۰

برنامه‌ای برای تامین داروهای گران بیماران نادر نداریم/ تصمیم مجلس برای ۱۹ هزار میلیارد حق درمان

سخنگوی وزارت بهداشت توضیحاتی در ارتباط با سلامت مردان،‌ سقوط هواپیمای آسمان، اهدای خون در روزهای سرد و کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول ارائه داد.
برنامه‌ای برای تامین داروهای گران بیماران نادر نداریم/ تصمیم مجلس برای ۱۹ هزار میلیارد حق درمان
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به سقوط هواپیمای روز گذشته شرکت هوایی آسمان در منطقه سمیرم اظهار داشت:‌ متأسفانه در این هواپیما تعداد زیادی از همکاران ما حضور داشتند که اکثرشان جهت خدمت‌رسانی اعزام شدند. 
وی افزود: شاپور یاری‌پور به همراه همسر و فرزندش، فاطمه دالوندی دانشجوی پزشکی ورودی 95، مژگان نظری دانشجوی دکترای فیزیولژوی، و دکتر کردی دکترای روانشناسی که مهمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. 
وی افزود:‌ سکینه کاظمی پرستار بیمارستان امام سجاد، علیرضا جامعی دانشجوی علوم پزشکی تهران و نرگس خوبانی به همراه دو فرزندش که خانواده دکتر عبدالهادی دانشی جراح مغز و اعصاب بودند نیز در شمار کشته شدگان هستند. 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود:‌ نیروهای ما در منطقه با بالگرد چندین بار محدوده را بررسی کرده ولی به دلیل برودت هوا و شرایط جوی به نتیجه نرسیده‌اند. همچنین در حال حاضر 40 آمبولانس و 100 امدادگر همچنین یک اتوبوس آمبولانس در منطقه حضور داشته و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. 
* فراخوان مردم برای اهدای خون 
حریرچی به موضوع تغییرات فصل و کاهش دمای هوا اشاره کرد و افزود:‌ وقوع بارش‌ها و افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ سبب شده که اهدای خون کاهش یابد  و این مسئله بیماران نیازمند خون را دچار چالش خواهد کرد. 
حریرچی گفت:‌ اهداکنندگان فصلی و مستمر جهت اهدای خون در این شرایط به پایگاه‌های مربوطه مراجعه کنند. 
* کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول
سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع نرخ دلار اشاره کرد و بیان داشت:‌ دو نوع دلار به صورت آزاد و بین‌المللی (ppp) وجود دارد که دلار آزاد تابع  سیاست‌های کشورها در صادرات و واردات بوده و دلار بین‌المللی قدرت خرید را برای کشورهای مختلف برابر می‌کند. 
وی افزود: درآمد ناخالص ملی کشور ما براساس دلارppp)66)  بوده و این مسئله در سیاستگزاری‌ها برای ما مهم است.  
وی بیان داشت:‌ طی سه سال گذشته براساس آمار بانک جهانی درآمد سرانه با رشد اقتصادی در سال 95 به صورت قابل توجه افزایش یافته است. 
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:‌ سرانه پرداختی از جیب خانوار به دلار بین‌المللی نیز کاهش یافته است و این در  حالی بوده که گفته می‌شود پرداختی از جیب مردم کاهش ولی خالص پرداختی افزایش یافته است. 
وی افزود: ولی پرداختی از جیب مردم با دلار بین‌المللی کمتر شده و در سال 91 و 92 هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان کاهش یافته است که این مسئله به صورتی بوده که اگر مردم در تأمین نیازهای غذایی و مسکن دچار مشکل باشند از هزینه‌های دیگر همچون حوزه بهداشت و درمان می‌کاهند. 
حریرچی تصریح کرد: در سال 91 و 92 به قیمت ثابت،‌ هزینه‌های مردم کاهش یافته و در سایر موارد افزایش در کل سالها خیلی قابل توجه نیست. 
* نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن
حریرچی در مورد سلامت مردان که از اول اسفند آغاز می‌شود اظهار داشت:‌ 3 درصد مردان ایرانی فقط هیچ عامل خطری در شیوه زندگی ندارند و نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن هستند، همچنین چاقی شکمی مردان بیشتر از زنان است. 
وی افزود:‌ 89 درصد مردان الگوی نامناسب تغذیه‌ای داشته و 5 بار مصرف میوه و سبزیجات را به صورت روزانه ندارند. همچنین 31 درصد فعالیت بدنی نامناسب داشته،‌ 20 درصد روزانه سیگار می‌کشند، 13 درصد قند خون بالا دارند و 25 درصد نیز کلسترول بیش از حد طبیعی را دارا هستند. 
* مردان در تصادفات دو برابر زنان کشته می‌شوند
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند و سه چهارم فوت حوادث مربوط به این افراد است، گفت: 90 درصد موارد مرگ و میر ناشی از جنگ، نزاع و درگیری مربوط به مردان بوده و 50 تا 74 سالگی احتمال مرگ زنان 30 درصد و برای مردان 40 درصد است. 
وی گفت:‌در 67 فاکتور تهدیدکننده سلامت، 60 مورد آن در مردان بیشتر است و 37 سرطان شایع 32 مورد آن در مردان بیشتر به وقوع می‌پیوندد. 
حریرچی عنوان کرد:‌‌ 95 درصد حوادث شغلی منجر به مرگ در مردان بوده و 76 درصد حوادث غیر منجر به مرگ نیز در همین افراد است. 
* برق 7 برابر بیشتر مردان را می‌گیرد
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مرگ ناشی از استعمال سیگار در مردان سه برابر زنان، سوختگی آنها 4.7 برابر زنان بوده و برق 7 برابر و غرق‌شدگی 6 برابر بیشتر جان مردان را می‌گیرد. 
وی افزود:‌ مسمومیت ناشی از منواکسیدکربن در مردان 3 برابر بیشتر از زنان بوده و مردان به طورکلی کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. 
سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با مصوبه مجلس برای واریز حق بیمه تأمین اجتماعی به خزانه اظهار داشت:‌این مبلغ در واقع گردش خزانه را طی کرده و توسط  تأمین اجتماعی همه آن و در زمان مشخص برای بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت طی 25 سال گذشته دو مشکل با سازمان تأمین اجتماعی داشته است،‌گفت: همه 9 بیست و هفتم مصوبه در بهداشت و درمان هزینه نمی‌شود و مسأله دوم اینکه این هزینه‌ها اگر باشد به موقع انجام نشده است.
* ماجرای مصوبه مجلس برای واریز حق بیمه تأمین اجتماعی به خزانه
حریرچی تصریح کرد: این مصوبه تأیید می‌کند که مبلغ مشخص با نظارت خزانه صرف ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خواهد شد و رقم‌های این 9 بیست و هفتم حدود 19 هزار میلیارد در سال‌های مختلف بوده و متفاوت است.
*وضعیت سموم و کودهای شیمیایی ایده‌ال نیست
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد سموم و کودهای شیمیایی گفت: وضعیت سموم و کودهای شیمیایی از دیدگاه وزارت بهداشت و درمان ایده‌ال نیست ولی حرکت‌های امیدوارکننده در این زمینه انجام شده و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
* پزشکان بخش دولتی با حداقل تعرفه فعالیت می‌کنند
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخذ مالیات از درآمد پزشکان اظهار داشت: افزایش مالیات در پزشکان مطرح نیست بلکه مجلس در مورد سطوح مختلف درآمدی مالیات وضع کرده که تا سطحی را معاف، سطحی را 10 درصد و بخشی را بالاتر از 35 درصد مالیات است که تنها تعدادی از متخصصین شامل این مالیات می‌شوند.
حریرچی افزود:برخی از پزشکان با تعرفه حداقل دولتی ارائه خدمت می‌کنند و پزشکان بخش دولتی نسبت به خصوصی نرخ خدمت آنها کمتر از 25 درصد تعرفه است.
سخنگوی وزارت بهداشت  صریح کرد: پزشکان بخش دولتی با حداقل تعرفه فعالیت می‌کنند و در بخش  خصوصی نیز 50 درصد آنها فعالیت نداشته بنابر این نباید فشار مضاعف به آنها وارد کنیم.
*ضرورت تجهیز اورژانس به بالگردهای دید در شب
وی در پاسخ به سوالی یک کانال تالگرامی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت چقدر پیگیر خرید بالگردهای دید در شب است‌،گفت: ما پیگیر این مسئله هستیم ولی جزئیات آن را از سرپرست اورژانس کشور سوال کنید.ولی آنچه مسلم است این بوده که وزارت بهداشت هم به هلی‌کوپترهای دید در شب و هم به هلی‌کوپترهای انتقال بیمار نیاز دارد.
حریرچی گفت:‌ برخی هلی‌کوپترهای موجود برای امداد و انتقال بیمار مناسب نیست که بخشی از بالگردهای جدید خریداری شده و برخی نیز در حال واردات است.
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با توجه به انتظارات مردم و نوع حوادث که نیاز داریم امدادرسانی فوری انجام شود تجهیزات لازم ضرورت به شمار می‌رود.
* برخورد با پزشکانی که ویزیت خارج از تعرفه دریافت می‌کنند
وی در مورد ویزیت پزشکان بیان داشت: میزان ویزیت مصوبه دولتی داشته و فلوشیپ، متخصص، پزشک عمومی و ... هر کدام در بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی، خصوصی و ... مصوبه و تعرفه خاص خود را دارند ولی آنچه که مسلم است این بوده که همه افراد که به مردم خدمت ا رائه می‌کنند باید از تعرفه مشخص تبعیت کنند.
حریرچی اضافه کرد: در بخش خصوصی ویزیت سرپایی پزشک و دندانپزشک 23100 تومان، ویزیت متخصص 36 هزار تومان، ویزیت فوق‌تخصص و فلوشیپ روانپزشکی 45200 تومان و پزشکان فوق‌تخصص روانپزشک 51500 تومان است و البته تعرفه‌ها در بخش دولتی متفاوت بوده و بیمه‌ها نیز تعرفه دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه رسیدگی  و شکایات انجام می‌شود،‌گفت:‌ در اکثر موارد مردم شکایتی نمی‌کنند ولی اگر تخلف محرز باشد حکم‌های سنگینی توسط دستگاه‌های مربوطه صادر و برخورد صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تصویب طرح افزایش قیمت سیگار در مجلس،‌گفت: مجلس گام بسیار مهمی در مورد دخانیات برداشت که این موضوع در وجه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.
حریرچی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت به عنوان کمیسیونر مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر انتخاب شده است،گفت:‌در کل دنیا فقط از 15 کشور مقام عالی‌رتبه انتخاب شده‌اند
وی عنوان کرد:‌ما از 19 شاخص به 15 شاخص استانداردهای رسیدیم و یکی از عواملی که همواره با آن مواجه بودیم مسئله مالیات بر سیگار بود که متأسفانه این مالیات پایین‌ترین میزان را داشت و تنها مالیات بر قیمت خرده‌فروشی گذاشته بودند.
*به مباحث بین‌رشته‌ای ورود نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در مورد اختلاف متخصصان زنان و رادیولوژیست‌ها در مورد انجام سونوگرافی چه برنامه‌ای دارد،‌اظهار داشت: بنده شخصاً و به طور کلی مجموع دوستان در وزارت بهداشت در مباحث بین‌رشته‌ای تلاش می‌کنیم که کمتر ورود یابیم.
وی افزود: در جلسه شورای عالی نظام  پزشکی نیز این موضوع را مطرح کرده و امیدواریم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
*واکنش وزارت بهداشت در حمایت از بیماران MPS
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه وزارت بهداشت چه برنامه‌ای جهت حمایت از بیماران MPS دارد، اظهار داشت: برخی از بیماری‌ها که چند ده یا چند صد نفر تنها به آن مبتلا هستند و هزینه‌ دارویی سنگینی دارند که برنامه‌ای برای آن نداریم.
وی افزود: شرکت‌های دارویی تولیدکننده خارجی و واردکنندگان آنها در ایران متأسفانه عامل اصلی بسیاری از هیجانات در جامعه هستند من از هیچ بیماری در این زمینه نام نمی‌برم ولی به طور مثال یکی از بیماری‌هایی که اخیرا در مورد آن همین بحث مطرح شده این بوده که مؤثر بودن دارو در مورد آن هنوز ثابت نشده است همچنین دارو بسیار گران است و هزینه ماهانه دارو 100 تا 130 میلیون تومان برای یک بیمار است.
سخنگوی وزارت بهداشت  گفت:‌از طرفی این بیماران باید مادام‌العمر این دارو را مصرف کرده و امید به زندگی در آنها حداکثر تا 18 و 20 سالگی است.
حریرچی تأکید کرد: دولت‌ها، بیمه‌ها، وزارت بهداشت و رفاه‌ها پولی از خودشان هزینه نمی‌کنند بلکه اگر در این راستا هزینه شود از پول ملت است بنابر این اگر در چنین مواردی هزینه شود ممکن است در موضوعات دیگر که حساس‌تر است پولی در دست نباشد.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه مدیران نظام سلامت با سخت‌کوشی و انتقال منابع در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، اشاره کرد و گفت:‌ما در وزارت بهداشت از اینکه دریافتی برخی از پزشکان و پرستاران 9 ماه است که با تأخیر همراه شده گلایه داریم. متأسفانه این مسائل مشکل‌زا است.
* تأخیر در دریافتی پزشکان و پرستاران مشکل‌زا است
وی افزود: برای مدیرانی که می‌خواهند گروه‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان را به هم وصل کنند همچنین پرداختی از جیب مردم را کاهش و خدمت‌رسانی را به خوبی انجام دهند کار دشوار است.
حریرچی با بیان اینکه قسمت قابل توجهی از بدهی‌ها در حال حاضر پرداخت شده گفت:‌در مورد ملزومات پزشکی تصمیمات خوبی گرفته شده و امیدواریم مشکل این دوستان حل شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تولید دارو اظهار کرد: اکثر داروها در کشور تولید می‌شوند بنابر این میزان واردات  دارو به کشور نیز کاهش یافته است.
*قیمت داروها بر اساس قیمت‌گذاری‌های بین‌المللی انجام می‌شود
وی با بیان اینکه بیشتر داروهای گران‌قیمت خارجی را خوشبختانه با توان دانشمندان داخلی تولید می‌کنیم، اظهار کرد: با اجرای طرح ژنریک نیز همه داروهای اساسی را تولید کرده و اگر این مسئله محقق نمی‌شد میزان واردات چند ده برابر سایر کشورها بود.
حریرچی تصریح کرد: این مسئله باید بررسی شود که قیمت داروی تولید داخل یا خارج نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر است یا گران‌تر؟! باید توجه داشت قبل از اجرای طرح تحول متوسط قیمت داروهای وارداتی نسبت به کشورهای مشابه به شکل قابل توجهی زیاد بود.
سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت این بوده که داروها را با قیمت عادلانه برای مردم تهیه کند،‌گفت: قیمت‌گذاری در زمینه دارو بر اساس قیمت‌گذاری‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد تا هم سود برای همه تأمین کنیم و هم بتوانیم مصرف دارو را در حد معقول نگه داریم.
*شگفتی سازمان بهداشت جهانی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله‌زده
وی در مورد اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: میزان خدمت‌رسانی در این مناطق بیشتر شه باید توجه داشت که گاهی حادثه رخ می‌دهد و امدادرسانی نیز صورت می‌گیرد اما نباید این انتظار را داشت که هیچ بیماری و مشکلی رخ نخواهد داد.
حریرچی تصریح کرد: از افتخارات ما خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده بوده که سازمان بهداشت جهانی نیز از این مسئله شگفت‌زده شده است.
*هشدار در مورد مصرف بالای شکر در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به مصرف بالای شکر در کشور هشدار داد و گفت: میزان این ماده در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بیشتر بوده و این در حالی است که باید شکر را به عنوان کالای آسیب‌رسان سلامت بشناسیم.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین کالاهای آسیب‌رسان مجاز شکر بوده که حتی از مصرف چربی هم بدتر است بنابر این باید تصمیم‌گیری در مورد مواد غذایی آسیب‌رسان به مردم انجام شود که در این زمینه تنها نباید به وظیفه وزارت بهداشت توجه کرد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 451985
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *