۰
رئیس هیئت ورزشهای بومی و محلی سيستان و بلوچستان:

برگزاري جشنواره بزرگ دا(مادر) با حضور بيش از 5 هزار نفر از بانوان خاشي/ اين جشنواره در 19 روستاي سيستان و بلوچستان اجرا شد

رئیس هیئت ورزشهای بومی و محلی سيستان و بلوچستان گفت: جشنواره بزرگ دا(مادر) با حضور بيش از 5 هزار نفر از بانوان خاشي در دهستان اسماعيل آباد بخش مركزي خاش برگزار شد.
برگزاري جشنواره بزرگ دا(مادر) با حضور بيش از 5 هزار نفر از بانوان خاشي/ اين جشنواره در 19 روستاي سيستان و بلوچستان اجرا شد
محمدامیر براهویی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: این جشنواره با هدف توسعه فعالیت های فرهنگی و ورزشی بانوان و ترویج فرهنگ ورزش و تشویق به ورزش و همچنین ایجاد شور، نشاط و سرگرمی بین بانوان در حوزه های مختلف بازی های بومی محلی، صنایع دستی، پخت غذاهای محلی و تجلیل از مسن ترین مادر بزرگ روستا اجرا شد.

وی با بيان اينكه جشنواره دا(مادر) در  19 روستای سیستان و بلوچستان برگزار شده است، گفت: در این جشنواره یکی از پرجمعیت ترین روستاهای هر شهرستان به عنوان روستای میزبان مشخص و سایر بانوان روستایی نیز در این روستا گرد هم می آیند و به رقابت و اجرای برنامه می پردازند.

براهويي ادامه داد: این جشنواره در سراسر کشور با حمایت فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی و وزارت ورزش و جوانان برگزار می شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تنوع فرهنگی تا کنون 130 بازی بومی محلی در استان شناسایی شده به طوری که تنوع این رشته ها زمینه جذب بیش از 6 هزار ورزشکار سازمان یافته را در این هیات فراهم کرده است.

وی تصريح کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان های سرآمد در رشته بازی های بومی محلی است به گونه ای که سال گذشته موفق به کسب عنوان دوم کشوری شد.
 
براهويي ا با بيان اينكه مشارکت، همدلی و همکاری مردم با مسئولین موجب پیشرفت و توسعه هر منطقه ای شده است، خاطرنشان كرد: در این جشنواره علاوه بر  راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی و پخت غذاهای بومی و ورزشهای بومی و محلی به اجرا در آمد.

براهويي ادامه داد: تاکنون افزون بر 180 ورزش بومی و محلی در سیستان و بلوچستان شناسایی و بخش زیادی از این ورزشها با کمک روستائیان و عشایر احیاء شده اند و در این جشنواره که مردم اسماعیل آباد بخش مرکزی خاش برپا کردند افزون بر ده ورزش به نمایش درآمد.

رئیس هیئت ورزشهای بومی و محلی سيستان و بلوچستان تاکید کرد: در سیستان و بلوچستان ظرفیت های ارزشمندی وجود دارد که برای شکوفا کردن آنها تلاش می کنیم اینگونه جشنواره ها بیش از پیش اجرا شوند.
 
گفتني است؛ در این جشنواره ورزشی و فرهنگی برنامه های مختلفی از جمله طناب زنی، دارت، یک قل دو قل، و حلقه زنی در رده های سنی مختلف بین بانوان بخش مرکزی شهرستان خاش به رقابت پرداختند.

حدود 30 غرفه صنایع دستی شامل سوزن دوزی، حصیربافی، غذاهای بومی و محلی و گیاهان دارویی در حاشیه این جشنواره تشکیل و موسیقی محلی و ورزشهای بومی و محلی به اجرا درآمد و از برگزیدگان جشنواره تجلیل شد.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 451805
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *