۰

نبود مکانیسم کنترل در طرح تحول سلامت و افزایش خدمات القایی/ پرداختی از جیب مردم بیشتر شده است

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه بدهی سنگین بیمارستان‌ها به پرسنل به دلیل عدم نظارت است،‌گفت: این موضوع می‌تواند به ارائه خدمات باکیفیت آسیب وارد کند و خروج از خدمت را در پی داشته باشد.
نبود مکانیسم کنترل در طرح تحول سلامت و افزایش خدمات القایی/ پرداختی از جیب مردم بیشتر شده است
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت  در خصوص روند اجرای طرح تحول سلامت گفت:‌ هدف اصلی این طرح پزشک خانواده نبود و نقطه شروع آن ارائه خدمات بستری آن هم در بیمارستان‌های دولتی بوده است که این نکته در حال حاضر به عنوان یکی از معضلات اجرای این طرح مطرح است.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی افزود:‌ از یکسو درست است که خدمات بیمارستانی جزو فوری‌ترین خدمات محسوب می‌شود و توجه به آن ضروری است اما همزمان باید مکانیزم‌های کنترلی را نیز اعمال می‌کردیم که این اتفاق صورت نگرفت و تمرکز عمدتاً‌ بر روی خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی بود که این موضوع باعث افزایش نیازهای القایی شد.
وی توضیح داد: این امر به معنای این است که نرخ بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی افزایش پیدا کرد و متوسط هزینه‌های بستری شدن افراد افزایش یافت همچنین تعداد خدمات پاراکلینیک نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد که این موضوع باعث شد حجم زیادی از اعتبارات صرف نیازهای القایی شود.
لنکرانی گفت: وقتی قرار است اعتباری وارد سیستم شود همزمان با آن باید کنترل صورت بگیرد که هزینه‌ها افزایش پیدا نکنند که متأسفانه این اتفاق در طرح تحول سلامت رخ نداد و اعتبار وارد نظام درمانی شد اما مکانیزمی برای کنترل آن وجود نداشت.
وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه بدهی سنگین بیمارستان‌ها به پرسنل به دلیل عدم نظارت است،‌گفت: این موضوع می‌تواند به ارائه خدمات باکیفیت آسیب وارد کند و خروج از خدمت را در پی داشته باشد به طوریکه متأسفانه در برخی از مواقع پرستاران و پزشکان حاضر نیستند با درخواست وزارت بهداشت در برخی از مناطق و با تعرفه‌های خاص اشتغال پیدا کنند.
وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات پیش‌روی طرح تحول سلامت منابع مالی است،‌گفت: در کنار این موضوع باید سیستم سلامت شکل بگیرد در حال حاضر با یک آنارشیسم در ارائه خدمات مواجه هستیم و تمرکز مطرح به خدمات بیمارستانی منجر شده است که این آنارشیست بیشتر شود.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بخش مهمی از پرداختی از جیب مردم به پرداخت‌های سرپایی و خدماتی نظیر آزمایشگاه، تصویربرداری، انتقال پیدا کرده است که این موضوع باعث افزایش پرداخت از جیب مردم شده است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 451577
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *