۰

4 هزار میلیارد تومان در راستای رفع مشکلات دارویی پرداخت می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در چند هفته آینده با پرداخت حدود 2 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 2 هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق مشکلات دارویی برطرف و به حالت عادی به خود بگیرد.
4 هزار میلیارد تومان در راستای رفع مشکلات دارویی پرداخت می‌شود
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،
غلامرضا اصغری، در همایش مدیران دارویی معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار شد با عرض تسلیت به درگذشتگان حادثه نفتکش ایرانی گفت: بحران دارویی سال های گذشته و قبل از طرح تحول سلامت را فراموش  نمی کنیم و بیماران برای دریافت دارو به خارج از بیمارستان مراجعه نمایند و خود بیمارستان ها نیز توان خرید دارو نداشتند و مردم را گرفتار می کردند و هزینه های بسیاری به مردم تحمل می‌شد.
اصغری ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه طرح تحول سلامت اجرا شد و کمترین آثار آن این بوده که زیرمیزی ها حذف، دسترسی آسان به دارو و هزینه های بستری نیز کاهش یافت.همچنین نزدیک به 4 الی 5 میلیون نیز که هیچگونه بیمه ای نداشتند این تعداد به حدود 10 الی 11 میلیون نفر رسید و بیمه شدند و این افراد هیچ سرانه ای نیز پرداخت نمی کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه پرداخت بیمه ها چندین ماه به عقب افتاده و بازار دارویی را با اختلال مواجه کرده است که خوشبختانه با پیگیری هایی که صورت گرفته بخشی از مشکلات دارویی با پرداخت اوراق برطرف شد و امیدواریم در چند هفته آینده با پرداخت حدود 2 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 2 هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق مشکلات دارویی برطرف و به حالت عادی به خود بگیرد.
وی عنوان داشت: به طور متوسط در هر ماه 700 میلیارد تومان هزینه دارویی داریم و این مبلغی است که باید بیمه ها به دانشگاه ها پرداخت نمایند که این هزینه ها روز به روز اضافه می شود و زنجیزه پرداخت با مشکل مواجه می شود.
اصغری اظهار داشت: به نظر می رسد بحران دارویی که با آن مواجه بودیم در چند هفته آینده کمتر خواهد شد.
رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به مدیران دارویی دانشگاه ها گفت: با توجه به تخصیص بودجه باید هزینه ها را مدیریت کنیم و برای این مدیریت باید برنامه ریزی موثر داشته باشیم.در این زمینه انتظارمی رود مدیران نظارت بر دارو در حوزه بیمارستانی عمل کنند که درموضوع خرید دارو ها دقت نمایند و در زمینه خرید دارو دقت و توجه جدی داشته باشند که  برنامه ریزی شده خرید نمایند و انبارهای بیمارستان ها باید کنترل شود یعنی دانشگاه ها باید بر موجودی انبار های بیمارستانی نظارت داشته باشند.
اصغری ادامه داد: با نیازسنجی واقعی که انجام خواهد شد در خریدهای دارویی خود صرفه جویی نمایید و ما از ابتدای سال آینده برای 20 قلم پرمصرف دارو در سطح ملی برنامه ریزی خواهد شد تا خریدها از طریق مناقصه صورت گیرد.
وی گفت: مدیران دارویی در موضوع تجویز و مصرف نیز باید نظارت های جدی داشته باشند.در این زمینه ما بخشی از معاونت درمان هستیم که امیدواریم بتوانیم با کمک های خود به معاونت درمان در نظارت بر تجویز دارو ها کمک شایانی انجام شود.
وی بیان داشت: در بیمارستان ها و در سرپایی نیز باید نظارت های جدی شود و از تولیدات داخلی استفاده شود و به هیچ عنوان دارویی که در کشور تامین کننده دارد اجازه واردات نخواهد داشت و داروهای قیمت داروهای ژنریک نیز کنترل و مدیریت شود و باید با نظارت های کهانجام می شود از اینکه بیمار سوق داده می شود تا از داروی خارجی استفاده نماید جلوگیری کنیم  و در این زمینه با کسی که مشهور است برخورد جدی خواهد شد و کسی هم که به اقتصاد داخلی کمک می نماید باید حمایت شود.
اصغری ادامه داد: از برخی از شهرستان ها گزارشاتی رسیده است که در برخی داروخانه ها داروهای خارج از فهرست به فروش می رسد که باید برخورد جدی شود و این قابل قبول نیست و قطعا باید با داروخانه های متخلف برخورد شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی دیگر برنامه هایی که در حال انجام است و در این زمینه جلساتی را با انجمن داروسازان برگزار کرده ایم این است که داروخانه ها نظم به خصوصی داشته باشند تا بتوانیم جایگاه ها مناسبی برای داروسازان در تیم درمانی رقم بخورد.
وی گفت: بازنگری آیین نامه نیز یکی دیگر از برنامه هایی می باشد که در حال اجراست و امیدواریم در سال آینده به دانشگاه ها ابلاغ شود.
اصغری در پایان گفت: مدیران دارویی دانشگاه ها آمادگی داشته باشند تا بخشی از اختیارات از سازمان غذا و دارو به دانشگاه ها تفویض خواهد شد و نباید شرکت ها و افراد از شهرستان ها به تهران و سازمان غذا و دارو مراجعه نمایند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 451497
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *