یکسانی مشق شب دانش‌آموزان مهم‌ترین نقطه ضعف آموزش و پرورش فرانسه

3 دی 1396 ساعت 9:57

کارشناسان آموزشی فرانسه باور دارند، با وجود تمام نقاط قوتی که سیستم آموزش و پرورش این کشور دارد اما یکسانی مشق شب برای همه دانش‌آموزان، قطعاً یک نقطه ضعف مهم در سیستم آموزش و پرورش این کشور به شمار می‌آید.


به گزارش سرویس خواندنی ها تفتان ما،شهین مردانی: در گزارش‌های پیشین، «مشق شب» در کشور آمریکا، هنگ‌کنگ، انگلیس، سنگاپور و کانادا را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم از نظر سازمان آموزش و پرورش آمریکا، استاندارد «مشق شب» برای دانش‌‌آموزان تنها 10 دقیقه است، دانش‌آموزان هنگ‌کنگی صاحب بیشترین مشق شب در میان دانش‌آموزان جهان هستند، دانش‌آموزان انگلیسی به حدی مشق شب می‌نویسند که دیگر تکلیف در منزل از حالت سرگرم‌کننده خارج و خسته‌کننده می‌شود، دانش‌آموزان سنگاپوری نیز روزانه 3 ساعت بعد از مدرسه را برای نوشتن مشق شب اختصاص می‌دهند و در نهایت مشق شب در کانادا به تناسب نیازهای هر دانش‌آموز داده می‌شود و والدین آنها با ابراز رضایتمندی از سیستم آموزش و پرورش این کشور، قدردان تلاش آنها برای روش صحیح تحصیلی که در حال اجراست، هستند. 
در گزارش زیر به بررسی مشق شب دانش‌آموزان فرانسوی خواهیم پرداخت و میزان ساعتی که آنها پای مشق شب می‌نشینند را بررسی می‌کنیم:
* یک پوشه مشق شب یکسان برای دانش‌آموزان دبستانی
بر اساس شواهد موجود از سیستم آموزش و پرورش فرانسه، معلمانی که عهده‌دار آموزش به کودکان دبستانی هستند، برای همه دانش‌آموزان به یک اندازه مشق شب توصیه می‌کنند.
کودکان دبستانی هر روز بعد از مدرسه موظف به نوشتن مقداری مشق شب در خانه هستند که املاء، ریاضی و تمرین روخوانی، جزو اصلی‌ترین‌های آن حساب می‌شود. 

* اتحادیه معلمان: استرس در پی فشار ناشی از مشق شب
دبیر کل اتحادیه معلمان و مدرسان فرانسه، می‌گوید: «مقرر شدن یکسری مشق شب برای دانش‌آموزان و تعهد آنها به انجام دادن این تکالیف، موجب فشار روانی و استرس فراوان روی دانش‌‌آموزان می‌شود؛ آنها در حالی موظف به انجام دادن تکالیفشان می‌شوند که مدرسه را به علت حجم زیاد تکالیف با ناراحتی ترک می‌کنند و به سمت خانه می‌روند. 

* مشق شب یکسان نقطه ضعف مهم سیستم آموزشی فرانسه
کارشناسان آموزش و پرورش فرانسه باور دارند، با وجود تمام نقاط قوتی که سیستم آموزش و پرورش این کشور دارد، اما یکسانی مشق شب برای همه دانش‌آموزان یک کلاس و مقرر شدن هر شب آن برای کسانی که به تازگی وارد مدرسه و محیط تحصیل شده‌اند، قطعاً یک نقطه ضعف مهم در سیستم آموزش و پرورش این کشور به شمار می‌آید. 

* اعتراض والدین به دلزدگی فرزندانشان از مدرسه
والدین فرانسوی با اعتراض به این موضوع که کودکانشان هر شب یک پوشه مشق شب دارند، می‌گویند: «مدت زمانی که بچه‌ها صرف انجام دادن مشق شب می‌کنند، اصلاً مشخص نیست و ممکن است گاهی دو ساعت هم از آنها زمان بگیرد؛ این مسأله موجب شده تا آنها دلزده شوند و هر روز که می‌گذرد تمایلشان برای رفتن به مدرسه کم و کمتر شود و تلاش‌ ما برای قانع کردن آنها که «اگر تمرین نکنی، یاد نمی‌گیری» نیز بی‌فایده است.

* نظر معلمان مدرسه خلاف کارشناسان آموزشی
معلمان مدرسه باور دارند، تکالیفی که توسط دانش‌آموزان خارج از مدرسه تکمیل می‌شود، تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد دانش‌آموزان، توسعه مهارت‌های مطالعه و نظم بخشیدن به آنها دارد.

* استرس، افسردگی و عملکرد ضعیف در نتیجه مشق شب دانش‌آموزان دبستانی
کارشناسان آموزشی باور دارند، وقتی دانش‌آموزان دبستانی که به تازگی وارد محیط مدرسه و آموزش شده‌اند، غرق در تکالیف مدرسه می‌شوند، دچار استرس و افسردگی خواهند شد و در نتیجه آن، قطعاً عملکرد ضعیفی در یادگیری درس‌ها و امتحانات دارند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 451162

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451162/یکسانی-مشق-شب-دانش-آموزان-مهم-ترین-نقطه-ضعف-آموزش-پرورش-فرانسه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir