۰

من اولین کسی بودم که استند آپ کمدی را به طور مستقل در ایران اجرا کرد/ بعضی ها خاطره گویی را با استند آپ اشتباه می گیرند

امیر کربلایی زاده بازیگر و استند آپ کمدین گفت: مردم من را در برنامه خندوانه با اجرای استند آپ کمدی شناختند. سجاد افشاریان که در اتاق فکر خندوانه بود به درخواست من فیلم استند آپ هایم را به رامبد جوان نشان داده بود. از فصل دوم خندوانه که رامبد جوان پس از دیدن استند آپ اولم از کارم خوشش آمد و لطف کرد بازهم من را دعوت کرد که این همکاری ادامه دار شد.
من اولین کسی بودم که استند آپ کمدی را به طور مستقل در ایران اجرا کرد/ بعضی ها خاطره گویی را با استند آپ اشتباه می گیرند
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،امیر کربلایی زاده بازیگر و استند آپ کمدین جوان کشور در رابطه با حضور خود در جشنواره تئاتر و فیلم فجر گفت: من در جشنواره تئاتر و فیلم فجر امسال حضور ندارم. یک فیلم سینمایی داشتم که به جشنواره نرسید اما مانند سال گذشته بیننده جشنواره خواهم بود.
برخورد سلیقه ای و عدم ثبات مدیریت، مشکلات فراوانی در تئاتر به وجود می آورد
وی در مورد جشنواره تئاتر فجر گفت: با توجه به اینکه دبیر جشنواره تئاتر فجر تغییر کرده است، باید ببینیم که فرهاد مهندس پور رئیس جشنواره تئاتر چه اقداماتی را برای بهتر شدن فرآیند جشنواره دارد. اصولا من معتقد هستم جشنواره تئاتر فجر بزرگترین و بهترین ویترین تئاتری کشور است و در این ویترین است که تئاتر به معنای اخص کلمه دیده شده و در عرصه بین الملل مطرح می شود. اینکه چه کارهایی وارد آن شود و چه اثراتی بتواند روی جامعه بگذارد خیلی مهم است. متاسفانه گاهی اوقات سلیقه ای برخورد کردن و عدم ثبات مدیریت در تئاتر به خصوص در جشنواره فجر باعث شده که با شکل های متفاوتی از جشنواره رو به رو شویم و نتوانیم یک جشنواره با ثبات درست و حسابی را به همه جهان معرفی کنیم که جشنواره فجر به عنوان مثلا دارای این خط مشی ها، حدود کاری و این شکل است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که سیاست های رئیس جشنواره تئاتر چیست و آیا تفاوتی دارد و می تواند در روند بهینه تئاتر و بهتر شدن شرایط  برای ورود افراد علاقه مند به این هنر تاثیرگذار باشد یا خیر.
در کشور ما تئاتر در سبد فرهنگی، اجتماعی در اولویت نیست
کربلایی در ادامه گفت: مسلما ما هم شرایط خودمان را داریم. من الان احساس می کنم چون تئاتر در سبد فرهنگی،اجتماعی در اولویت های اصلی نیست و آن حمایتی که باید، از آن نمی شود، متاسفانه هر سال این حمایت به طرق مختلف کمتر می شود و هنوز توسط دولتمردان به عنوان یک نیاز اساسی جامعه به عنوان یک جریان ساز و به عنوان یک فرآیند فرهنگی و هنری دیده نمی شود. تئاتر هنوز نتوانسته است در داخل کشور به یک پایگاه و ثبات موفق برسد تا بتواند در دنیا و جاهایی که مهد تئاتر های موفق هستند خود را نشان دهد. در دنیا تئاتر را به عنوان یکی از انسان ساز ترین هنر ها معرفی می کنند و در مدارس و خانواده ها، حضور فرزندانشان در گروه های تئاتری مایه افتخارشان است.

هنرمند نیازمند حمایت است.حمایت صرفا مالی نیست.جایگاه اجتماعی،امنیت شغلی و بیمه مناسب از نیازهای هنرمند است.
 
این بازیگر کشورمان اظهار کرد: متاسفانه سینمای ما اصولی و با ضابطه نیست.یعنی نمی توان گفت کارگردان های سینما از بین تئاتری ها بازیگر انتخاب می کنند و هنرمندان تئاتر می توانند امیدوار باشند که به سینما راه پیدا می کنند. در این سال ها به وفور دیده ایم که افرادی بدون هیچ سابقه تئاتر یا حتی آموزشگاهی وارد سینما شده اند و در ادامه با همین رابطه ها و به شکل غیر معمول و نامناسب توانسته اند جایگاه پیدا کنند و موفق باشند. در واقع باید گفت که برای وارد شدن به سینما و تلویزیون رابطه نیاز است. جالب اینجاست که همین بازیگران سینما که در تئاتر بی تجربه هستند پس از مدتی برای گیشه داشتن آن نمایش به تئاتر هم می آیند و این به نظر من خیلی خوشایند نیست.
تئاتر خانه اصلی من است؛ اگر از تئاتر تامین شوم در آن باقی می مانم
وی خاطر نشان کرد: من خودم را زاده تئاتر می دانم. تئاتر خانه اصلی من است. از سال 69 وارد جریان آموزش و یادگیری تئاتر شدم و تا به الان تلاشم این بوده که بیشتر یاد بگیرم. مسلما اگر از تئاتر تامین شوم و امنیت شغلی داشته باشم سعی می کنم در آن باقی بمانم. اصلا ادعا ندارم که تجربه کردن سینما و تلویزیون را دوست ندارم. قطعا هرکس دوست دارد مدیوم های مختلف را تجربه کند. دوست دارم تئاتر خوب کار کنم. الان دیگر در جشنواره ها شرکت نمی کنم، چون احساس می کنم جشنواره برای جوان ترها است و برای دیده شدن آنهاست. حضور بازیگران دارای تجربه و شهرت بالاتر در این جشنواره ها باعث می شود که جوان ترها دیده نشوند و فرصت کشف استعدادشان گرفته شود.

زمانی بود که در سال 6 یا 7 نمایش را کار می کردم. اما الان سالی 2 نمایش را اجرا می کنم
کربلایی زاده گفت: بر خودم واجب می دانم که اگر قرار بر این باشد که در جشنواره شرکت کنم به عنوان بخش های جنبی و مهمان با کارگردان ها همکاری کنم. درزمینه کاری هم سعی می کنم تئاترهایی کار کنم که بیشتر به مذاقم خوش بیاید و بتوانم رسالتم را به عنوان بازیگر درست انجام دهم. زمانی بود که در سال 6 یا 7 نمایش را کار می کردم. اما الان سالی 2 نمایش را اجرا می کنم.
رامبد جوان یک بار کارم را دید و از آن به بعد بارها من را به خندوانه دعوت کرد
این بازیگر جوان کشورمان گفت: مردم من را در برنامه خندوانه با اجرای استند آپ کمدی شناختند. سجاد افشاریان که در اتاق فکر خندوانه بود به درخواست من فیلم استند آپ هایم را به رامبد جوان نشان داده بود. از فصل دوم خندوانه  که رامبد جوان پس از دیدن استند آپ اولم از کارم خوشش آمد و لطف کرد بازهم من را دعوت کرد که این همکاری ادامه دار شد.
 من اولین کسی بودم که استند آپ کمدی را به طور مستقل در ایران اجرا کرد
امیر کربلایی عنوان کرد: قبل از اینکه وارد خندوانه شوم اولین کسی بودم که استند آپ کمدی را طبق تعریف درستی که در دنیا دارد به طور مستقل در ایران اجرا کردم. از اساتید تئاتر و سینما دعوت می کردم تا شاهد اجراهای من باشند و حمایت کنند. سال 91 با استند آپ «چی شد که مار خوردم» در کافه مرچ استارت کارم را زدم. آن موقع مرکز هنرهای نمایشی مجوزی برای این کار صدور نمی کرد به همین خاطر مجبور بودم که بدون مجوز کار کنم تا مردم با کارم آشنا شوند و بین استند آپ کمدی و دیگر هنرهای سرگرم کننده مانند تقلید صدا، جوک تعریف کردن و... تمییز قائل شوند. استند آپ کمدی در دنیا در دسته هنرهای نمایشی قرار می گیرد. بزرگان بسیاری در دنیا مانند رابین ویلیامز،لوئیس سیکه، ادی مورفی، جیم کری و وودی آلن استند آپ را افتخاری بر کارنامه هنری خود می دانند.
برایم لذت بخش است که مردم من را به عنوان بازیگر می شناسند
وی ادامه داد: این که مردم من را به عنوان بازیگر نه صرفا استند آپ کمدین می شناسند برایم بسیار لذت بخش است و این که مردم نام من را در ویکی پدیا و گوگل دنبال می کنند تا سوابقم را بشناسند خیلی خوشحالم می کند. بعضی ها می گویند خندوانه خوب تو را مطرح کرد انگار که من هیچ سابقه هنری ندارم و به عنوان مثال قبلا آهنگر یا نجار بوده ام و الان که در خندوانه دیده شدم پیشه قبلی خود را رها کرده ام.من از ابتدای زندگی ام لحظه به لحظه کارهای هنری کرده ام. از سال 79 تئاتر تدریس کرده و شاگردان بسیار زیادی داشتم.
استند آپ به معنی نقد و به چالش کشیدن،با استفاده از ابزار طنز و کمدی است
کربلایی زاده خاطر نشان کرد: استند آپ کمدی در دنیا و ایران زیر 100 سال است که اجرا می شود و بسیار جوان است. در ایران پیش پرده خوانی هایی که استاد انتظامی می دادند به استند آپ نزدیک بوده است. استند آپ به معنی نقد یا به چالش کشیدن رفتارهای سیاسی، اجتماعی، جنسی و دینی است. به چالش کشیدن رفتارهای درست و غلط انسان با استفاده از ابزار طنز و کمدی است. استند آپ تماشاگر را علاوه بر خنداندن، به اندیشه به رفتارش و به آن چیزی که در دنیا و بین انسان و خدا هست وادار می کند.
استند آپی که مهران مدیری انجام می دهد به صورت تاک شو است
وی در مورد اجرای مهران مدیری در برنامه دورهمی گفت: استند آپی که مهران مدیری انجام می دهد به صورت تاک شو است. یک برنامه ترکیبی سخن محور که با استفاده از لحظات کمدی اجرا می شود. او فردی بسیار موفق و دقیق در به کار بردن هجاها، آواها، کلمات، آکسان گذاری ها و ریتم و تمپو زیر لایه های کلام است که بسیار در این کار تبحر دارد. اما استند آپی که من کار می کنم مقداری متقاوت است. استفاده از زبان بدن و ابزار بازیگری در استند آپ من اجرای نمایشی تری را به وجود می آورد.

هر کاری که باعث خنده و سرگرمی مخاطب شود استند آپ کمدی نیست
این کمدین موفق در ادامه گفت: فرامش نکنیم بعضی ها خاطره گویی را با استند آپ اشتباه می گیرند. خاطره گویی به خصوص خاطره شخصی استند آپ نیست. بلکه می توانید بخشی از استند آپ باشد آن هم خاطره ای که خودت بسازی تا هدفت را بگویی. هر کاری که باعث خنده و سرگرمی مخاطب شود استند آپ کمدی نیست.
امیدوارم استند آپ فارغ از هر جبهه و جناح سیاسی رسالت خود را در اندیشه سازی به وجود آورد
امیر کربلای زاده در پایان عنوان کرد: به عنوان اولین کسی که این جریان را در کشور راه اندازی کرده از وضعیت امروزه استند آپ خوشحالم که خیلی ها به سمت آن رفته اند. ورکشاپ ها بسیاری برگزار می شود و دانشجوهای زیادی از آن استقبال کرده اند. امیدوارم که در آینده استند آپ کمدی هم وارد رشته های تحصیلی شود و سالن هایی به این هنر اختصاص داده شود. امیدوارم استند آپ بتواند فارغ از هر جبهه و جناح و نگاه سیاسی رسالت خودش را در اندیشه سازی به وجود آورد.
گفتگو از احسان رستمیان
انتهای پیام/
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 451669
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *