پیشنهاد ائتلاف ایران با روسیه، پاکستان، عراق و سوریه/ ترکیه با آمریکا و اسرائیل هماهنگ‌است

3 بهمن 1396 ساعت 11:59

دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا گفت: ایران با هوشمندی می‌تواند با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای که علاوه بر روسیه و سوریه، شامل پاکستان و عراق نیز باشد در مقابل ائتلاف آمریکایی‌ها بایستد.


به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور ارشد فرمانده معظم کل قوا در گفتگوی ویژه خبری، با اشاره به حوادث سال‌های اخیر در منطقه به خصوص عراق و سوریه اظهارداشت: این حوادث و این توطئه بزرگ در 3 سطح قابل بررسی است که بخش اول آن طرح‌ریزی این ماجراها بود که آمریکا بازیگری اصلی آن را بر عهده داشت. بخش دوم موضوع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریست‌هاست که توسط سعودی، اماراتی‌ها و حتی قطری‌ها صورت گرفت و موضوع سوم بحث آموزش است که توسط ترکیه و اردن انجام شد.
صفوی خاطرنشان کرد: در مناظرات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا نیز خانم کلینتون به صراحت اعلام کرد که آمریکا داعش را به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: تروریست‌ها در 82 ماه درگیری در کشور سوریه زیرساخت‌های این کشور را نابود کردند و نفع اصلی این حوادث برای اسرائیل بود که موجب امنیت آن شد و همچنین تخریب محور مقاومت.
فرمانده سابق کل سپاه گفت: هرچند داعش در سوریه و عراق مثل حبابی ترکیده است اما به هر حال خسارت‌های زیادی به این کشور و به محور مقاومت وارد کرد.
صفوی افزود: یکی از تأثیرات آن تضعیف محور مقاومت بود و موضوع دیگر این است که سوریه بین 300 تا 400 میلیارد دلار خسارت دید که جبران آن چند سال طول می‌کشد و عراق هم تقریباً چنین وضعی دارد و این همان چیزی است که آمریکا، سعودی و اسرائیل می‌خواستند و البته ایران هم تا حدودی درگیر شد و اگر تدبیر رهبری نبود ما امروز به جای جنگیدن با داعش در این کشورها باید در مرزهایمان با آنها درگیر می‌شدیم کمااینکه تقریباً به این منطقه نیز رسیدند.
صفوی با بیان اینکه از بسیاری کشورها از جمله عربستان، فرانسه، آلمان، اردن و دیگران تعداد زیادی از جوانان فریب تروریست‌ها را خورده و به آنها پیوستند تصریح کرد: از ایران هم برخی افراد به ویژه از غرب کشور به این تروریست‌ها پیوستند که البته اکثرشان کشته شدند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مسئله اصلی امروز منطقه اتفاقی است که در غرب فرات در حال رخ دادن است و آمریکا می‌خواهد با تشکیل یک نیروی 30 هزار نفری به ایجاد یک منطقه خود مختار برای کردها در جنوب ترکیه و غرب عراق کمک کند و راهبرد اصلی آمریکا در سال جدید حفظ کانون‌های مناقشه در منطقه و حتی گسترش آن برای بهره‌وری سیاسی، اقتصادی و نظامی خود است.
دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا گفت: آنها می‌خواهند در سوریه به کسانی که هنوز در ادلب مانده‌اند روحیه بدهند اما همانطور که وقتی تروریست‌ها 100 هزار نفر بودند منهدم شدند این بار نیز شکست خواهند خورد و اکنون بیش از 70 درصد از خاک سوریه در اختیار دولت و ارتش این کشور است.
صفوی ادامه داد: این منطقه 20 تا 25 درصد از خاک سوریه را شامل می‌شود که البته 50 درصد از منابع و درآمدهای گازی و نفتی این کشور را در بر می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه سوریه در این توطئه نیز پیروز خواهد شد، گفت: البته ایران و ترکیه مخالف جدی این طرح هستند، عراق هنوز موضع‌گیری نکرده و روسیه هم به طور جدی مخالف است هرچند به نظر می‌رسد ممکن است این مسئله قدری ادامه پیدا کند.
فرمانده سابق کل سپاه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به هیچکدام از قوانین بین‌المللی در احترام به حاکمیت دولت‌ها پایبند نیستند و در حالیکه سوریه هم ورود آمریکا و هم ورود ترکیه برای اشغال عفرین را محکوم کرده بنابراین ورود آمریکایی‌ها غیرقانونی است.
صفوی در ادامه با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای دامن‌زدن به موضوع ایران‌هراسی در جهت بهره‌برداری سیاسی، اقتصادی و نظامی خاطرنشان کرد: ایران با هوشمندی می‌تواند با تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای که علاوه بر روسیه و سوریه شامل پاکستان و عراق نیز باشد در مقابل ائتلاف آمریکایی‌ها بایستد و همچنین وقتی نیروهایی مثل حشدالشعبی در عراق تشکیل شده، ما در این ائتلاف می‌توانیم از پتانسیل ملت‌ها نیز برای تقابل با آمریکا استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز منطقه ما عرصه تقابل و رقابت بزرگ استراتژیک آمریکا با روسیه، چین و حتی هند است که این تقابل در عرصه‌های حضور سیاسی، اقتصادی و حوزه نفوذ می‌باشد بنابراین می‌توان غرب آسیا را محل مناقشه قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای دانست.
دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا ادامه داد: سعودی‌ها در یک طرف این رقابت منطقه‌ای هستند که می‌خواهند با پول زیاد و دخالت در مناطقی مثل یمن، لبنان و عراق برای خود کسب وجهه کنند که البته جواب نمی‌دهد.
صفوی تصریح کرد: حتی ترکیه هم به این رقابت ورود کرده و در عمل نشان داده است با آمریکا هماهنگ است هرچند در موضوعی مثل کردها با آنها اختلاف دارد چون نمی‌خواهد یک منطقه خود مختار کردی به وجود بیاید.
وی اضافه کرد: این رقابت‌ها ممکن است چند سال طول بکشد و جمهوری اسلامی ایران در جهت حفظ امنیت خود و منطقه و همچنین تقویت محور مقاومت یک رقیب جدی برای آمریکاست که پیروزی‌هایی نیز داشته است.
فرمانده سابق کل سپاه در خصوص مبانی اقدام ترکیه در حمله به عفرین در سوریه تصریح کرد: نیروهایی در ادلب (شمال سوریه) حضور دارند که می‌خواهند به آنها قوت قلب بدهند البته ترک‌ها در استراتژی کلان با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هماهنگ هستند و مجادله‌های آنها نیز بیشتر تاکتیکی است و آنها از مذاکرات آینده مذاکرات سوچی و حاکمیت آینده سوریه سهم می‌خواهند البته با ایران و روسیه هم کار می‌کنند اما همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار داده‌اند.
صفوی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص حملات اسرائیل به خاک سوریه گفت: حزب‌الله لبنان با ورود به جنگ سوریه به یک ارتش آموزش‌دیده تبدیل شده و این یک خطر بزرگ برای اسرائیل است که او را نگران می‌کند همچنین سوریه از حزب‌الله حمایت کرده و اقدامات اسرائیل در خاک این کشور نیز پیشرفت سرزمینی نیست بلکه این حملات با موشک و هواپیما صورت می‌گیرد که البته فعلاً دولت سوریه توان مقابله با آن را ندارد.
وی به اهمیت دو منطقه جولان و قنیطره برای اسرائیل اشاره کرد و گفت: آنها 12 میلیارد دلار برای شهرک‌سازی در جولان هزینه کردند و اکنون نگرانند که یک نیروی قوی در سوریه برای بازپس‌گیری جولان تشکیل شود بنابراین به دنبال تضعیف دولت سوریه هستند.
دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا تصریح کرد: البته آنها یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کنند و آن اینکه به سرمایه‌گذاران خارجی نشان بدهند سوریه برای فعالیت آنها ناامن است چرا که امروز برخی کشورها حتی اروپایی‌ها و بخشی از توان خصوصی ایران در سوریه فعال است.
فرمانده سابق کل سپاه در ادامه اظهارداشت: روس‌ها یک قرارداد 49 ساله امنیتی-دفاعی با سوریه بسته‌اند که می‌بینیم پایگاهی در طرطوس در دست نیروی دریایی روسیه و یک پایگاه هوایی در لاذقیه در اختیار نیروی هوایی این کشور است و آنها در این مناطق سامانه S400 نیز مستقر کرده‌اند. بنابراین روسها می‌توانند در مقابله با حملات اسرائیل به سوریه کمک کنند چون با آنها ارتباط نیز دارند. البته کمک‌های ایران هم مؤثر است اما در نهایت این مردم و دولت سوریه هستند که حرف آخر را می‌زنند.
صفوی در ادامه سخنان خود به راهبرد عربستان سعودی در منطقه اشاره کرد و آن را یک راهبرد غلط و اقدامات آنان در یمن را یک شکست استراتژیک برای سعودی‌ها دانست و گفت: 3 سال جنگ طول کشیده و عربستان نتوانسته به اهدافش برسد هرچند که صدها هزار نفر را کشته و آواره کرده‌اند و همه دنیا هم آن را محکوم می‌کند.
وی با بیان اینکه سعودی‌ها هیچ شانسی در تقابل با 28 میلیون مردم شجاع یمن ندارند، گفت: عربستان به دنبال نجات آبرومندانه خود از یمن است.
دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا اظهارداشت: یمنی‌ها توان خوبی دارند و امروز موشک‌هایشان را خودشان می‌سازند هرچند از گذشته این زیرساخت‌ها هم در یمن شمالی و هم جنوبی وجود داشته است بنابراین عربستان به دنبال بیرون رفتن آبرومندانه از یمن از طریق یک راهکار سیاسی است چرا که ادامه این روند شکست‌های بدتری دارد.
وی همچنین به اوضاع داخلی عربستان اشاره کرد و گفت: جاه‌طلبی و رقابت حکام جدید سعودی آنها را به سمت یک ناپایداری استراتژیک می‌برد.
صفوی در ادامه به موضوع اقدام آمریکا مبنی بر اعلام قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این نابخردی ترامپ باعث شد مسلمانان بار دیگر در حمایت از فلسطین و قدس که رمز وحدت مسلمانان است متحد شوند. 
صفوی این اقدام آمریکا را خلاف معاهدات بین‌المللی دانست و گفت: این اقدام خشم چند میلیون مسلمان فلسطینی در کرانه باختری و غزه را برانگیخته و مسلمانان را با یکدیگر متحد کرده هرچند برخی دولت‌های عربی این پالس را به آمریکا می‌دهند که رام‌الله را به عنوان پایتخت دولت خودگردان اعلام کند اما قدس پایتخت اصلی فلسطین است.
فرمانده سابق کل سپاه در بخش پایانی سخنان خود با توجه به سالگرد شهادت شهید حسن باقری اظهارداشت: شخصیت این فرمانده شهید را باید در 3 بعد اندیشه، اخلاق و عملکرد بررسی کرد که او را به سطح یک انسان مطلوب اسلام و انقلاب تبدیل کرده بود.
صفوی گفت: باقری یک نخبه و نابغه نظامی بود که 3 عملیات بزرگ شکست حصر آبادان، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را طرح‌ریزی کرد.
وی افزود: ایشان، سردار رشید و بنده در کنار آقای رضایی طرح‌ریزی بسیاری از عملیات‌های بزرگ را بر عهده داشتیم و من می‌دیدم که حسن باقری علیرغم سن کمش مانند یک فرمانده 50 ساله عمل می‌کرد و آینده‌نگر بود.
دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: او در ابعاد سیاسی نیز مسائل ملی و منطقه‌ای را می‌شناخت و در اخلاق بسیار متواضع و با بسیجیان خاکی بود، فرماندهان را اقناع می‌کرد و اهل سخنوری و استدلال بود و از اولین ورود خود یعنی اوایل مهر 59 تا روز شهادت که 28 ماه طول کشید کارنامه‌ای درخشان از خود برجای گذاشت.
صفوی اظهارداشت: امروز هم جوانان ما در ابعاد مختلف ازجمله مسائل علمی به یک نخبگی بالا رسیدند و بسیجیان ما نیز مانند زمان جنگ هم به لحاظ روحی و هم فکری آماده دفاع از کشورند و ای کاش دولت زمینه بروز استعداد و مدیریت را برای جوانان فراهم می‌کرد و ما شاهد یک جوان‌گرایی در بخش‌های مختلف می‌بودیم.
وی گفت: این جوان‌گرایی در نیروهای مسلح صورت گرفته و برای مثال سردار باقری که امروز ریاست ستاد کل را بر عهده دارد و یا امیر موسوی که فرمانده ارتش است نیروهای جوان هستند و اگر این موضوع در بقیه جاها نیز مد نظر باشد به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد.
انتهای پیام/


کد مطلب: 451593

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451593/پیشنهاد-ائتلاف-ایران-روسیه-پاکستان-عراق-سوریه-ترکیه-آمریکا-اسرائیل-هماهنگ-است

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir