۰

شعبده‌بازی با آمار مربوط به حجاب/ آیا ایرانیان مخالف قانون پوشش هستند؟

تنها 22.2 درصد ایرانیان با این عبارت که «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» مخالف یا کامل مخالف هستند و در مقابل 53.1 درصد با عبارت مزبور موافق یا کاملا موافق هستند.
شعبده‌بازی با آمار مربوط به حجاب/ آیا ایرانیان مخالف قانون پوشش هستند؟
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،دکتر مجید حیدری چروده، مدرس جامعه‌شناسی طی یادداشتی به انتقاد از برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی، پیرامون نظر عمومی جامعه در خصوص حجاب پرداخت و نوشت:
اخیرا نتایجی از پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها منتشر در مورد حجاب اجباری و اختیاری منتشر شده است که در آن طرفداران حجاب اختیاری بسیار بیشتر از حجاب اجباری نشان داده شده است در حالیکه واقعیت نتایج به دست آمده در پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها چیز دیگری است.

 
در صفحه 259 گزارش پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها –جدول بالا- آمده است که از نظر 10.6 درصد ایرانیان بدحجابی اشکال ندارد، 67.7 درصد نیز علیرغم اینکه با بدحجابی مخالف هستند با بدحجاب‌ها کاری ندارند اما 17.6 درصد ایرانیان در صورت مشاهده بدحجابی اقدام به تذکر و 1.2 درصد نیز به مراجع ذی‌صلاح اطلاع می‌دهند؛ البته 2.9 درصد نیز اظهار داشته‌اند که با بدحجاب‌ها برخورد می‌کنند. در گزارشی که این روزها به تفکیک استان‌های کشور منتشر شده است دو مورد اول (دو گزینه سمت راست) را با هم جمع‌ کرده‌اند و نوشته‌اند موافقت با حجاب اختیاری! و مجموع سه مورد آخر (سه گزینه سمت چپ) را هم طرفداری از حجاب اجباری تلقی کرده‌اند! در حالی که گزینه 2 که اکثریت قابل توجهی را هم تشکیل می‌دهند در مقام نظر مخالف و در مقام عمل منفعل هستند و نباید در هیچکدام از دو سر طیف ادغام شوند اما دریغ که هر یک از دو سر طیف تلاش می‌کنند این عده را هم تیمی خود قلمداد کنند.
به نظر من دو گزینه سمت راست به جای آنکه حمل بر موافقت با بدحجابی شود بهتر است به عنوان نوعی مدارای اجتماعی به معنای عام و تساهل مذهبی به معنای خاص در بین ایرانیان تفسیر شود. روحیه‌ای که بر اساس جدول مندرج در صفحه 261 همین گزارش در بین ساکنین شهرهای بزرگ، جوانان 15 تا 29 سال و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی رو به افزایش است.

 
اگر به محتوای سوال بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که از پاسخگو در موقعیت عمل و عینی، نظرخواهی شده است اما وقتی به مقام ذهنی و نظر می‌رسد نتایج مقداری متفاوت می‌شود. به عنوان مثال در صفحه 248 همین گزارش آمده است تنها 22.2 درصد ایرانیان با این عبارت که «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» مخالف یا کامل مخالف هستند و در مقابل 53.1 درصد با عبارت مزبور موافق یا کاملا موافق هستند (موافقین تقریبا 2.5 برابر مخالفین هستند) با این حال 24.8 در وضعیت خنثی قرار دارند و نباید توسط دو سر این طیف یارگیری شوند. علاوه بر این کسانی که عملا قصد کشف حجاب یا بدحجابی را دارند لازم است تصویر دقیقی از عِده و عُده خود داشته باشند و جوگیر نشوند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 451813
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *