۰

واردات یک میلیارد دلاری دارو به کشور/ در حوزه صادرات دارو موفق نبوده‌ایم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه صادرات دارو موفق نبوده‌ایم، گفت:‌ راهکار برون‌رفت از این مسئله واگذاری صنعت دارو به بخش خصوصی است. سید حسن هاشمی در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار با فعالان اقتصادی و در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: عملکرد دانشگاه آزاد در حوزه سلامت آنچه که امروز وجود دارد، مناسب و خوب بوده ولی هرآنچه مربوط به گذشته است، مناسب نیست. * با دانشگاه‌های آزادی که رعایت استاندارد نکنند،‌ رودبایستی نداریم وی افزود: زمانی که به وزارت بهداشت آمدیم، حدود 5 سال قبل تلاش کردیم که اقدامات مؤثری در این زمینه صورت گیرد و دانشگاه آزاد می‌تواند در توسعه آموزش عالی در حوزه سلامت مؤثر واقع شود و این دانشگاه شریکی خوبی برای ما است. وزیر بهداشت تأکید کرد: البته در رعایت استانداردها رودربایستی نداریم و اگر این مسئله رعایت نشود، نه‌تنها مجوز نمی‌دهیم بلکه تعطیلی مراکز آنها را نیز انجام می‌دهیم،‌ولی به طور کلی این دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و از آنها حمایت می‌کنیم. * برخی از تغییرات در درازمدت به نفع مردم نیست هاشمی در ادامه در مورد بودجه حوزه سلامت گفت: ‌تصمیماتی در کمیسیون تلفیق دوستان گرفته‌اند و لایحه دولت در این زمینه مبنی بر نظر ما است و ما نیز به‌عنوان عضوی از دولت از این لایحه دفاع می‌کنیم. وی گفت: بخش‌هایی که به آموزش عالی آسیب می‌زند، دوستان در مجلس باید آن را در نظر بگیرند. جامعه برخی شعارها را مقطعی می‌پذیرد در حالی که طولانی‌مدت به نفعش نیست و در ظاهر ممکن است مردم خوشحال شوند و فکر کنند به نفعشان است، درحالی‌که آسیب در آن زیاد است. وزیر بهداشت بیان داشت:‌ وضع مالیات، حقوق بازنشستگی ازجمله موضوعاتی بود که تغییراتی برای آن در کمیسیون تلفیق صورت گرفت، ولی ما فکر می‌کنیم اگر این مسئله به دانشگاه‌ها تسری یابد، در درازمدت به ضرر مردم است. * واردات سالانه یک میلیارد دلار دارو هاشمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میزان صادرات و واردات دارو در حال حاضر در کشور به چه میزان است، گفت: سالانه یک میلیارد دلار واردات دارو داریم که کمتر از 5 درصد از اقلام دارویی است. همچنین 50 درصد مواد اولیه دارو به کشور وارد می‌شود. البته این 5 درصد جزو داروهای فوق‌العاده گران بوده که خوشبختانه از 20 قلم آن، 13 مورد اکنون در کشور تولید می‌شود. وی عنوان کرد: میزان صادرات رقمی نیست که بتوان آن را اعلام کرد، متأسفانه صنعت دارو نتوانسته در حوزه صادرات موفق عمل کند. این در حالی است که کیفیت دارویی مناسبی داریم. البته نسبت به قبل صادرات بیش از 4 برابر شده، ولی همین میزان نیز اندک است. * صنعت دارو به بخش خصوصی واگذار شود وزیر بهداشت بابیان اینکه در حال حاضر صنعت دارو در اختیار دولتی و شبه‌دولتی‌هایی همچون تأمین اجتماعی است، ‌گفت:‌ این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه‌بر ارتقا کیفیت در زمینه صادرات موفق باشیم. هاشمی خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت علاقمندیم دارو و تجهیزات صادر شود و اثرگذاری روی کیفیت دارو راهکار آن از طریق صادرات محقق است. انتهای پیام/
واردات یک میلیارد دلاری دارو به کشور/ در حوزه صادرات دارو موفق نبوده‌ایم
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،سید حسن هاشمی در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار با فعالان اقتصادی و در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: عملکرد دانشگاه آزاد در حوزه سلامت آنچه که امروز وجود دارد، مناسب و خوب بوده ولی هرآنچه مربوط به گذشته است، مناسب نیست.
* با دانشگاه‌های آزادی که رعایت استاندارد نکنند،‌ رودبایستی نداریم
وی افزود: زمانی که به وزارت بهداشت آمدیم، حدود 5 سال قبل تلاش کردیم که اقدامات مؤثری در این زمینه صورت گیرد و دانشگاه آزاد می‌تواند در توسعه آموزش عالی در حوزه سلامت مؤثر واقع شود و این دانشگاه شریکی خوبی برای ما است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: البته در رعایت استانداردها رودربایستی نداریم و اگر این مسئله رعایت نشود، نه‌تنها مجوز نمی‌دهیم بلکه تعطیلی مراکز آنها را نیز انجام می‌دهیم،‌ولی به طور کلی این دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و از آنها حمایت می‌کنیم.
* برخی از تغییرات در درازمدت به نفع مردم نیست
هاشمی در ادامه در مورد بودجه حوزه سلامت گفت: ‌تصمیماتی در کمیسیون تلفیق دوستان گرفته‌اند و لایحه دولت در این زمینه مبنی بر نظر ما است و ما نیز به‌عنوان عضوی از دولت از این لایحه دفاع می‌کنیم.
وی گفت: بخش‌هایی که به آموزش عالی آسیب می‌زند، دوستان در مجلس باید آن را در نظر بگیرند. جامعه برخی شعارها را مقطعی می‌پذیرد در حالی که طولانی‌مدت به نفعش نیست و در ظاهر ممکن است مردم خوشحال شوند و فکر کنند به نفعشان است، درحالی‌که آسیب در آن زیاد است.
وزیر بهداشت بیان داشت:‌ وضع مالیات، حقوق بازنشستگی ازجمله موضوعاتی بود که تغییراتی برای آن در کمیسیون تلفیق صورت گرفت، ولی ما فکر می‌کنیم اگر این مسئله به دانشگاه‌ها تسری یابد، در درازمدت به ضرر مردم است.
* واردات سالانه یک میلیارد دلار دارو
هاشمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میزان صادرات و واردات دارو در حال حاضر در کشور به چه میزان است، گفت: سالانه یک میلیارد دلار واردات دارو داریم که کمتر از 5 درصد از اقلام دارویی است. همچنین 50 درصد مواد اولیه دارو به کشور وارد می‌شود. البته این 5 درصد جزو داروهای فوق‌العاده گران بوده که خوشبختانه از 20 قلم آن، 13 مورد اکنون در کشور تولید می‌شود.
وی عنوان کرد: میزان صادرات رقمی نیست که بتوان آن را اعلام کرد، متأسفانه صنعت دارو نتوانسته در حوزه صادرات موفق عمل کند. این در حالی است که کیفیت دارویی مناسبی داریم. البته نسبت به قبل صادرات بیش از 4 برابر شده، ولی همین میزان نیز اندک است.
* صنعت دارو به بخش خصوصی واگذار شود
وزیر بهداشت بابیان اینکه در حال حاضر صنعت دارو در اختیار دولتی و شبه‌دولتی‌هایی همچون تأمین اجتماعی است، ‌گفت:‌ این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود تا علاوه‌بر ارتقا کیفیت در زمینه صادرات موفق باشیم.
هاشمی خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت علاقمندیم دارو و تجهیزات صادر شود و اثرگذاری روی کیفیت دارو راهکار آن از طریق صادرات محقق است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 451598
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *