۰
گزارش تفتان ما از آفت بزرگ یادگاری نویسی بلای جان آثار تاریخی ؛

شناسنامه خط‌خطی آثار تاریخی/ وقتی یادگاری نویسان میراث فرهنگی را فتح می‌کنند

نکته‌ای این روزها به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل گردشگری در شهرستان خاش به شمار می‌رود، هجوم یادگاری نویسان برای ثبت شاهکار خود بر روی آثار تاریخی شهرستان است که مانند آفتی بزرگ بدنه تاریخی شهرستان را مورد هجوم بی‌فرهنگی خود قرار داده‌اند.
شناسنامه خط‌خطی آثار تاریخی/ وقتی یادگاری نویسان میراث فرهنگی را فتح می‌کنند
به گزارش تفتان ما با نزدیک شدن به پایان سال 96 و رسیدن به ایام تعطیلات عید سیل گردشگران به سمت شهرستان خاش به دلیل داشتن مناسب‌ترین هوا روانه می‌شود که منبعی سرشار از درآمد غیرنفتی نصیب استان سیستان و بلوچستان می‌کند.

در این میان تاریخی‌ترین شهرستان خاش نیز میزبان گردشگرانی از سراسر کشور برای بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان هستند.

نکته‌ای این روزها به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل گردشگری در شهرستان خاش به شمار می‌رود، هجوم یادگاری نویسان برای ثبت شاهکار خود بر روی آثار تاریخی شهرستان است که مانند آفتی بزرگ بدنه تاریخی شهرستان را مورد هجوم بی‌فرهنگی خود قرار داده‌اند.

حفاظت از میراث فرهنگی هر شهر نشان از فرهنگ بالای آن دیار و مردمان آن خطه دارد، میراثی که از اجداد و نیاکان ما باقی‌مانده است یادگاری است تا ورق‌های کتاب گذشته خود را به‌صورت مصور دریافت کنیم.

اما زمانی که برای حفظ این میراث کم‌کاری صورت گیرد و مواظب از آن به‌صورت یک فرهنگ در میان مردم به‌خوبی نهادینه نشود این آثار کم‌کم به یک خرابه و پس‌ازآن به‌کلی از یادها فراموش می‌شود.

آثاری که مصورترین بخش‌های تاریخ هر منطقه به شمار می‌روند و گویاترین حالت‌های تاریخ هر منطقه را تشکیل می‌دهند در میان گرد فراموشی و بی‌توجهی دفن شده‌اند.

شهرستان خاش به لحاظ قدمت تاریخی و فرهنگی در میان شهرستان‌های کهن استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که ابنیه تاریخی بسیاری در جای‌جای آن قرار دارد اما در کمال تأسف این ابنیه تاریخی به دلایل نامعلوم مورد بی‌مهری قرارگرفته است.

در برخی از مواقع این بی‌مهری جای خود را به بی‌رحمی داده است و بدنه برخی از عمارت های شهرستان مورد هجوم یادگاری‌های افرادی بی‌سواد قرارگرفته است که زخم بی‌توجهی به این بناهای تاریخی را دردناک‌تر از گذشته می‌کند.

تازه‌ترین شاهکار این افراد بی‌سواد یادگاری نوشتن در برخی از دیواره‌ها است که این بنا های تاریخی را با نمایی تأسف‌بار جلو دیدگان گردشگران قرار می‌دهد.

گرچه این اولین بار نیست که آثار تاریخی در شهرستان خاش از هجوم یادگاری نویسان در امان نمی‌ماند اما در عصری که گردشگری مهم‌ترین منابع درآمدی کشورها و شهرها را تشکیل می‌دهد تخریب آثار تاریخی در خاش به عادی‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

درحالی‌که جمعی از همشهریان در اقدامی هماهنگ و نمادین اقدام به پاک‌سازی بناهای تاریخی و رنگ‌آمیزی ورودی‌های برخی از بناها  کرده‌اند، برخی دیگر با نوشتن یادگاری بر بدنه این بناها سعی در تخریب این آثار تاریخی دارند.

متأسفانه به دلیل عدم برخورد نامناسب با چنین افرادی و بی‌توجهی میراث فرهنگی شهرستان خاش به مقوله فرهنگ‌سازی حفاظت از آثار تاریخی، این بناهای قدیمی در معرض نابودی کامل قرارگرفته و اگر این روند با سرعت انجام شود در آینده شاهد نابودی کامل آن خواهیم بود.

شاید اگر شناسنامه این آثار تاریخی بیشتر و بهتر برای مردم معرفی می‌شد امروز شاهد چنین حوادث تلخی برای آثار تاریخی شهرستان نبودیم و پویایی صنعت گردشگری را در شهرستان خاش شاهد بودیم.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 451928
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *