۰

برنامه‌های روحانی در دیدار سه روزه از هند/ توسعه بندر چابهار و بررسی ده‌ها قرارداد محور اصلی مذاکرات است

روزنامه هندی فاینانشال اکسپرس با اشاره به برنامه‌های حسن روحانی در دیدار سه روزه از هند به نقل منابع رسمی اعلام کرد، بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، بررسی ده‌ها قرارداد و نیز توسعه بندر چابهار محور اصلی مذاکرات است.
برنامه‌های روحانی در دیدار سه روزه از هند/ توسعه بندر چابهار و بررسی ده‌ها قرارداد محور اصلی مذاکرات است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ساعاتی پیش فرودگاه مهرآباد را به مقصد هند ترک کرد و قرار است دیدار سه روزه از این کشور داشته باشد. رسانه‌های هندی درباره برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر و موضوعات مورد گفت‌وگو نوشته‌اند. 
رسانه فاینانشال اکسپرس هند نوشته است که اکثر بحث‌ها پیرامون اجرایی کردن قراردادهای گذشته بین دو کشور که اکثرا اقتصادی هستند خواهد بود. همچنین موضوع توسعه بندر چهابهار هم که سالها مسکوت مانده است نیز بحث و بررسی خواهد شد. 
این رسانه در ادامه نوشته است؛ ایران و هند درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف طی دیدار سه روزه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. 
همچنین وزیر امور خارجه هند گفته است روحانی و ناندرا مودی نخست‌وزیر هند شرایط پیشرفت روابط دوجانبه را بررسی خواهند کرد.
همچنین منابع رسمی در حیدرآباد اعلام کردند روحانی به فرودگاه بیگامپت فرود می‌آید و پس از آن برای مسلمانان، طلاب و روحانیون سخنرانی خواهد داشت. 
براساس این گزارش، این نخستین دیدار روحانی از هند پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری ایران از آگوست ۲۰۱۳ تاکنون است. 
همچنین وزیر امور خارجه هند گفته است دو طرف در این دیدار شرایط پیشرفت روابط دوجانبه را بحث و بررسی می‌کنند و همچنین روی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم متمرکز خواهند شد. در دهلی‌نو علاوه بر صحبت‌های نخست‌وزیر هند و دیگر مقامات این کشور بر روی مسائل منطقه‌ای و کلیدی‌ای که بین دو طرف وجود دارد، برنامه‌ریزی شده رئیس‌جمهور ایران نیز  در بنیاد تحقیقات آبزرور (ORF) سخنرانی کند.
در این دیدار روحانی و رهبران هند درباره آخرین وضعیت منطقه و جهان و همچنین نهایی کردن بندر چابهار گفت‌وگو خواهند کرد که می‌تواند برای تجارت دوجانبه دو کشور در منطقه و همچنین دسترسی دو طرف به افغانستان و بازارهای منطقه و بین‌المللی بسیار مفید و مؤثر باشد. 
در دیداری که سال ۲۰۱۶ مودی نخست‌وزیر هند از ایران داشت، حدود ده‌ها قرارداد بین دو کشور امضا شد و در این سفر این قراردادها نیز بررسی خواهد شد.
در توافق سه‌جانبه‌ موسوم به توافق چابهار توسط وزرای حمل و نقل هند، ایران و افغانستان در حضور مودی، روحانی و اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان امضا شد. این قرارداد مستلزم ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از سوی هند برای تجهیز کردن بندر چابهار در جنوب شرق ایران است. بندر بسیار مهم و استراتژیکی که در صورت آماده شدن، مسیر ترانزیتی برای هند به سمت ایران و افغانستان با گذشتن از کنار پاکستان خواهد بود.
هند و ایران در سالهای گذشته پیمان‌های اقتصادی و تجاری خود را در حوزه‌های مختلف توسعه داده‌اند، اگرچه این مسئله بیشتر بر روی واردات نفت ایران توسط هند متمرکز شده است. 
براساس اعلام وزیر امورخارجه هند، قرارداد دوجانبه بین ایران و هند در طول سال 2016- 2017 بالغ بر ۱۲.۸۹ میلیارد دلار بود. هند حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار کالا که اساساً نفت خام بوده از ایران وارد کرده است و به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرده است. 
مقامات رسمی اعلام کردند؛ همچنین روحانی در این سفر قرار است در مسجد تاریخی حیدرآباد پس از نماز جمعه سخنرانی کند و در این مراسم، روحانیون مذهبی از مکاتب مختلف شرکت خواهند کرد. 
همچنین انتظار بر این است که از مکان‌های تاریخی این منطقه نیز نظیر آرامگاه قطاب شاهی در گلکندا نیز بازدید کند. 
این منبع همچنین اضافه کرد که این دومین دیدار روحانی از حیدرآباد است و اولین دیدار وی پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری ایران محسوب می‌شود. 
قرار است حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ۱۶ فوریه هند را ترک کند. 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 451918
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *