۰

هک شدن آی‌گپ شایعه بود/ کاربران‌مان 4 برابر شده اند

کاظمی گفت: تا قبل از فیلترینگ تلگرام حدود 120هزار کاربر داشت که 40هزار نفر آنها خارج از ایران بودند. از این 40هزار نفر، حدود 20هزار آلمانی و الباقی هم از سایر کشورها هستند.
هک شدن آی‌گپ شایعه بود/ کاربران‌مان 4 برابر شده اند
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما،آی‌گپ یکی از پیام‌رسان‌های داخلی است که در ایام فیلترینگ تلگرام با استقبال قابل توجهی از سوی کاربران داخلی مواجه شد. برخی اخبار در مورد هک شدن این پیام‌رسان در روزهای اخیر هم مجدداً نام این پیام‌رسان را روی زبان‌ها انداخت. به همین دلیل و اطلاع از فعالیت این پیام‌رسان به سراغ آقای محمدرسول کاظمی، مدیر آی‌گپ رفتیم.
کاظمی درباره سابقه آی‌گپ به «صبح‌نو» می‌گوید: شرکت ما یک شرکت برنامه‌نویسی و کاملاً خصوصی است. در کنار کارهایی که انجام می‌دادیم، این پروژه را هم از سه سال قبل راه‌اندازی کردیم. تا قبل از فیلترینگ تلگرام حدود 120هزار کاربر داشت که 40هزار نفر آنها خارج از ایران بودند. از این 40هزار نفر، حدود 20هزار آلمانی و الباقی هم از سایر کشورها هستند. البته بیشترشان عرب هستند. رویکردمان در آن ابتدا بین‌المللی بود و صرفاً می‌خواستیم توان فنی خودمان را ثابت کنیم برای همین از همان ابتدای امر، آی‌گپ را به صورت اوپن‌سورس(متن‌باز) طراحی کرده و بیرون دادیم. یعنی تنها پیام رسان متن‌باز داخل کشور ما هستیم.»کاظمی در ادامه با‌اشاره به وضعیت پروتکل‎‌های امنیتی این پیام‌رسان می‌گوید: «برای این موضوع خیلی اهمیت قائل شدیم. تکنولوژی تماس صوتی ما همانی است که سیگنال برای تماس‌های صوتی‌اش استفاده می‌کند. این تکنولوژی این امکان را به ما می‌دهد که به‌طور نامحدود سرویس بدهیم. از سمت دیگر، تماس کاربر این خوبی را دارد که می‌تواند این اطمینان را ایجاد کند که جز خودش و مخاطب، کسی شنود و دسترسی ندارد. سکرت‌چت را هم به زودی راه‌اندازی می‌کنیم. از نظر امنیتی هم سعی کرده‌ایم به‌ گونه‌ای باشد که کاربر احساس کند حتی ما هم اطلاعاتی از او نداریم. البته این موضوع برای کانال‌ها و گروه‌ها صادق نیست.»
کاظمی درباره حرف و حدیث‌های اخیر در مورد هک شدن این پیام‌رسان هم می‌گوید: «جایزه‌ای تعیین کرده بودم برای کسی که بتواند ما را هم هک کند. یک سری افراد هم بودند که رفتند و فیلم تهیه کردند که ما شما رو هک کرده‌ایم. نیتشان بردن جایزه بود. به هر حال این افراد را داشتیم.
بحثی که اخیراً پیش آمد صرفاً یک شایعه بود از کانال آمدنیوز مطرح شد و رسانه‌های داخلی آن را نشر دادند. حتی به من اطلاع داد که در یک برنامه تلویزیونی هم این موضوع عنوان شده است. سؤال من این است که آیا منبع این رسانه‌ها کانال آمدنیوز است؟»
هک شدن آی‌گپ شایعه بود
کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا حتی سایت‌شان هم واقعاً هک نشده به «صبح‌نو» می‌گوید: «نه! ببینید آمدنیوز مطلبی منتشر کرد که دروغ بود. گفته‌بود هک شده‌ایم که نشده بودیم. گفته بود خبر جایزه میلیاردی را از روی سایت برداشته‌ایم که آن را هم برنداشته بودیم. اسکرین‌شاتی از فضای وب را منتشر کرده بودند که کار خیلی مسخره‌ای بود. کار‌آن‌بنده خدایی که رفته بود فیلم درست کرده بود خیلی حرفه ای‌تر از کار آمدنیوز بود.» مدیر آی‌گپ در ادامه گفت‌وگوی خود با «صبح‌نو» درباره تعداد کاربران فعلی این پیام‌رسان و میزان رضایت آنها از خدمات ارائه شده هم می‌گوید: «تعداد کاربران ما 120 هزار نفر بود که بعد از فیلترینگ تلگرام به نیم‌میلیون نفر رسید. این افزایش تعداد کاربر در روزهایی اتفاق افتاد که تلگرام فیلتر شد. در مورد بازخوردها هم مردم رضایت قابل قبولی داشته‌اند. هر روز بازخوردها را می‌بینیم و تغییرات را اعمال می‌کنیم. از روزی که تلگرام فیلتر شد، تمام سرویس‌ها و کارهای دیگرمان را کنار گذاشتیم و روی پیام‌رسان کار می‌کنیم. ما در این دو هفته چهار بار به‌روزرسانی داشته‌ایم.»
حمایتی نشده‌ایم
میزان حمایت حاکمیتی و دولتی از پیام‌رسان‌ها هم از دیگر مسائلی بود که از کاظمی پرسیدیم. او درباره این موضوع می‌گوید: «تا امروز حمایتی نشده است. هر بار که صدایی در مورد حمایت بلند می‌شود، فردایش به ما زنگ می‌زنند که چه نیازهایی دارید. من به‌‍ عنوان یک شرکت پیام‌رسان هیچ حمایت داخلی نمی‌خواهم. همین که کاری به کار ما نداشته باشند و چوب لای چرخ ما نگذارند راضی هستیم.» او درباره مصادیق چوب لای چرخ گذاشتن هم می‌گوید: «ببینید تا همین امروز -که البته حل شد- درگیر کاربرانی بودیم که از یک اپراتور به یک اپراتور دیگر ترابرد کرده بودند. پیامک فعال‌‍ سازی برای اینها نمی‌رفت. ما بعد از دو ماه پیگیری و نامه‌نگاری توانستیم این موضوع را حل کنیم.»
لطفی نبود، اپراتورها موظف به حمایت شده بودند
وی همچنین در مورد اخبار روزهای اخیر یک‌سوم شدن تعرفه استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در اپراتورهای داخلی هم می‌گوید: «این اپراتورها به عنوان حمایت این کار را نکردند. مصوبه‌ای در سازمان تنظیم مقررات تصویب شد و این مصوبه آنها را مجبور به این کار کرد.
این مصوبه یک‌ونیم ماه قبل به همه‌شان ابلاغ شده بود. در واقع حمایتی نکرده‌‎اند بلکه ملزم به این کار بودند. آن‌ها چیزی از دست نداده‌اند. ترافیک ما، داخلی است. هیچ‌ یک از اینها هزینه ترافیک خارجی پرداخت نمی‌کنند ولی پولش را از کاربر می‌گیرند. صرفاً 250 سایت را تعیین کرده‌اند که ترافیک این سایت‌ها را نصف محاسبه می‌کنند در صورتی که بیش از 100 هزار سایت در داخل کشور هستند که ترافیک‌شان در داخل کشور قرار دارد.»
دنبال مجرم نمی‌گردیم
مدیرعامل آی‌گپ درباره برخی حرف و حدیث‌ها وشبهه‌ها در مورد امکان سوء استفاده از اظهار نظرهای فرهنگی وسیاسی کاربران در صورت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هم به «صبح‌نو» می‎‌گوید: «هر‌ پیام‌رسان داخلی و حتی خارجی‌ در کشور خودشان قانون دارند. وقتی تلگرام در امارات متحده دفتر زده است باید از قوانین امارات تبعیت کند. نمی‌تواند بگوید من این کار را نمی‌کنم. پس تلگرام موظف است این کار را انجام بدهد. ما هم در داخل کشور مشغول خدمات هستیم. ما ملزم به تبعیت از قانون هستیم.»او درباره اینکه تاکنون نهادهای قضایی یا امنیتی درخواست خارج از عرفی داشته‌اند به «صبح‌نو» می‌گوید: «نه! نداشته‌اند. البته در کنار این مساله باید این را هم گفت که ما دنبال مجرم نمی‌گردیم و این را هم به دادستانی گفته‌ایم. ما زمانی دنبال مجرم خواهیم بود که مرجع قضایی حکم آن را صادر کرده باشد. این را هم باید اضافه کنم که در حال پیگیری این موضوع هم هستیم که این کار صرفاً از یک درگاه واحد انجام شود. یعنی این‌گونه نشود که هر کسی از هر جایی نامه بزند و درخواست خاص خودش را داشته باشد. باید یک مدیریت و پنجره واحد وجود داشته باشد. این باعث می‌شود که از برخوردهای شخصی و سلیقه‌ای جلوگیری شود و شرکت‌های پیام‌رسان هم صرفاً به یک درگاه پاسخگو خواهند بود.»
* صبح نو
 

بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
انتهای پیام/
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 451601
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *