۰
گزارش تفتان ما از ویراژ مرگ در شهر؛

خاش در تسخیر موتورسواران متخلف!/ تصادفات موتورسیکلت در صدر حوادث

شباهت شهر خاش به پیست موتورسواری و حرکات آکروباتیک این وسایل نقلیه یک معضل است و این راکبان بی‌قانون مرگ و هیجان را به یکباره برای تماشاچیان رخ مي كشانند و عدم رعایت قوانین توسط این افراد مشكلات فراوانی را به این شهر تحمیل کرده که حل آن نیازمند تدابیر اساسی است.
خاش در تسخیر موتورسواران متخلف!/ تصادفات موتورسیکلت در صدر حوادث
به گزارش  تفتان ما، وجود تعداد بسيار زياد موتور سيكلت در شهر خاش امان مردم را بريده است ولي به قول معروف«شنيدن كي بود مانند ديدن» و براي اثبات اين جمله كافي است در هر ساعتي از شبانه روز و حتي در يك روز معمولي سري به پياده روهاي شهر خاش بزنيد و آن موقع تا چشم كار مي كند موتورهايي را مشاهده مي كنيد كه در کنار هم ‌ردیف شده‌اند.

گويا در ماراتني عجيب به نام عبور از بين موتورها شركت كردند و در اين مواقع دجار شك و ترديد مي شويد كه پياده رو براي رفاه و آسايش ساخته شده يا براي پارك موتورهايي كه صاحبانشان بي توجه به مسئله حقوق شهروندي سبب سد معبر شده اند.

در واقع بيشترين اين راكبين موتور سيكلت ها بدون ضرورت، موتور خود را بيرون آورده اند زيرا اگر غير اين بود ساعت ها در گوشه و كنار خيابان ها و معابر شهري رها نمي شدند و از اين مسئله كه بگذريد و از زواياي ديگر به اين مسئله و معضل مهم توجه كنيد باز همين آش است و همين كاسه، با اين تفاوت كه به جاي پارك موتور، صداي ويراژ و حركات نمايشي عده اي موتور سوار را مشاهده مي كنيد و مي شنويد كه گويا به كلماتي مثل ترس و حادثه هرگز اعتقادي ندارند.

علي اي حال گراني و پرهزينه بودن رشته هاي موتورسواري و اتومبيلراني و عدم حمايت ها و زيرساخت هاي لازم باعث مي شود تا جوانان علاقه مند به اين رشته هاي ورزشي در خيابان هاي شهر جولان بدهند و به حركات نمايشي بپردازند و يا با ترفندهاي مختلف صداهاي خاصي را از موتور سيكلت خود براي جلب توجه شهروندان انجام دهند.
 

 
در واقع جوانان برای بروز احساسات شور جوانی خود از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده نمی‎کنند بلکه از آن به عنوان قدرت‌نمایی در محله، خیابان یا جاده، چشم و همچشمی و مواردی از این قبیل بهره می‎جویند.

موتور؛ وسيله قتل جوانان خاشي است
ايوب مرادزهي يكي از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه متأسفانه موتور در ميان جوانان اين شهرستان جايگاه خاصي دارد و اين جوانان هيچ ترسي از وسيله نقليه كه به‌نوعي مي‌توان آن را وسيله قتل هم ناميد، ندارند.

به گفته اين شهروند متاسفانه سال قبل صميمي‌‌ترين دوستم را در حين كورس با موتور در خيابان‌هاي اصلي شهر از دست دادم و توصيه من به جوانان اين است كه از اين جوانان بي گناه درس بگيرند و به فكر جان خود باشند.

اگر مكاني براي تخليه انرژي جواناني كه شيفته موتور و سرعت هستند تعبيه شود اين‌گونه حوادث تلخ کم‌تر رخ خواهد داد بي‌توجهي موتورسواران به علایم رانندگي يكي ديگر از مهمترين عوامل تصادفات است.

پياده روهاي خاش در محاصره موتورسيكلت ها
نصرالله دامني ايرندگاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه در برخي از پياده روهاي شهر خاش گاها موتورسيكلت هاي بسيار زيادي پارك شده كه حتي براي گذر افراد در  پياده رو راه نيست.

 وي معتقد است كه در خيابان هاي شهرستان خاش سرعت گيرهاي بسيار زيادي قرار دارد كه ارتفاع آن ها نيز زياد است اما موتور سواران هرگز به اين مسئله توجه نمي كنند و با سرعت بسيار زياد از روي آن عبور مي كنند.
 

 
موتورسیکلت‌سواران همواره در حوادث رانندگی نقش بسزایی دارند که موجب بروز حادثه شده و یا خودشان درگیر حادثه می‎شوند و اين راكبان در شهر و جاده به عنوان یکی از عوامل اصلی حادثه‎ به شمار می‌روند.

موتور سواران خاشي قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي كنند
سهيل شهنوازي يكي ديگر از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما عنوان كرده است كه ظاهراً قوانين راهنمايي و رانندگي و به خصوص چراغ راهنما تنها ويژه صاحبان خودرو است چرا كه موتورسواران بدون توجه به اين علايم و با بي‌خيالي از چراغ قرمز عبور مي كنند و جان خود و ساير شهروندان را به خطر مي اندازند.

وي با بيان اينكه موتور سواران بدون توجه به ساير شهروندان در خيابان هاي يك‌طرفه تردد مي كنند، معتقد است كه در زماني كه خودرو ها در خيابان در حال حركت هستند موتورسواران به صورت مارپيچ از بين آن ها عبور مي كنند كه اين مسئله سبب شده فضاي رانندگي شهرستان خاش بي‌قانون جلوه داده شود.

خانواده‎های داغدار بسیاری در سيستان و بلوچستان هستند که جوانانشان به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عشق سرعت و مسابقه دادن به دیگران امروز دیگر در این دنیا و در کنار خانواده خود حضور ندارند بلکه تنها خاطرات آنهاست که خانواده‎های داغدار را تسلی می‎بخشد.
 

 
برخی از خیابان هاي خاش به پيست موتور سواري تبديل شده است
رضا ميري يكي ديگر از شهروندان خاشي با انتقاد بسيار شديد از وضعيت رانندگان موتور سيكلت در اين شهرستان، به خبرنگار تفتان ما گفته است كه برخی از خیابان ها به پيست موتور سواري تبديل شده و لذا بايد مسئولين در خصوص ساخت پيست و مكاني براي اين موتورسواران توجه كنند.
به گفته اين شهروند، اگر مكاني براي تخليه انرژي جوانان باشد بدون شك آن ها خيابان ها را با پيست اشتباه نمي گيرند.

موتورسوارها آسايش را از شهروندان خاشي سلب كردند
مسعود خاشي يكي ديگر از شهروندان به خبرنگار تفتان ما گفته است كه موتورسوارها معمولا نیمه‌های شب و در زمان استراحت به خيابان ها مي آيند و مانور مي دهند و اين كار سبب سلب آسايش از شهروندان مي شود.

وي عنوان كرده است كه برخي از شهروندان در منزل بيمار دارند و پزشكان براي آن بيمار استراحت مطلق توصيه كرده اما تردد اين موتورسواران آسايش را بر هم زده و صدای اگزوز موتورها خیلی آزاردهنده است و گاهي اوقات دیگر کاری از دستمان بر نمي‌آيد جز این که خانه‌مان را تغییر دهیم و به محله دیگری برویم.

بیشتر شور جوانی است که موتورسیکلت‌سواران را تحت تاثیر قرار می‎دهد و در کمتر حادثه‎ای افراد میانسال یا سالخورده در بحث تصادفات به چشم می‎آیند.

شورای ترافیک خاش معضل موتورسیکلت‌سواران را حل مي كند
رئيس شوراي اسلامي شهرستان خاش و كارشناس مسائل شهري در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه بايد فرهنگ صحيح استفاده از موتور سيكلت در شهرستان خاش آموزش داده شود، گفته است كه در تلاش هستيم كه با برنامه هاي دقيق بتوانيم معضل موتور سيكلت سواران را حل كنيم.

عيدمحمد قلندرزهي با بيان اينكه احترام به حقوق شهروندان یک اصل مهم است، عنوان كرده است كه باید تلاش کنیم تا با مشارکت شهروندان این مشکل ترافیکی را برای همیشه از بین ببریم.

به گفته وي؛ در تلاش هستیم تا با برگزاری جلسات شورای ترافیک و تدبیر لازم در این خصوص حجم مشکلات ترافیکی به ویژه معضل ترافیک موتورسیکلت‌ها را حل کنیم.
 

 
قلندرزهي معتقد است اصلاح رفتار رانندگان و بررسی دلایل عدم بهره گيري از کلاه ایمنی و بررسی تاثیرات برنامه‌های آموزشی و تبلیغات توسط راهنمایی و رانندگی از طریق رسانه‌ها از جمله مواردی هستند که بايد به صورت کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

وي بررسی دلایل بروز رفتارهای پرخطر توسط موتورسواران و آگاه سازی آنها در این مورد و نيز نقش خانواده‌ها در فرهنگ سازی استفاده از موتورسیکلت را مهم دانست و بر حل اين معضل تاكيد كرد.

رئيس شوراي اسلامي شهرستان خاش عنوان كرده است كه بي ترديد توسعه فرهنگ شهروندی سبب آسایش و امنیت روانی برای شهروندان می‌شود و از میزان جرائم می‌کاهد.

80 درصد تصادفات شهری خاش موتورسوار‌ها هستند
رئيس فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه  در 80 درصد تصادفات شهری خاش، موتورسوار‌ها به عنوان یکی از عوامل تصادفات نقش دارند، گفته است كه بیشتر تصادفات شهری مربوط به موتورسیکلت سوار‌ها است.

عليرضا سرگزي معتقد است كه تصادفات موتورسوار‌ها در سطح شهر سبب شده تا اورژانس در وظيفه خود که خدمت‌رسانی به آحاد جامعه است دچار مشکل شده و بیشتر توان خود را صرف موتور‌سوار‌ها کند.

وي با بيان اينكه بیشتر تخت‌های icu جراحی بیمارستان امام خميني(ره) خاش را موتورسیکلت سوار‌ها اشغال کرده‌اند، عنوان كرده است كه راکبان موتورسیکلت ها بايد جهت حفظ جان خود حتما در زمان رانندگی با موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده کنند.

به گفته سرگزي، در روزهاي اخير يك موتور سيكلت در ورودي شهر خاش تصادف كرده و سه كشته برجاي گذاشته و آمار كشته شدگان راكبان موتور سيكلت بسيار زياد است.

وي معتقد است كه طبق قانون هزینه درمان مصدومین تصادفی رایگان است و لذا این افراد با عدم رعایت قوانین و ایجاد حوادث ناگوار هزینه‌ای سنگین درمانی را ایجاد می‌کنند که به دليل رایگان بودن خدمت رسانی این هزینه‌ها بر بیت المال تحمیل می‌شود.
 

 
به هر ترتیب امید می رود با فرهنگ سازی در مورد استفاده بهتر از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه نه چندان ایمن و ارائه آموزشهای لازم به موتورسواران و نيز اعمال جدی قانون و تشدید مجازاتها، شهروندان خاش نیز روح آرامش را در شهر خود حاکم ببینند و البته در اين شهر، تخلفات خودروسواران نیز دست کمی از تخلفات موتورسیکلت ها ندارد که پرداختن به تخلفات آنها نیاز مجالی دیگر دارد.

علي اي حال در بين همه این گفته‌ها باید به موتورسواران نوجوانی نیز اشاره کرد که با توجه به سن کم به راحتی و بدون ترس با موتورسیکلت در کوچه و خیابان شهر جولان می‌دهند و واقعا معلوم نیست چه کسی مقصر است؟ خانواده‌هایی که فرزندانشان به راحتی در برابر چشمان آنان و بدون رعایت قوانین، موتورسواری می‌کنند و یا مسئولین و دستگاه‌های فرهنگی که برای جلوگیری از این گونه اقدامات چاره‌ای اساسی نیاندیشیده‌اند.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 451489
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *