شد/ القاعده، النصره و داعش مستثنی شدند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برای اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره تصویب کرد با فشار روسیه، گروه‌های تروریستی از زیر چتر حمایتی این آتش‌بس بیرون رفتند.
قطعنامه آتش‌بس سوریه در شورای امنیت تصویب شد/ القاعده، النصره و داعش مستثنی شدند
به گزارش سرویس بين المللي تفتان ما،قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اعمال آتش‌بس 30 روزه در این کشور، با رأی مثبت همه اعضای دائم و غیردائم تصویب شد.
بر اساس توافق بعمل آمده میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدت زمان اجرای آتش‌بس، 30 روز خواهد بود و طی آن، دسترسی بشردوستانه به برخی مناطق تحت محاصره در سوریه بخصوص غوطه شرقی ایجاد خواهد شد.
گروه‌های تروریستی القاعده، جبهه‌النصره و داعش از شمول این آتش‌بس مستثنی شده‌اند.
غوطه شرقی منطقه‌ای راهبردی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه است که ارتش سوریه قصد دارد آن را از وجود تروریست‌ها پاک کند.
پیش‌نویس اولیه این قطعنامه که توسط کویت و سوئد نوشته شده، روز پنج‌شنبه به شورای امنیت آورده شد ولی با توجه به اختلاف اعضاء، رأی‌گیری به تعویق افتاد.
جمعه شب (به وقت تهران) هم رأی‌گیری برای بار دوم به تعویق افتاد تا اینکه امروز بالاخره نشست شورای امنیت با چند ساعت تأخیر شروع بکار کرد و رأی‌گیری انجام گرفت.
روس‌ها از ابتدا خواستار معاف شدن گروه تروریستی جبهه‌النصره (شاخه القاعده در سوریه) از شمول آتش‌بس بودند.
پس از رأی‌گیری، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که آمریکا اعمال فشار از سوی شورای امنیت بر «رژیم اسد و متحدانش یعنی ایران و سوریه» برای پایبندی آنان به مفاد آتش‌بس را خواستار است.
هیلی گفت: «ما از این قطعنامه حمایت می‌کنیم اما شک داریم که رژیم اسد به آن پایبند بماند.»
تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در غوطه شرقی، یعنی همان اعضای جبهه‌النصره که حالا با فشار چند روزه روسیه، از شمول آتش‌بس معاف شده‌اند، با حمله به مواضع ارتش سوریه و پناه گرفتن در غوطه شرقی که در نزدیکی دمشق قرار دارد، امنیت پایتخت سوریه را به خطر انداخته‌اند.
«فاسیلی نیبینزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، پس از نیکی هیلی سخن گفت؛ وی هشدار داد که آمریکا علناً سوریه را به حمله نظامی تهدید می‌کند و اعلام کرد که روسیه هرگونه تفسیر به رأی آمریکایی از متن قطعنامه جدید آتش‌بس را قبول نخواهد کرد.
انتهای پیام/
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 452008
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *