۰
گزارش تفتان ما از درختکاری؛ مُسکن بحران های زیست محیطی؛

توسعه درختكاري؛ تنها راهکار خروج از بحران خشكسالي در جنوب شرق كشور/ غرس 6 هزار اصله انواع درخت در شهرستان خاش

در شرایطی که این روزها بحران زیست محیطی و خشكسالي، جهان امروز را با تهدید و چالشی جدی روبه‌رو کرده است اما درختكاري تنها راه مبارزه و خروج از بحران خشكسالي در جنوب شرق كشور محسوب می‌شود.
توسعه درختكاري؛ تنها راهکار خروج از بحران خشكسالي در جنوب شرق كشور/ غرس 6 هزار اصله انواع درخت در شهرستان خاش
به گزارش تفتان ما ، يكي از ضرورت‌هاي كنوني جامعه و با توجه به خشكسالي هاي اخير در كشور، درختكاري است  چرا كه متاسفانه در عصر حاضر منابع طبيعي تجديد شونده موجود در نامطلوب ترين شرايط قرار دارند.

در واقع آنچه كه بيش از هر عامل ديگري به خصوص در سطح ملي و در اين مرحله مي تواند تاثير خوبي داشته باشد،‌درختكاري و افزايش آگاهي جامعه نسبت به مشكلات تخريب منابع طبيعي و بسيج نيروهاي مردمي در راستاي مبارزه با خطرات احتمالي است.

علي اي حال منابع طبيعي و خدادادي به دو دسته تقسيم مي شوند؛ يك دسته تجديد پذير مانند جنگل ها و مراتع و دسته ديگر تجديد ناپذير همانتند نفت و گاز كه براي هميشه از دسترس بشر خارج مي‌شوند.

پروردگار متعال در آيه اول سوره انفال مي‌فرمايد: "يسئلونك عن الانفال‌ قل الانفال للله والرسول" به اين معني كه "اي رسول ما، چون امت از تو حكم انفال را سئوال كنند، جواب بده كه انفال مخصوص خدا و رسول است".
 

 
6 هزار اصله درخت در شهرستان خاش غرس شد
شهردار خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: با توجه به کارکرد فضای سبز در تلطیف هوا و زیباسازی محیط شهری، کاشت ۶ هزار اصله  درخت در برنامه کاری، توسعه فضای شهری شهرداری خاش قرار دارد.

عبدالمجيد تمنداني با بيان اينكه درختکاری یکی از برنامه‌های مهم در این فصل سال محسوب می شود،گفت: کاشت گل‌های زینتی و درختان در دستور کار بخش فضای سبز شهرداری خاش قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه انواع درخت هاي توت، کاج توپی و تهران در مرکز شهر خاش در حال غرس است، تصريح كرد: چند هزار اصله نهال گل شب بو دیگر نیز تا پایان ماه جاری غرس خواهد شد.
 

 
تمنداني افزود: در راستای توسعه خدمات شهری به شهروندان و زیباسازی مبلمان شهری جهت استقبال از نوروز این مهم در  شهر خاش اجرایی خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: برنامه هر شهروند یک درخت توسط شهرداری و با مشارکت سازمان‌های مردم‌ نهاد و با نظارت واحد فضای سبز انجام خواهد شد.

شهردار خاش با اشاره به برنامه هر شهروند یک درخت، گفت: این برنامه با چند هدف برگزار می شود که این اهداف شامل  افزایش سرانه فضای سبز، افزایش حس مسئوليت پذیری شهروندان  و توسعه فرهنگ مشارکتی شهروندان می شوند.

وي با بيان اينكه یکی از ارکان توسعه مشارکت سازمانها و مردم است، ادامه داد: امیدواریم با  ارتقای آگاهی، اطلاع ‌رسانی، تبلیغات صحیح  و درگیر کردن شهروندان در تصمیم سازی و اجرا این مقوله را بهتر پیش ببریم.

سال گذشته از تعداد 6 هزار درخت كاشته شده، يك هزار آن توسط شهروندان تخريب شده است
رئیس شورای شهر خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه طرح تفکیک از مبدا یکی دیگر از مسائل مهم مشارکت شهروندان است، اظهار كرد: این بار می خواهیم با مشارکت مردم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم و شهروندان را در پایش و نگهداشت درختان توجه دهیم.
 

 
بهزاد بهادری افزود: واحدپارک ها و فضای سبز هر سال کاشت درختان را در این فصل انجام می دهد اما منظور این از طرح " هر شهروند یک درخت " این است که بتوانیم شهروندان را در حفظ و نگهداشت درختان با خود همراه کنیم .

وی ادامه داد: در واحد پارک ها و فضای سبز بررسی های انجام دادند که از گونه هایی برای بحث درختکاری استفاده کند که بیشترین سازگاری را با محیط داشته باشد و درختان بومی را تهیه کردیم و فرآیند انتخاب گونه صورت گرفت.

بهادري با بيان اينكه فازبندی این کار را بر این مبنا گذاشتیم که محلات کم برخوردار که از نظر درختکاری کمبود  هستند کاشته شود، خاطرنشان كرد: بروشورها و بنرهایی آماده شده که در زمینه درختکاری به شهروندان اطلاع رسانی شود.

وی گفت: در هفته منابع طبیعی فعالیت سمن های محیط زیستی تشدید شود و در مسئله کاشت نهال باید این امر را مورد توجه قرار دهیم که تنها درخت کاشتن حائز اهمیت نیست بلکه نگهداشت از آن نهال بسیار مهم تر است.

رئيس شوراي شهر خاش يادآور شد: تلاش شده که با آموزش کودکان در مدارس، بحث نگهداری از درختان و گیاهان را از طریق دانش آموزان به خانواده ها انتقال دهیم چون بیشتر خانواده ها نسبت به گفتار کودکان خود حرف شنوی بیشتری دارند و به این ترتیب مشارکت خانواده نیز بیشتر می شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر تشکل ها و انجمن های مردم نهاد مقوله جلب مشارکت را در سطح مدارس انجام دهند اما بهتر این است که واحد پارک ها و فضای سبز، نهادها و رسانه ها که ابزارهای جلب مشارکت عمومی هستند نیز در این زمینه فعال باشند.

بهادري تصریح کرد: سخن ما این است که اگر در محل و منطقه ای، سازمان پارک ها نهالی را کاشت، خود مردم نیز نسبت به آن نهال و درخت توجه داشته باشند.

وي با بيان اينكه مسئله مهم فرهنگ سازی باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا جلب مشارکت عمومی بیشتر شود، افزود: منظور از طرح هر شهروند یک درخت، جهاد درختکاری و افزایش مشارکت عمومی است.
 

 
رئيس شوراي شهر خاش ادامه داد: منظور از طرح جهاد درختکاری بحث فرهنگ سازی است چون ما در شهر خاش چندین هزار به همین تعداد درخت بکاریم  شاید در پروسه ای چند ساله بتوانیم.
وی با بیان اینکه بیشتر بحث فرهنگ ‌سازی مورد نظر است، گفت: در سال گذشته ۶ هزار درخت کاشته شد اما هزار درخت نیز سالم باقی نماند و دلیل آن اینست که بعضی از شهروندان مسئوليت پذیر نیستند.

بهادري با بيان اينكه آفت یکی از مشکلات اصلی درختان در محلات مختلف شهرداری است، تصريح كرد: مسئله مهم آبدهی، سمپاشی به موقع باید از سوی واحد فضا سبزو پارک ها لحاظ شود.

وی ادامه داد: شهروندان نیز باید این حس مسوولیت را داشته باشند، مغازه داری که عنوان می کنند که نیاز به درختی در جوار محل کار خود دارد که سایه ایجاد کند باید حداقل به آب دهی آن توجه کند.

بهادري اذعان كرد: سعی کنیم با انجام درختکاری این حرکت بزرگ و ارزشمند را در ترویج و فرهنگ سازی برای جامعه اتفاق بیافتد، کار بسیار ارزشمند و خوبی است.

وي اظهار كرد: در سال های اخير درختکاری بیشتر به صورت نمادین اتفاق می افتاد و کار کارشناسی در این زمینه وجود نداشت و خیلی از درخت هایی که طی سال های گذشته کاشته می شد متاسفانه به علت اینکه برنامه ریزی دقیق و کار کارشناسی انجام نشده بود، گونه های سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه در کشور انتخاب نمی شد ولی در برنامه های پیش رو به این مهم توجه خاصی می شود.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 451885
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *