۰

دست برتر لیست‌های «8 مارس» در انتخابات لبنان

«جریان 8 مارس» به تفرقه‌ای که «جریان 14 مارس» طی ۲ سال اخیر با آن مواجه بوده، دچار نیست و این جریان برای ائتلاف در راستای منافع انتخاباتی، موفق‌تر عمل کرده است.
دست برتر لیست‌های «8 مارس» در انتخابات لبنان
به گزارش سرویس بين المللي تفتان ما،احزاب  «جریان 8 مارس» (حزب‌الله و متحدان) عزم خود برای تشکیل فهرست‌‌های مشترک انتخاباتی در مناطقی که دو جنبش «امل و حزب‌الله» و متحدان قدیمی آنها حضور دارند، جزم کرده‌اند.
انتخابات پارلمانی لبنان، قرار است 16 اردیبهشت برگزار شود.
جریان 8 مارس برای ائتلاف با «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) -وابسته به رئیس جمهور میشل عون- به نحوی که به نفع طرفین باشد، تلاش خواهد کرد اما از طرفی با فهرست «المستقبل» (به ریاست سعد الحریری، نخست‌وزیر) و «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) برخورد خواهد کرد.
بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، جریان 8 مارس به تفرقه‌ای که جریان 14 مارس طی دو سال اخیر با آن مواجه بوده، دچار نیست. شکست‌های منطقه‌ای که مجموعه کشورهای خلیج فارس و آمریکا، به عنوان حامی جریان 14 مارس متحمل شد، کافی بود تا طرف‌های این جریان دنبال دستورکارهای خاصی باشند.
«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در عربستان بازداشت شد تا آنچه از نزدیکی الحریری با «سلیمان فرنجیه» (رئیس جریان المرده) مبنی بر دوری میان القوات‌اللبنانیه و المستقبل آغاز شده بود، تکمیل شود. جدای از تلاش‌های ریاض برای متحد کردن تیم، بحران‌ها «شکنندگی» مرزهای مشترک میان طرفین در برابر منافع موجودیتی را نشان داد؛ همانگونه که ائتلاف الحریری با «میشل عون» رئیس‌جمهور، به زیان رابطه‌اش با القوات‌الللبنانیه و مابقی احزب وابسته به 14 مارس تمام شد.
در مقابل احزاب متحد مقاومت  با دستاوردهای میدانی در سوریه و ثابت کردن درست بودن گزینه‌ مقاومت در مقابله با تکفیری‌ها و نیز شکست آنها در لبنان، روز به روز متحدتر شدند. بدون شک تیم مقاومت موفق شد اختلافی که به دلیل شرایط و انتخاب عون و ناراحتی فرنجیه پیش آمده بود ، پشت سر بگذارد.
انتخابات پارلمانی پیش روی لبنان، ایستگاه جدیدی برای نشان دادن اتحاد تیم 8 مارس است. حزب‌الله و اَمَل نه تنها تصمیم به ائتلاف در تمامی حوزه‌ها را دارند بلکه ائتلاف خود با تمام متحدان سنتی‌اش در جریان 8 مارس در سرتاسر لبنان را نهایی کرده است.
طی روزهای گذشته «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله ، «حنا الناشف» » رئیس حزب ملی - اجتماعی سوریه» (الحزب السوری القومی الاجتماعی) ، «وئام وهاب» وزیر سابق، به علاوه اکثر متحدان از اهل سنت مانند «عبدالرحیم مراد» وزیر سابق ، «جهاد الصمد، اسامه سعد، عدنان طرابلسی» نمایندگان سابق تا روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی لبنانی «سالم زهران»  دیدار کرد. قاسم در این دیدارها بر عزم حزب‌الله و جبش امل برای تشکیل لیست‌های مشترک با متحدان در تمامی حوزه‌ها تأکید کرد و گفت توانایی حزب‌الله در خدمت متحدانش برای کسب بهترین نتایج است.
فعلا می‌توان این را گفت که جریان 8 مارس وارد  نبردی قطعی با فهرست‌هایی خواهد شد که نامزدهای جریان المستقبل و القوات اللبنانیه در آن حضور دارند ؛ اما هنوز بحث‌ها درباره منافع جریان 8 مارس وجریان ملی آزاد برای ائتلاف در حوزه‌های مشخص ادامه دارد.
اما منابع بارز انتخاباتی وابسته به 8 مارس درباره «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه اعلام کردند درهای ائتلاف با او در بیشتر از یک حوزه باز است و مانعی برای ائتلاف در برخی حوزه‌ها وجود ندارد اما این امر بستگی به توانایی جنبلاط در جدایی ائتلافش با الحریری دارد.
مثلا در «بقاع غربی» 8 مارس تصمیم خود برای حمایت از لیستی که عبدالرحیم مراد تشکیل داد، نهایی کرده و جنبلاط تصمیم به ائتلاف با الحریری (دراین حوزه) گرفته است. 8 مارس در حوزه بیروت لیستی شامل طرابلسی (نامزد جمعیت طرح‌های خیریه اسلامی) و «فارس سعد » حزب ملی-اجتماعی سوریه تشکیل خواهد داد و هیچ درزی مذهبی برای مقابله با نامزدی جنبلاط نامزد نخواهد شد. 
8 مارس اولویت را با  لایحه انتخاباتی عریضی در حوزه «الشوف-عالیه» قرار خواهند داد که شامل تجمیع تمام قوای وابسته به 8 مارس از جمله «وئام وهاب» (رئیس حزب التوحید العربی)،«طلال ارسلان» (رئیس حزب دموکراتیک)، سنی‌های وابسته به 8 مارس، حزب ملی-اجتماعی سوریه و نیز جریان ملی آزاد باشد.
اما در برابر این لیست‌ها دو مانع اساسی وجود دارد و تا کنون مشخص نیست که الحریری می‌تواند همه متحدانش مانند جنبلاط و عونی ها را در یک لیست واحد جمع کند و یا اینکه ارسلان از ریاست لیستی که وئام وهاب نز در آن حضور دارد، استقبال می‌کند.
اما در بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) ، ائتلاف میان جریان ملی آزاد و دوگانه «حزب‌الله و امل» منتظر عادی شدن رابطه جریان ملی آزاد (عون) با نبیه بری رئیس پارلمان است؛ علاوه اینکه به نفع دو طرف نیست که لیستی واحد تشکیل دهند بلکه باید فهرست‌های جداگانه‌ای داشته باشند؛ صحبتی درباره امکان ائتلاف 8 مارس با جنبلاط در این دایره انتخاباتی وجود ندارد.
منابع وابسته به 8 مارس تأکید کردند اکنون صحبت درباره این است که آیا امکان توافق با جنبلاط برای نامزدی یک درزی مذهب برای تسهیل ائتلاف با او وجود دارد؟.
اما در «صیدا» وضعیت متفاوت است؛ 8 مارس لیستی اولیه‌ شامل فارس سعد از صیدا و «ابراهیم عازار» از جزین تشکیل داده است. وضعیت در «وحله» هنوز مشخص نیست اما بنا به خبرها، لیست اولیه شامل متحدان سنتی در انتظار نهایی شدن است. در شمال، ائتلاف در سه حوزه که تا کنون شامل فرنجیه و حزب ملی-اجتماعی سوریه است، تمام شده است. لیست «عکار» هم شامل جریان «المرده، ملی‌ها یا "قومیین" (الحزب السوری القومی الاجتماعی)  و «وجیه البعرینی» نماینده سابق به علاوه یک نامزد علوی مذهب است.
پس از گذشت هشت سال از آخرین انتخابات در لبنان در سال 2009، سرانجام پارلمان این کشور در 17 ژوئن 2017 (27 خردادماه 1396) قانون جدید انتخابات را به تصویب رساند  و ششم می 2018 (16 اردیبهشت) را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمان تعیین کرد. 
انتهای پیام/
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 451612
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *